Ja, stress, agressie en veel en vaak boos zijn is een van de belangrijkste oorzaken van een hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat kan. Als je op het internet zoekt naar oorzaken van hoge bloeddruk, dan zul je niet gauw "boosheid" tegenkomen, maar wel vaak "stress" en ik denk dat in deze context deze twee met elkaar vergelijkbaar zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.bewustgezonder.nl/page/1176/persoonlijkheid-oorzaken-boosheid-stress.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artsen hebben al lang een verband gelegd tussen agressief gedrag en een verhoogd risico van coronaire aandoeningen.

Recent onderzoek heeft getoond dat zulk gedrag ook de kans op een beroerte vergroot.

In een onderzoek van 14.000 volwassenen bleek het risico van een beroerte driemaal zo hoog voor mensen onder de 60 die gauw boos zijn.
Waarom dit zo is?
Omdat blijkt dat woede een „belangrijke toename” kan veroorzaken in bloeddruk, in samentrekking van bloedvaten en in bloedstollende stoffen, hetgeen „mettertijd van invloed kan zijn op de bloedcirculatie in de hersenen”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat werkt zeker bloeddruk verhogend, dus voor die tijd aan de rem trekken wie er ook omvalt! Fijn weekend. Chris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je eigen kwaad maakt gaat je bloeddruk omhoog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel lichamelijke als psychische stress werken bloeddrukverhogend. Dat is een van de redenen dat ik weiger om de bloeddruk te meten bij iemand die boos is. Dan zegt die bloeddruk namelijk nul komma niets.