Hoelang doet een voedingsmiddel erover om van 'mond tot kont' te komen?

Ik wil graag weten hoelang het duurt voordat een voedingsmiddel na het innemen in de wc-pot eindigd.
Het liefste met een bron erbij...

Ik ben met name geinteresseerd in water (stel dat ik nu 0.5L water drink en ik heb niet echt dorst (lichaam heeft het dus eigenlijk niet nodig), wanneer plas ik die extra 0.5L (iets minder) dan weer uit?

en in avondeten (als ik nu een normale maaltijd eet, wanneer is het dan helemaal in de endeldarm/rectum?)

Toegevoegd na 3 uur:
Alvast bedankt voor uitleg! Wil alleen nog graag weten hoe het met vloeibare voedingsmiddelen zit.
Oftewel: Hoelang blijft water dat je drinkt, maar je lichaam niet nodig heeft (teveel dus), in je maag/darm->bloed->blaas ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
58.2K

Het beste antwoord

1 minuut nadat je je voedsel hebt doorgeslikt, komt het terecht in de maag. Na 2 tot 4 uur verlaat het voedsel de maag en komt het in de dunne darm, waar het 3 tot 5 uur blijft zitten. Vanuit daar gaat het voedsel naar de dikke darm, en dan duurt het nog 10 uur tot enkele dagen voordat je voedsel er weer uitkomt.

Al met al duurt het 24 tot 72 uur voordat je voedsel weer je lichaam verlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://www.goeievraag.nl/vraag/duurt-spijsvertering-normaal.15295

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijsvertering

Het spijsverteringskanaal is een stelsel van buizen en lichaamsholten, dat in direct contact staat met de buitenwereld. Voedsel dat we opeten passeert achtereenvolgens de mond, de slokdarm, de maag, de dunne darm, de dikke darm en de endeldarm. Onverteerbare voedselresten verlaten ons lichaam vervolgens via de anus. Afhankelijk van de samenstelling van ons voedsel duurt dit 24 tot 48 uur. Daarnaast spelen ook de lever, galblaas en alvleesklier een rol bij de spijsvertering.

http://www.mlds.nl/gezonde-spijsvertering/wat-is-spijsvertering/

http://www.spijsvertering.info/

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat heel belangrijk is: Er zijn geen normen die voor iedereen hetzelfde gelden. Het hangt van veel persoonlijke lichamelijke factoren af.
Iedereen heeft ook zijn eigen ontlastingspatroon.
Laat je niet vastpinnen op hoe het zou "moeten zijn".