hoe kan je, als je aanneemt dat alles zich wilt voortplanten, homoseksualiteit verklaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Elke levende soort wil zich instinctief voortplanten, dus ook de mens. Het is echter niet zo dat ieder individu binnen een soort tot voortplanting, of een poging daartoe, overgaat. Soms is een individu door omstandigheden niet eens in staat om zich voort, dat geldt ook voor planten- en dierensoorten.

Jouw vraag gaat niet over een bepaalde 'soort' (zoals bijvoorbeeld de mens), maar over individuen die homosexueel zijn, ongeacht welke soort. Echter, een mens weet dat hij/zij zich niet zal voortplanten samen met iemand van hetzelfde geslacht. Een plant of dier beseft dat niet. Toch is er nog nooit een soort uitgestorven puur door homosexualiteit.

Jouw vraag had overigens ook kunnen zijn:
"hoe kan je, als je aanneemt dat alles zich wilt voortplanten, kinderloosheid bij heterosexuelen verklaren?". (Bewust kinderloos bedoel ik hier).

Mijn kort en krachtig antwoord: De mens denkt, maakt keuzes en begrijpt. Dat stelt de mens in staat - in tegenstelling tot de meeste dieren en planten - op veel gebieden over zijn eigen lot te beschikken en zich niet voor de gek te laten houden door zijn oerinstincten.
De mens begrijpt dus de logische biologische mogelijkheden en beperkingen van zijn sexuele geaardheid.

Als een mens - ongeacht sexuele geaardheid - zich wenst voort te planten, dan kan dat in "technische" zin meestal wel. Veel mensen maken echter bewust de keuze om zich niet voortplanten, ook heterosexuelen. Sexuele geaardheid brengt het voortbestaan van de mensheid, (en die van planten en dieren) geenszins in gevaar.

Zou de acceptatie van homosexualiteit misschien zo moeilijk zijn door de angst voor uitsterven van de menselijke soort? Dat zou ik i.d. weleens willen weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet iedereen wil zich voortplanten. Bovendien zijn mensen die zich willen voortplanten in de meerderheid, dus dat zal altijd door blijven gaan.

Maar ook onder homoseksuelen is er weldegelijk drang om voort te planten. Ik denk dat het losstaat van de seksuele geaardheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Homoseksualiteit is een seksuele voorkeur.
Dat wil niet zeggen, dat de voortplantingsdrang niet aanwezig is.

Homoseksualiteit wil ook niet zeggen dat men zich niet kan voortplanten.
Voorplantingsdrang staat op zich los van eventuele homoseksualiteit.
Dat verklaart ook het feit dat homoseksuelen vaak wel degelijk een kinderwens hebben, en deze wens ook vaak weten te vervullen.
En gelukkig zijn er wat dat betreft ook meer wegen die naar Rome leiden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Je aanname klopt niet! "Alles"wil zich niet voortplanten.
Velen willen slechts aangename gevoelens ondervinden en dat kan,door die activiteit te ontplooien die tot het maken van kindjes kan leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg homoseksuelen die zich willen voortplanten. Je aanname klopt dus niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soort wil zich in principe altijd voortplanten, om te overleven als soort. Zolang de hele groep in totaliteit voor genoeg nageslacht zorgt, dan maakt het niet uit, dat sommigen uit de groep de drang naar nageslacht krijgen niet hebben. Denk dan aan homosexuelen of individuen die gewoon geen trek hebben in nageslacht krijgen en opvoeden. Is dan totaal geen probleem. Prima zelf in de strijd tegen overbevolking.
13 jaar geleden
Ha, die Christianity919;

Dat kan op die manier niet. Dat zou net zoiets zijn als volstrekte huwelijkstrouw van alle mensen op aarde aannemen en dan buitenechtelijke kinderen willen verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga weet teruggrijpen naar een antwoord uit de oude doos, in de bron hieronder.

Als je als individueel zorgt dat nageslacht van naasten overleefd, worden mogelijk ook genen die jij draagt overgedragen naar de volgende generatie. Bovendien moet je beseffen dat mensen groepsdieren zijn, en het beste voor de groep niet altijd het beste voor het individu hoeft te zijn.

Komt nog bij, dat homoseksualiteit geen belemmering is in de voortplanting. Zowel (vruchtbare) homo's als (vruchtbare) lesbiennes kunnen kinderen verwekken. Zowel op de traditionele wijze als middels allerlei hulpmiddelen die ook voor heteroseksuelen gelden.

Heck, lesbische stelletjes zouden zelfs gewoon met elkaar voor nageslacht kunnen zorgen, door een eitje van de een te bevruchten met erfelijk materiaal van de ander. Bij muizen is het al gelukt, dus dat moet gewoon te doen zijn.