Waarom is er sexueelmisbruik??

Als kind ben ik misbruikt,mijn kinderen uit mijn huwlijk (ben nu gescheiden) zijn misbruikt,...in welke groepering je ook kijkt,er komt altijd wel sexueel misbruik voor..WaarOM vraag ik me af (kunnen ze gewoon niet naar de hoeren gaan om hun lusten dáár te bevredigen i plaats van op kinderen/grote mensen af te reageren??).
Wat is erger,sexueel misbruik of mishandeling (geestenlijk en lichamelijk)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slabbertje, dat staat denk ik voor de vragenstelster als 'het gebeurt achter gesloten deuren'. Zo maar een wild guess

Antwoorden (12)

Een echt antwoord op waarom zal je nooit krijgen, helaas.
De geest van de dader is ziekelijk en deze zal nooit een heldere verklaring kunnen afleggen.

Helaas heb ik het ook meegemaakt (sexueel misbruik), de verklaring die ik ooit kreeg was... ik hou van je, op een verkeerde manier maar ik deed het omdat ik van je hield!

Bij een andere vorm van misbruik kan het opgekropte woede zijn, of een reflectie van diegene eigen jeugd.
Ook kan diegene bijvoorbeeld hoogst intelligent zijn en in een eigen wereld leven en dus dingen doen die voor hem of haar wel kunnen maar in de maatschappij niet.
(ik zeg niet dat alleen intelligente mensen misbruiken hé!)

Dit is zo`n moeilijke vraag en nog een moeilijker iets om mee te leren leven.
Waar ik nu van overtuigd ben, is dat m`n verlede mij gemaakt heeft zoals ik nu ben. En daar ben ik trots op!
Ik zeg maar zo... ik weet nu heeeeeeeeeel goed hoe het NIET moet!

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er zieke geesten zijn die de macht over hun slachtoffers hebben en geen ingebouwde remmingen bezitten en er daarom maar misbruik van maken
Vaak komen er ook nog smoesjes bij te pas(bij volwassen slachtoffers) zo als: ze vroeg er gewoon om met dat korte rokje of laag uitgesneden bloesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er niet veel verstand van, maar ik weet wel dat veel van zulke dingen draaien om macht, en da's iets wat bij de hoeren niet aan de orde is. dat is nl gewoon een zakelijke transactie. Denk niet dat het één erger is dan het ander overigens, het is beide gruwelijk en het ligt denk ik geheel aan de persoon en de hulp die hij/zij krijgt hoe beschadigd je hier uitkomt.
Wel rot overigens dat je dit allemaal hebt moeten meemaken, NIEMAND zou dit soort dingen moeten hoeven meemaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het wel heel slecht getroffen wanneer je niet alleen zelf bent misbruikt, maar ook nog de moeder bent van misbruikte kinderen.. Zowel het een als het ander, lijkt me te verschrikkelijk voor woorden.
Het klopt dat misbruik op alle maatschappelijke niveaus voorkomt. Maar dat betekent gelukkig niet overal en in elk milieu, binnen elke familie of leefgemeenschap.
Er zijn ook talloze mensen die er nooit mee te maken hebben gehad. Ik kan me trouwens wel voorstellen, dat. wanneer je er zo op meerdere fronten door getroffen bent, je het gevoel hebt dat in iedereen een potentiële kinderverkrachter schuilt.
Je vraagt je af: Waarom niet naar de hoeren?Wel, een kinderverkrachter wil een kind en geen volwassen sekspartner. Bovendien is het legaal ( ws minder spannend) en kost ook nog geld. Tenslotte is er dan geen machtselement in het spel.
Wat erger is, seksueel misbruik of mishandeling: seksueel misbruik ( vooral van kinderen) IS een ernstige vorm van zowel geestelijke als fysieke mishandeling. Het geldt als een zwaar misdrijf en wie het treft, heeft daar levenslang last en moeite van.
En het wrange is: veel kinderverkrachters ( jongens)blijken in hun jeugd ook te zijn misbruikt.
Meisjes komen nogal eens in de prostitutie terecht.
Een normale ontwikkeling op het gebied van relaties en seksualiteit is vaak heel lastig. De gezonde basis is verstoord geraakt.
Een en ander geeft al aan dat een gedegen en langdurige begeleiding van misbruikte kinderen van enorm belang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van alle soorten misbruik is mijn ervaring dat geestelijk misbruik het meest beschadigt en de meeste sporen nalaat... maar das mijn ervaring tot dusver... kan bij jou anders zijn... ik heb geen vergelijkings materiaal...
Wat sexueel misbruik betreft kan het ook zijn dat de ene partner het signaal "nee" niet duidelijk genoeg afgeeft en de ander gewoon doorgaat en dat dat dan later als sexueel misbruik wordt opgevat bijvoorbeeld he... ik vlak niet uit dat het er daadwerkelijk is, want het is er... wat ik wil aangeven is dat er veel nuances in zijn omdat niet van iedereen de sexuele behoefte hetzelfde is en niet iedereen altijd even duidelijk is in het aangeven ervan, omdat sex vaak toch een taboe is om over te praten voor veel mensen houden we onze mond maar en laten de ander dan maar zijn gang gaan... en vervolgens houden we er een vervelend gevoel aan over en praten er dan niet over... en pas jaren later noemen we het sexueel misbruik... ik vind dat dan lastig sexueel misbruik te noemen... in mijn ogen, en das voor ieder persoonlijk, is het sexueel misbruik als er ook geweld bij komt kijken... bijvoorbeeld dat je geslagen en geschopt wordt als je wilt vluchten... dus als je het wel duidelijk maakt dat je het niet wilt...
nja hoeren kost geld he...
maar iemand geestelijk neerhalen doet meer dan dat sexueel misbruik in mijn opinie...
Dat het jezelf overkomt wil trouwens nog niet zeggen dat dat met je kinderen hoeft te gebeuren, dit even voor de mensen onder ons die daar een (voor) oordeel over hebben... en andersom, het is ontzettend klote als het WEL gebeurt maar angst maakt vaak een blokkade die maakt dat je niks durft te ondernemen...
Mij overkwam het in een ver verleden... ik had zelf geen kinderen... waar ik heel blij mee ben... Ik heb mijn kinderen gehad in wat gezondere relaties en het gaat goed met ze...

sterkte meid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen erger, alleen 'erg' en 'niet erg'. De intensiteit wordt bepaald vanuit het perspectief van het slachtoffer.

Het waarom kan ik je écht geen antwoord op geven. Ik kan me werkelijk niet voorstellen wat iemand beweegt om zoiets te doen...

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dit moment ben ik met deze zelfde vraag bezig . Gelukkig is het mij niet overkomen.

Er is geen eenduidig antwoord te geven. Seksueel misbruik laat een diep trauma achter dat zijn sporen een heel leven lang kan laten zien. Sommige betrokkenen gaan er beter mee om dan anderen ( voelen zich in plaats van slachtoffer meer "iemand die door omstandigheden hierbij is betrokken ". In het onderbewuste verandert misbruik de psychologische en psychoseksuele ontwikkeling van degenen die het ondergaan hebben.

Kinderen en zussen zouden zich veilig moeten voelen tussen de "mannen " in hun familie. Bij een normale ontwikkeling horen mannen geen seksuele gevoelens te hebben voor hun familie leden. Bovendien , normaal ontwikkelde mannen hebben een groot gevoel van empathie voor anderen en hun ego is niet egocentrisch van aard. Zij hebben een groot gevoel van verantwoordelijkheid.

Sommige mannen hebben een te hoog libido . Hun lust wordt getriggert en is dan niet meer te stoppen. In normale gevallen dient de man zich dan zelf te bevredigen of evt. naar een prostituee te gaan.
Maar sommige mannen hebben in hun opvoeding en ontwikkeling te weinig gevoelens van empathie en ze zijn egocentrisch . Daarnaast is hun verantwoordelijkheidsgevoel beneden peil .
Maar hier komt een eigenaardig fenomeen naar boven die met de werking van de hersenen te maken heeft. Een voortdurende te hoge seksuele libido kan een verslavende en ondermijnende werking hebben op de impulscontrole in die persoon. Zelfs mannen met een te hoog libido die in wezen egocentrisch en weinig empathie hebben zouden niet gaan misbruiken als de trigger niet elke keer hun impulscontrole zou ondermijnen, en zij niet psychologisch zo 'zwak" zouden zijn.

Met een verslavende werking van het lustgevoel die de impulscontrole ondermijnt , kunnen bij mannen die psychologisch niet goed in elkaar zitten , de impulsieve gevoelens uiteindelijk tot de daad ( een misdaad! ) uitmonden. Na de eerste keer is het nog moeilijker voor deze mannen om te "stoppen". Angst voor ontdekking , schaamte en spanning houden Soms lukt het de dader het wel te stoppen . Op zichzelf is een dader die tot inkeer komt enorm sterk . Hij heeft zich al verloren en toch weet hij het te stoppen.

In mijn beleving is dit seksueel misbruik echt een "fout " in de natuurlijke biologische opbouw in mensen. Ook de evolutie ( met enorme belang van seks en voortplanting ) speelt een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook deze vraag: www.goeievraag.nl/vraag/kind-seksueel-misbruikt.42827
Er is helaas sexueel misbruik op deze wereld omdat er altijd mensen zijn die erop kicken om iets te doen wat niet mag, of omdat ze graag een vorm van macht willen bezitten of uit oefenen.
Het komt zoals je zelf al aangeeft voor in alle sociale kringen van de maatschappij. zowel bij arm als bij rijk.
In ieder klasse zit wel een persoon die zijn of haar walgelijke fantasieën in de praktijk wil brengen( of het door een storingin in zijn of haar hersenen moet van zichzelf). Het zijn mensen die moedwillig het leven van een ander kapot willen maken om zich zelf tevreden te houden of bevredigd of machtig willen voelen.
Dit soort personen en het zijn er helaas altijd toch meer dan we verwachten, horen dus ook niet vrij rond te lopen in de maatschappij, deze moeten opgesloten worden of in therapie of behandeld worden of wat dan ook. Ze doen zoveel mensen pijn met hun gedrag.

Een groot deel van de op sex beluste personen gaat ook wel naar de hoeren of naar een club om daar aan hun trekken te komen.
Maar wanneer een persoon die echt louter en alleen op zoek is naar een persoon om hem of haar te misbruiken dan werkt het voor diegene niet om naar de hoeren te gaan.
Deze persoon heeft dan wel sex gehad maar niet echt de macht uit kunnen oefenen waar ie voor kwam. Een prostituee word immers betaald om zich te gedragen naar wens en dat is vaak toch niet helemaal wat de misbruiker wil.
Daarom grijpt ie dan vaak alsnog onschuldige slachtoffers.

En wat er erger is: mishandeling of sexueel misbruik?
Ik vind beidde echt afschuwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk wat jullie is overkomen. Het raakt mij ook telkens weer als dit onderwerp wordt besproken.
Allerlei trauma's en/of onverwerkte emoties is meestal wat er bij de slachtoffers achterblijft.
Als je emotioneel weer in balans wilt komen, kijk dan zeker even op deze website:
http://www.theemotioncode.nl/klachten.php

sterkte en groeten
Jolanda
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste verschrikkelijk wat je allemaal meegemaakt hebt , zoiets vergeet je niet ! Sexueel misbruik is er helaas altijd al geweest , en ik vrees dat men dit niet uitgebannen krijgt . Vaak zijn het zwakke en weerloze kinderen , en de daders komen vaak uit alle lagen van de bevolking . Diegene die zo iets doen zijn geestelijk ziek , gefrusteerd , slaaf van hun vunzige gedachten . Het sexueel misbruik is er omdat men het wereldwijd niet onder controle krijgt , en veel de doofpot in gaat . Er zijn in het verleden zelfs mensen uit de politiek , rechters , leraren , en andere hoger geplaatsten opgepakt voor kinder misbruik , en bezit van kinderporno . Dit is een ongekend groot probleem , wat niet 1 2 3 uit te roeien is . Persoonlijk denk ik dat sexueel misbruik ook tegelijk geestelijke en lichamelijke mihandeling is , en dat die mensen die dit meegemaakt hebben hun verdere leven veel schade op gebied van normale sexuele beleving , het er niet meer van kunnen genieten opgelopen hebben ! Geestelijke en lichamelijke mishandeling zonder bijkomen van afgedwongen sex kan een mens ook slopen voor de rest van zijn leven , en hem blijvend verbitterd maken .
Maar ik denk dat sexueel misbruik nog een graadje erger is ! Heel veel sterkte hierin .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frustraties geen liefde en onderdrukking in de jeugd van de dader is een van de waaroms...

Geestelijk en sexueel misbruik laat allebei diepe groeven na in het gevoelsleven van het slachtoffer.

Levenslang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu ik er over nadenk, ik ben vroeger ook soort van seksueel mishandeld, toen ik 6 of 7 was, ben nu 18 heb er nog steeds gevolgen van, ben heel snel geil, heb vaak zin, en ik ben heel erg klef, ben blij na deze antwoorden gelezen te hebben dat ik eindelijk een antwoord heb op al mijn vragen die al jaren in mijn hoofd dwalen.