wat is gal en maagzuur precies?

ik ben ziek en ik moest vanacht de hele tijd overgeven...
maar uiteindelijk zit er niks meer in je maag en dan kots je de hele tijd gal en maagzuur, wat totaal niet fijn is maar nu wil ik weten wat is dat precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, beterschap. Vooral een virale gastro-enteritis verloopt heftig.

Het beste antwoord

samenstelling van gal : gal is isotoon aan bloedplasma en bestaat vnl. uit water (95,5 tot 97,5%) en secretorische en excretorische substanties (galzouten, lecithine ; galpigmenten, cholesterol en xenobiotica) opgelost in een alkalische electrolytoplossing (die natrium, kalium, calcium, chloor en bicarbonaat bevat). De pH schommelt tussen 7,4 en 8,0 en kan beïnvloed worden door het dieet (vlees verzuurt, planten alkaliniseren).
http://www.biw.kuleuven.be/DP/fysiologie/hfdst6pag12.htm

Maagsap bestaat uit een aantal verschillende stoffen. De belangrijkste bestanddelen zijn:

* Zoutzuur
Dit is een erg sterk en agressief zuur. Het kan gemakkelijk een gat in een stuk papier branden. De dikke slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag, beschermt de maagwand tegen de inwerking van het zuur. Het zoutzuur in maagsap maakt voedsel toegankelijk voor de spijsverteringsenzymen, en het activeert deze enzymen. Daarnaast remt zoutzuur de groei van bacteriën, die we met ons voedsel binnenkrijgen. De meeste van deze bacteriën zijn niet bestand tegen het zure milieu in de maag. Darminfecties kunnen hierdoor voorkomen worden.
* Spijsverteringsenzymen
Spijsverteringsenzymen in maagsap maken een begin met de vertering van voedsel. Het belangrijkste deel van de vertering vindt vervolgens plaats in de dunne darm.
* Slijm
Het slijm vormt een extra laagje, dat de maagwand beschermt tegen de inwerking van het maagzuur.
* Intrinsic factor
Deze stof is noodzakelijk voor de opname van vitamine B12 uit het voedsel in de dunne darm.
http://www.spijsvertering.info/over-spijsvertering/maag/maagsap/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gal is een geelgroenige (soms zwarte) vloeistof die wordt uitgescheiden door de lever en vetten emulgeren.

Zuur dat de cellen in het slijmvlies van de maagwand aanmaken die voedseldeeltjes afbreken en schadelijke bacteriën vernietigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gal en maagzuur zijn spijsverteringssappen. Maagzuur smaakt zuur en gal bitter. In eerste instantie braak je de zure maaginhoud uit maar gaat het door dan braak je op de duur gal, dat van dieper moet komen. Dan is datgene wat je verkeerd gegeten hebt de maag gepasseerd maar omdat het nog in het voorste gedeelte van het maagdarmkanaal zit probeert het lichaam het met een antiperistaltische reflex naar boven kwijt te raken. Zit het dieper dan krijg je diarree.

Om precies te zijn wordt gal in het bovenste deel van de dunne darm uitgescheiden, samen met alvleeskliersap. Het aardige is dat de zure maaginhoud de aanmaak van alvleessap en gal stimuleert, waardoor de spijsbrij alkalisch wordt.

Speeksel is het eerste spijsverteringssap, maagzuur het tweede en gal met alvleessap het derde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren boog ik me voorover bij het ramen zemen en ineens kwam er een stoot gal in mijn keel
Ik kan je zeggen dat dit niet prettig was en ik het flink benauwd had en nog lang een prikkelende, en zere keel

Dus ik weet wat deze stof in je lichaam doet

Marianne