Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Dat is een zogenaamd amandelsteentje (tonsil stone).
Het komt uit een gaatje achter in je keel bij je amandelen.
Bestaat uit etensresten, bacterien en pus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die bacterien geven de vieze lucht er aan.

Ben je toevallig ook verkouden? Dan heb ik er namelijk ook wel eens last van. Komt los als je je keel schraapt, nietwaar?

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tonsilloliet

Een tonsilloliet, beter bekend als een amandelsteen, is een stukje, of eerder een cluster kalkhoudende materie, dat zich kan vormen in diepe inhammen die zich bevinden in het achterste van de mond (de zogenaamde amandelcrypten) of in de keelamandelen zelf. Ze kunnen de grootte van een maiskorrel aannemen en zijn vaak wit of crèmekleurig. Ze bestaan voornamelijk uit collageen, maar hebben hun sterke en onaangename geur te wijten aan onder andere waterstofsulfide en methylmercaptaan. Ze ontstaat in de amandelgroeven.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieuw !
walter
11 jaar geleden
Is niks engs hoor. Je hebt alleen even een klein bolletje in je mond wat vies smaakt en stinkt.
Snuffel
11 jaar geleden
Uit de krochten van de mond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed leerzaam antwoord. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb iets geleerd vandaag! +
naamlooss
11 jaar geleden
Gatverdamme. Net verkouden geweest ja. Zeker niets aan te doen?
naamlooss
11 jaar geleden
Wordt het ook geassocieerd met roken? Toen ik rookte had ik er vaak last van. Nu na 3 jaar gestopt geweest af en toe een sigaretje heb ik er weer last van
walter
11 jaar geleden
Nee volgens mij niks aan te doen, behalve je er niks van aantrekken :-) of je moet het eens aan je huisarts vragen als je er echt last van ondervindt. Misschien helpt verwijderen van je amandelen wel, maar dat schijnt ook geen pretje te zijn.
Ik heb nooit gerookt, daar heeft het volgens mij niks mee te maken. Dacht dat het een soort afstoten van vuiligheid is uit je amandelen, dus op zich niks mis mee dan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding