Hoe wordt je als onzeker persoon, zelfverzekerd?

Ik ben erg onzeker, dit belemmert mijn dagelijks leven. Hoe zorg ik ervoor dat ik zelfverzekerder wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (8)

Je gedachte over jezelf veranderen is al een grote stap. Doe dingen waar jij goed in ben zodat je op jezelf trots kan zijn en vooral leren van jezelf houden. Onzekerheid komt voort uit angst.

Vraag jezelf af waar je niet blij mee ben en probeer daar een verandering in te brengen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te doen.
In principe is het een vorm van angst en moet je dus moedig zijn om er overheen te komen.
Aangezien ervaringen met de jaren komen, zal onzekerheid ook langzaam maar zeker minder worden wanneer je ouder wordt.
Als je daar niet op wilt wachten, moet je zoveel mogelijk situaties waarin je nu onzeker bent, actief opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn trainingen Personal Power en assertiviteit. Hoewel ik geen voorstander van dit soort trainingen ben, hoor ik toch regelmatig positieve ervaringen. Vaak wil een werkgever deze training wel betalen, maar ik weet niet of dat in jouw situatie van toepassing is.
14 jaar geleden
Onzekerheid bestaat inderdaad uit angs. Angst om door de omgeving te worden afgewezen. Je voelt je erg onzeker omdat je bang bent dat andere mensen je afkeuren. Zorg er voor dat je deze angs overwint. Doe je eigen ding en heb schijt aan wat anderen denken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stapje bij stapje, heel langzaam doe je dat...

Maar de belangrijkste ontdekking in mijn optiek is dat je nooit van je onzekerheid hoeft af te komen... Wist je dat iedereen onzeker is? iedereen... Het verschil bij jou en die ander is dat die ander zich niet laat lijden door de onzekerheid en jij wel.. Snap je wat ik zeg?... Dus die ander doet toch zijn ding terwijl er onzekerheid is en laat zich niet uit het veld slaan... Dat doe jij wel... Alleen zien dat dit zo is kan al een verandering te weeg brengen...

Ik wens je veel succes in het NIET luisteren naar je stem die zegt dat je pas gelukkig zult zijn als je nooit meer onzekerheid ervaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf sowieso uit de buurt van mensen die weleens geneigd zijn om rare opmerkingen te maken ook al hebben ze niet door dat ze je hiermee nog meer neerhalen.

Bovendien, moet je gewoon blij zijn met wie je bent.
Er zijn mensen die geestelijk/lichamelijk gehandicapt zijn en die helemaal niet onzeker zijn.
Enkelt tevreden met alles.

Onzekerheid verpest je kans op geluk!
Je omgeving zit er niet mee, alleen JIJ.

Als niks helpt, overweeg dat therapie.
Helpt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door succeservaringen word je zelfverzekerd,doelen stellen en behalen. Dit kun je bereiken door fijne vrienden te hebben waar je je prettig bij voelt. Complimentjes aannemen en voor bedanken. Complimenteer zelf ook naar andere toe. Je krijgt het terug. Zeg tegen jezelf dat jij de moeite waard bent. Je mag er zijn. Denk positief over je zelf.Neus in de wind borst vooruit rechte rug en denk bij je zelf ,ik ga er voor !! Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag een assertiviteitstraining aan. Je leert je gedachten om te draaien met de vraag terug te koppelen van wat jou dwars zit. Bijvoorbeeld, jij denkt dat iemand anders iets zal denken over jou als jij een opmerking zal maken, maar is dat ook zo?

Wil je geen training probeer dan je schouders recht te zetten en vooral goed rechtop lopen, zo maak je jezelf groter en voel je je veel meer zelfverzekerd misschien durf je dan veel meer en is het niet zo'n belemmering.

Je moet het echt zelf doen en een training in die richting zal je helpen om een klein beetje te veranderen, maar nooit helemaal want jij bent gewoon iemand met een zacht karakter.