Kan je je lenzen schoonmaken met je tong?

Ik heb wel vaker last van mijn lens. Het gaat dan zeg maar prikken. Iemand zei dat ik het met mijn tong kan schoonmaken? Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Speeksel is een bron van bacteriën, het inzetten van de contactlenzen met speeksel wordt daarom dringend afgeraden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Precies :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat zei mijn opticien ook. Aan de andere kant: ik heb het al een heleboel keer gedaan, en nog nooit ergens last van gehad.

Andere antwoorden (7)

ja je zou denken het is je eigen spuug..
maar toch je mond bevat ook bacterien die niet goed zijn voor je ogen..
dus toch maar beter lenzen vloeistof gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem aktijdje lenz vloeistof mee, als je last van je ogen krijgt, doe je ze even uit ( eerst je handen wel goed wassen ) en maakt ze even schoon ( leg de lens op je handpalm, 1 druppeltje lens vloeistof en dan wrijven ) als e ze dan weer in je ogen doet, moet je er geen last meer van hebben, dus NOOIT je lenzen met je tong schoonmaken; er zitten bacteriën in je speeksel die niet goed voor je ogen zijn

Toegevoegd na 35 seconden:
* altijd je

Toegevoegd na 1 minuut:
*je ( sorry voor tyPfouten )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad aan om gewoon een druppeltje lenzenvloeistof in je oog te druppelen. Dat is beter dan speeksel in je oog.
Maar je kan je lenzen schoonmaken met speeksel. Echter is het ten strengste af te raden. Een druppel water of lenzenvloeistof in je oog druppelen is beter voor je oog en je lens.

Neem gewoon altijd een klein (vliegtuig) vloeistofflesje mee 100ml klein handig flesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je tong lang genoeg is, moet het lukken. Maar met speeksel maak je niks schoon en ontsmetten al helemaal niet. Dus niet doen en gewoon het juiste spul hiervoor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb harde lenzen en idd als ik een vuiltje in mijn oog heb en ik heb geen middelen in de buurt dan neem ik mijn lens uit en maak ik het schoon in mijn mond. Meestal heb je net een snoepje ofzo op en dan brand het best wel als je het weer terug doet. maarja dan is dat in dat geval beter dan dat vuil onder je lens want dat doet zeer!!! Het is niet goed maar een prima oplossing in nood. Mijn zusje heeft m per ongeluk doorgeslikt toen ze m schoon wilde maken dus let hier op!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik last heb van één van mijn lenzen, omdat er bijvoorbeeld een vuiltje inzit, dan maak ik hem ook weleens schoon met kraanwater. Dit doe ik als ik geen lenzenvloeistof heb. Ik spoel 's ochtends ook altijd even mijn lenzen af in een bekertje water, voordat ik deze in mijn ogen doe. Dit is mij destijds geadviseerd door de opticien / oogarts. Ik kan me niet meer herinneren waarom, want het is al zolang geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe dat ook weleens als het heel erg prikt (dat je dus niet meer je oog open kan houden) en ik heb geen water of lenzenvloeistof in buurt. Vaak zit er een haartje oid onder de lens, dus als je dat weghaalt met een klein beetje speeksel, heb je in ieder geval geen last meer van die prik in je oog. Het is niet goed inderdaad, maja op zo'n moment maakt je dat niet echt uit...ik heb er verder ook nooit van gehad ofzo.

Toegevoegd na 45 seconden:
*nooit last van gehad*