Homo's en lesbo's in een hokje?

Ik zat net ff op tv naar de Canal pride te kijken en daarbij vroeg ik mij af, wie plaatst wie nou in een hokje? zijn wij hetero's dat? Of zijn dat deze homo's en lesbo's zelf door zichzelf zo te manifesteren? Wat ook opviel dat er dan onderling dan ook nog eens allemaal hokjes zijn, christelijke homo's, sportende homo's, verstandelijk gehandicapte homo's enz enz. Nu heb ik zelf geen enkel probleem met homosexualiteit maar ik vraag met dit nu wel serieus af, wie plaatst wie hier nu in een hokje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tjsa...ik vond het ook al zo raar: http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-allemaal-gelijken-gezien-duwen.7215
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, jij snapt precies wat ik bedoel, interessante discussie ook bij jou vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het trouwens wel goed dat ze zichzelf onderscheiden je moest maar is gezellig in de club zitten met een dame en je ziet aan de andere kant van de bar 2 mannen....

Het beste antwoord

Homo's worden vaak in een hokje geplaatst door niet-homo's. Als reactie daarop krijg je soms juist extreme uitingen.
Ik weet niet wie "wij hetero's" zijn want er zijn ongetwijfeld ook homo/bi/lesbo/weetikveel-GV'ers, maar men gaat net zoals jij nu vaak uit van het 'standaard is men hetero'. Dat klopt niet. Net zoals het niet klopt dat alle homomannen krijsende travestieten zijn of zwaarbehaarde leernichten (maar die krijgen natuurlijk wel veel meer aandacht dan een gemiddelde homo).
Canal Parade is een feest als hoogtepunt van de Gay Pride, uitbundig, doldwaas, excentriek - net zoals carnaval dat is bijvoorbeeld.
En ja, al die verschillende groeperingen, dat is om te laten zien 'ook in deze groep komen homo's etc voor'.
Al vraag ik me wel af op welke boot je zou moeten stappen als zwarte joodse hoogbegaafde gehandicapte homo ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Denk dat onbewust iedereen wel in hokjes denkt al is dat niet de juiste manier, maar het begint al in de media en we doen er allemaal aan mee toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nou eenmaal mensen die graag zichzelf en anderen in een hokje plaatsen. Ik heb een hokjesplaatser als partner. Die roept gewoon zo op straat, nou dat is echt een homo, of dat is een marokkaan of dat is een jood. Ik zie die dingen niet eens. Ik denk dat het hokjesdenken veiligheid en duidelijkheid geeft. Er zijn veel mensen die zo denken en die plaatsen anderen in een hokje en passen er zelf ook met veel plezier in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetero's mogen zichzelf 365 dagen per jaar laten zien zoals ze dat zelf willen: vrouwen hooggehakt, dik opgedirkt, superkort rokje, of juist elegant, smaakvol. Mannen stoer en macho, net in het pak, noem het maar op.
Kussen en flirten in het openbaar is volkomen normaal voor hetero's. Eens flink uit je dak gaan op zaterdagavond, gillen en gek doen, je laten versieren waar iedereen bij is, het is niet meer dan normaal.

Homo's hebben 1 dag per jaar ook een dag dat het mag.
Ze mogen zichzelf een paar uur laten zien, zoals ze dat leuk vinden, en waar ze diep in hun hart trots op zijn: Leernicht, travestiet, stoere lesbo, christen en toch trots om daarbij homo te zijn, sportief en toch homo, gehandicapt en toch homo etc.
1 dag.
Morgen zijn ze weer gewoon Henk uit Appelscha en Anneke uit Schiedam. Want ze hebben hun ene dag 'ik ben trots op wie ik ben' er weer opzitten voor een jaar.

En nu vraag ik jou nog eens: Wie plaatst wie in hokjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, gaan we dan. Ik zal even beginnen met te zeggen dat ik beslist niet degene ben die deze mensen in een hokje zal plaatsen. Ik kijk gelukkig verder dan ras, religie of sexuele voorkeur, voor mij is in ieder mens gelijk. Zoals ik in één van mijn vorige opmerkingen al aangaf is dit hele gebeuren deels bedoeld om de acceptatie van sexuele diversiteit te vergroten, maar ik denk dat het juist erg bevestigend werkt voor de mensen die toch al een probleem hadden met sexuele diversiteit. En wat is er mis mee om 'gewoon' Henk uit Appelscha te zijn èn homo of 'gewoon' Anneke uit Schiedam èn lesbo?
Ik ben 'gewoon' Wouter uit Middelburg èn hetero, moet ik daar nu ook trots op zijn? Als ik nu met 100 hetero's op een boot ga staan en het van de daken schreeuw plaats ik mezelf daarmee toch ook juist in een hokje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreekwoordelijk sta jij 365 dagen per jaar op een boot met 100 andere hetero's. Snap je wat ik bedoel?
Ik vind het bijvoorbeeld fantastisch om te zien dat er een aantal politie agenten de kloten hebben om zich te laten zien op een boot tijdens de gay pride. Heterosexuele agenten hebben dat niet nodig, want ze laten het het hele jaar al zien.
Henk uit Appelscha is een gewone schuchtere man met een kantoorbaan, die een keer per jaar trots is op het feit dat 'ie het liefst hooggehakt en dik opgemaakt door het leven zou gaan. Maar dat kan nou eenmaal niet. Op die ene dag na. Daarom is het zo fijn voor Henk dat die ene dag hem toch gegund is. Henk WIL graag die ene dag laten zien wie hij eigenlijk is.
We zijn een o zo tolerant land, zolang we maar 'normaal' doen. Maar wie bepaald wat normaal is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, ik snap zeker wat je bedoeld, maar als het zo is dat die agenten kloten hebben om dat die ene dag te laten zien, waarom hebben ze dat dan de overige 364 dagen per jaar niet dan? Als ze werkelijk kloten zouden hebben deden ze dat juist wel! Ik blijf denken dat ze zich juist door dit soort evenementen in een uitzonderingspositie blijven plaatsen. Als ze het maar één dag per jaar laten zien zal de acceptatie zeker niet toenemen. juist als je het hele jaar door laat zien wie of wat je bent en er trots op bent zal je uiteindelijk geaccepteerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hele pride slaat nergens op.Tegenwoordig is het volkomen geaccepteerd als je holebi bent.Ik ben zelf bi,maar als ik die overdreven homosexuelen zie,of die overdreven lesbische,word ik even niet goed.Dan zie het verschil tussen homesexuele en flikkers,lesbische en potten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
^
Dus daarmee ben je het me eens dat deze mensen zichzelf in een hokje plaatsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben homo. Ik hoef niet naar de gay pride. Geen behoefte meer aan.
Ondanks het feit dat ik door de jaren heen afschuwelijk negatieve ervaringen heb gehad, in elkaar geslagen ben maar ook overdreven positief gediscrimineerd ben ( jullie homojongens zijn altijd zooooo galant tegen dames! brrrr), heb ik na 46 jaar wel mijn trots gevonden, en ben ik blij met wie ik ben.
Ik ben geen travestiet, ik ben geen 'vrouwelijke' homo, ik ben geen transsexueel.
Heel veel homo mannen en vrouwen vechten nog dagelijks met zichzelf en de maatschappij, vooral de mensen waarbij je 'het' eerder ziet dan bv bij mij.
Ik begrijp zo ontzettend goed waarom deze mensen zo graag op dat bootje staan die ene dag, en hun trots, die ze het hele jaar uit angst of gene binnen moeten houden, mogen tonen.
Echt, die dag helpt deze mensen, om zich bewust te worden van hun bestaansrecht.
Gun het ze, alsjeblieft. Wees blij met ze.
En dankzij die ene dag, weten die mensen weer waar ze voor staan, waar ze trots op zijn. En hopelijk durven ze straks in het 'echte' leven ook zichzelf te laten zien. Zoals ik dat inmiddels ook geleerd heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme: als reactie op je antwoord. Veel homo(lees ook lesbische) stellen laten zich ook dagelijks zien, gaan wekelijks uit in het plaatselijke cafe en tonen (gepast) genegenheid naar elkaar. uitbundig kleffe stellen(van welke geslachtscombinatie ook) vinden de meeste mensen niet prettig om op straat te zien. Laten we hopen dat het op een dag voor iedereen mogelijk is om met zijn partner door het leven te gaan. en over de gay pride/canal parade: Dat is toch een geweldig feest! en mocht iemand niet van de doelgroep houden: denk dan even aan de economische en toeristische voordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag iedereen op zo'n bootje gaan staan,maar dan wel om de goede reden.En is die er wel?Als ze op zo'n bootje zo extreem nichterig gaan doen,moeten ze ook niet klagen dat ze gediscrimineerd worden,of nog erger...in puin worden geslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bingrid.
Dus als iemand extreem nichterig doet is het zijn eigen schuld als hij in elkaar geslagen wordt? dat vind ik een heeeele rare redenatie. Dus het meisje wat op zaterdagavond verkracht wordt terwijl zij een kort rokje aanhad moet ook maar niet zeuren, want ze vroeg er zelf om? Sorry hoor, maar dit is natuurlijk echt een beetje te simpel. Op zo'n manier geef je iedereen een vrijbrief om anderen in elkaar te slaan of weet ik wat aan te doen, enkel omdat hij/zij er anders uitziet of gedraagt.
Ik zie heel die gay pride eerlijk gezegd, niet zitten. Iedereen mag zijn wie die is, maar om nu die homosexualiteit zo te afficheren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ik heb er totaal geen moeite mee en iedereen mag van mij zijn feestje vieren, maar als dit is zoals je graag wil zijn, doe dat dan het hele jaar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij gaat toch ook niet in je uitgaanskleren en op hoge hakken vet in de make up achter je compu zitten op maandagochtend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Stel je voor dat je 'die homoseksualiteit' gaat 'afficheren'!
Nee, het mag, we tolereren het, maar we willen het niet zien hoor!
Brrr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat nodig dan?
We zien het toch wel, en dat is genoeg. Laat iedereen gewoon zijn die die is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus in andere woorden de Gay Pride moet worden afgeschaft? Weet je hoeveel hetero prides er in Friesland zijn? Het skûtsje silen 2X 14 dagen, de Sneek Week, de Jouster Ballonfeesten en vele andere festivals al dan niet gebonden aan een sportevenement. Allemaal vrijende, lallende hetero stelletjes die precies zo gek doen als de homo's op de Gay Pride. Dan heb ik het nog maar over 1 provincie. Zullen we dat dan ook allemaal maar afschaffen? Ik kan je als homo één ding wel vertellen, je moet op die feesten verdomd goed uitkijken wat je doet wand als ik met mijn vriend ga staan lebberen zoals die hetero's doen dan gaat het geheid mis. Zo tolerant is nederland echt niet. Ja in het mondje, dan we heel tolerant. Nu de daden nog. De Amerikanen hebben er een mooie uitdrukking voor: you talk the talk, but do you also walk the walk? Met andere woorden, je praat er wel over maar doe je het ook. En dat is ook zo met tolerantie in Nederland. We praten er over en we vinden homo's ok, als ze maar niet in onze buurt zijn en vooral bij de kinderen weg blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Beer, die dingen die jij opnoemt, zijn feesten voor mensen, daar behoor jij ook toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Boerbuitendijk, Ineke hier boven heeft een punt, of het nou het skûtsje silen, carnaval of een popfestival is, deze feesten zijn er voor iedereen, homo, lesbo, dus ook voor jou en en je vriend, wel heb je gelijk dat ik met een eventuele partner daar uitgebreid kan gaan staan zoenen en jij niet.
Dus je hebt gelijk dat de acceptatie van sexuele diversiteit nog ver te zoeken is en da's jammer.
Wat mij betreft maakt deze diversiteit de wereld alleen maar een beetje kleurijker en leuker, dus ik hoop voor jou dat we nog eens een stapje verder komen.
Dit brengt mij echter meteen terug op mijn vraag of deze Gay pride de mensen niet juist nog meer in een hokje stopt en of de acceptatie daar niet juist mee afgeremd wordt.
Even generaliserend, Boer Kees uit de provincie die helemaal niks moet hebben van homo's zal naar mijn idee bij het zien van deze beelden zijn mening alleen maar bevestigd zien en denken 'zie je wel, daar heb je ze weer die vieze homo's', of denk jij dat boer Kees hiermee over juist over de streep getrokken wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat moeten wij dan, BoerBuitendijk en ik, NBK?
Gewoon de stoute schoenen aantrekken en koste wat het kost openlijk verliefd, hand in hand en kussend bij het skutsje silen rondfeesten?
Als ik een leuke dag wil hebben, kan ik dat maar beter laten. Ik ben inmiddels door schade en schande wijs geworden, o.a. door mensen zoals Ineke, die het 'niet nodig vinden' om je homoseksualiteit te 'afficheren'. Zij mag dat wel met haar geaardheid, ik niet. Punt uit.
Doe maar normoal, dat doe ge al gek genoeg!
Ik begrijp je standpunt wel. Het zou niet nodig moeten zijn om een gay pride te hebben.
Maar we zijn nog (lang) niet zo ver, helaas.
Voor veel mensen zal het zeker rolbevestigend werken, de gaypride.
Maar voor veel mensen moet het zo langzamerhand toch een eye opener zijn: 'Shit, dit is eigenlijk superleuk, deze mensen geven kleur, diversiteit en liefde aan dit land.'
Daar hoop ik op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@skusme
Ik wou dat ik het antwoord voor je had, zoals ik in mijn reactie hierboven al aangaf, ik kan bij zo'n evenement uitgebreid met een partner gaan staat zoenen en jullie niet, en da's verdomd jammer.
Ik ben namelijk zelf wel degelijk van mening dat deze mensen de wereld een stukje kleurrijker en vrolijker maken.
Maar ik vrees samen met jou dat we nog een lange weg te gaan hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's lief en mooi gezegd van je. Hopelijk komen er steeds meer mensen die er zo over denken als jij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat willen ze eigenlijk bereiken met zo een gaypride?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ iscool,
Wat ik tot nu toe uit deze discussie begrijp is dat ze er helemaal niks mee willen bereiken maar dat het gewoon één groot over-the-top feest is.
Dit heb ik van een (homo) meneer van de organisatie die geinterviewd werd op de tv bij de gay pride.
Die "hokjes"zijn bewust gekozen voor de gay pride. Dit hebben ze gedaan om de bevolking te laten zien dat homosexualiteit in alle lagen van de bevolking voorkomt en over de hele wereld. Zo kan je in een opslag zien wie die persoon achter de homosexualiteit is. Dit omdat ze dus in die hokjes geplaatst zijn. Het is de bedoeling dat er niet alleen gedacht wordt"dat is een homo of lesbi"maar ook te laten zien op welke boot, dus wie die persoon is, zit.
Dus de organisatie ( of de homsexuelen zelf) hebben zich op die dag bewust een hokje geplaatst.

Zulke hokjeplaatsingen heb je ook bij tv programma's. Er is bijvoorbeeld een iq show met allemaal verschillende beroepen en thema's in de zaal. (Ik weet de naam niet meer). Er zijn er nog meer maar ik weet de namen niet meer. Dus het komt niet alleen bij homosexuelen voor.

Volgens mij is het gewoon een manier om een korte en heel beperkte indruk te geven van de persoon die daar staat en/of mee doet aan iets.

Hokjes denken komt heel veel voor als je er op let en ik denk ook niet dat het ooit weg zal gaan uit de maatschappij.