Dodelijke stiltes, hoe ga je ermee om?

Iedereen kent het wel, je komt een oude bekende tegen of een meisje die je leuk vind. MAAR opeens weet je niks meer te zeggen.

Wat te doen hiertegen? Welke gespreksonderwerpen kun je dan het beste aansnijden? Zo ook met meisjes waar je al een tijdje tegen praat maar je weet opeens niks meer te zeggen, wat nu?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als er een stilte valt, en je probeert die op te vullen zonder dat dat lukt, ben je kennelijk teveel met jezelf bezig. Je wilt zelf iets vertellen, waarschijnlijk om interessant te lijken, of om te voorkomen dat je saai lijkt. Wat helpt, is de zaak omdraaien. Probeer eens te luisteren in plaats van te vertellen. Da's voor de ander vaak ook veel fijner! Stel een paar open vragen. Vraag wat de ander de laatste tijd aan het doen is, of waar zijn/haar laatste vakantie was. Vraag naar sporten, werk of studie, hobby's, kinderen of relaties. Je merkt vanzelf wel waar de ander enthousiast van wordt. Dan gaan zijn/haar ogen glimmen, de stem wordt hoger, het spraaktempo wordt sneller. Zodra dat gebeurt, heb je vanzelf een gespreksonderwerp - en je hoeft er niet eens veel voor te doen. Oprechte belangstelling tonen is voldoende. Succes!

dan zeg je : hoe is het eigenlijk met je hamster ? Zo kom je vanzelf weer op een ander onderwerp, maar het blijft moeilijk

Probeer te onthouden dat er pas een stilte onstaat als 2!! mensen niets meer zeggen! Tenzij je een koele kikker tegenover je hebt staan heeft de ander er dus ook last van. Een optie is dus rustig naar de overkant glimlachen en misschien geeft dat de ander wel de ruimte iets aan jou te vragen, of iets tegen je te zeggen waar ze ook even moed voor moeten verzamelen verder praten vooral vrouwen en meisjes meestal graag dus als je wat vragen kunt bedenken, gaat het gesprek meestal weer door daarna en... als mensen echt in elkaar zijn geinteresseerd hebben ze meestal genoeg dingen om over te praten TENZIJ ze wat zenuwachtig zijn bijv uit angst geen goede indruk te maken, want dan val je helaas vaak erg stil. Als je durft kun je daar ook gewoon een grapje over maken... zo van: zie mij nou, normaal heb ik het hoogste woord en nou komt er niks uit, jeetje (laat je wel mee merken dat het geen verveling is waardoor je wat stil bent)

Wat heel ontwapenend kan werken is gewoon zeggen: jeetje, nu wil ik je zo lang graag spreken en nu het zover is weet ik niets te zeggen... (in het geval van een meisje dat je leuk vindt), als het een oude bekende is, is het misschien beter om gewoon afscheid te nemen door te zeggen: leuk je weer tegen te komen.. en eventueel kan je telefoonnummers of mailadressen uitwisselen..

In vluchtige ontmoetingen (bv. een oude bekende op straat ontmoeten) is de stilte idd soms het sein om te zeggen 'dan ga ik maar weer, leuk je nog eens gezien te hebben". Bij een leuk meisje is dat natuurlijk iets anders. Ik vind het persoonlijk vrij irritant als mensen de stilte constant moeten vullen en zou veeleer adviseren: laat de stilte even de stilte wezen. Soms is stilte gewoon nodig om een intiemere sfeer te creëren, hoe tegenstrijdig dit ook moge klinken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100