Er is niet heel veel bloed nodig voor en erectie. Je hele lichaam kan best toe met een beetje minder, wat tijdelijk naar je penis verplaatst wordt. Er zijn trouwens mannen die bij een erectie niet meer rationeel kunnen denken. Bij hen komt dat bloed uit de hersenen ;-).
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De minnen zijn wellicht vanwege de flauwe grap, maar dat het bloed uit het hele lichaam komt (of potentieel kan komen) lijkt me geen onjuist antwoord.
Hoe ontstaat een normale erectie?
In de penis zitten twee zwellichamen (‘corpora cavernosa’) en een plasbuis (‘urethra’). De zwellichamen bevinden zich bovenaan (als men op de penis neerkijkt) en de plasbuis onderaan. Een zwellichaam kan men het best vergelijken met een spons: het is een verzameling van kleine holtes (kamertjes) die onderling met elkaar in verbinding staan. In slappe toestand bevatten deze holtes weinig bloed. Binnenin de zwellichamen lopen aanvoerende bloedvaten (slagadertjes). In slappe toestand zijn deze aanvoerende slagadertjes vernauwd (als het ware in een kramptoestand), zodat het aanvoerende bloed ook praktisch direct wordt afgevoerd door de afvoerende vaten (adertjes) die binnenin tegen de dikke elastische wand van de zwellichamen liggen. Het bloed dat in de zwellichamen komt is afkomstig uit de directe omgeving in de onderbuik. Je buik is n.l. flink doorbloed i.v.m. het spijsverteringskanaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min, jij geeft antwoord op een slappe toestand van de penis.
LeonardN
4 jaar geleden
Er wordt iig een antwoord gegeven op de gestelde vraag. Of het het juiste antwoord is weet ik niet, maar er wordt een locatie in het lichaam maar buiten de penis genoemd. "Het bloed dat in de zwellichamen komt is afkomstig uit de directe omgeving in de onderbuik. Je buik is n.l. flink doorbloed i.v.m. het spijsverteringskanaal."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonsdochter
Dat is een slap minnetje. Als je goed leest zie je, dat er wordt beschreven HOE de erectie ontstaat en waar het bloed vsandaan komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder, ik geef wel een min met argument. Dat kun je van velen niet zeggen.
Jij zegt letterlijk, uit de directe omgeving in de onderbuik. Je buik is namelijk flink doorbloed ivm het spijsverteringskanaal. Nou de aanvoer gebeurt gewoon door slagaders. De afvoer door aders. Ons hele lichaam is een systeem van bloedvaten voort gepompt door ons hart. Dat proces gaat door en door. ons hele lichaam is flink doorbloed. Bloed circuleert, dus die liters zitten overal. Puur anatonomisch gezien, ligt de penis met de blaas aan de voorkant. Op die hoogte ligt het spijsverteringskanaal meer naar achteren, dieper. Daarom vind ik de laatste zinnen ook overbodig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kortom, je kunt niet zeggen het komt uit de buik. Het bloed komt uit je bloedcirculatie van het lichaam.
Thecis
4 jaar geleden
+
Het zou wellicht iets anders verwoord kunnen worden, maar antwoord lijkt me prima.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Stel je een bloedcel voor die zich al afgetakt heeft naar een van de aftakkingen van het maag/darmsysteem. Die bloedcel gaat in mijn ogen niet meer naar de penis, maar zal eerst via de aders weer terug naar het hart moeten dan weer via de slagaders naar de aftakking van de penis. Dit antwoord liet mij dat wel denken (even ongeacht of je dat wel of niet bedoelde).
https://i.ibb.co/hFvgxDL/Untitled.jpg
Ik dacht dus dat jij de situatie rechts uitlegde. Maar de situatie links is zoals het loopt.
Door de uitleg van Simonsdochter snap ik dat dat dus niet zo is. Dat zegt niet dat jij precies dat wilde uitleggen, maar zo kwam het bij mij over).
En ik denk ook bij Simonsdochter.
https://i.ibb.co/hFvgxDL/Untitled.jpg
In een penis zitten twee zwellichamen. Soms worden deze vergeleken met de structuur van een spons. Als de penis slap is, zit er weinig bloed in de holtes van de zwellichamen. In deze zwellichamen lopen ook aanvoerende bloedvaten (slagadertjes). Indien de penis slap is, zijn deze slagadertjes vernauwd. Eigenlijk wordt het aangevoerde bloed meteen afgevoerd door afvoerende vaten (adertjes). Deze liggen binnenin tegen de elastische wand van de zwellichamen.
In principe is een penis continu doorbloed. Het bloed wordt aangevoerd en afgevoerd.
Dit bloed heb je ook nodig voor een erectie.

Indien je seksueel geprikkeld wordt, gaan de aanvoerende bloedvaten open staan (normaal zijn ze dus vernauwd). Hierdoor stroomt er dus veel meer bloed door de penis. De zwellichamen beginnen dan te zwellen (de spons vult zich). De afvoerende adertjes worden tegen de wand van de zwellichamen platgedrukt. Hierdoor kunnen de afvoerende adertjes geen bloed meer afvoeren. Hierdoor wordt de penis stijf en blijft ook stijf. Je hebt dan een volledige erectie.

Hormonen en zenuwen hebben een grote invloed op dit proces.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap je antwoord niet. Bedoel je nu te zeggen dat het bloed voor een erectie al in de penis aanwezig is voordat deze erect is? Het komt nergens vandaan, het is er al. Zoiets?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je geeft nagenoeg hetzelfde antwoord, dat je waarschijnlijk hebt gedestilleerd uit de eerste link.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elder, mijn antwoord is in het eerste deel zeer overeenkomstig met jouw antwoord.
Het tweede deel vertelt waar het bloed (hoeveelheid) vandaan komt en waardoor het in de penis blijft. De vraag is toch echt over een stijve penis.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN, als je geen bloed in je penis hebt, sterft het ding af. Ben maar blij dat er altijd bloed inzit.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat snap ik, maar de vraag is waar het bloed vandaan komt.
Kan je in een zeggen hoe het nu zit.
Mogelijkheden:
enkel het bloed in de penis zelf meer niet
penis zelf + bloed enkel uit de rechterduim
penis zelf + bloed uit lichaam
penis zelf + bloed uit lichaam (in eerste instantie het bloed wat zich rondom de penis bevindt)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat staat er uit de aanvoerende bloedvaten. Je weet hopelijk dat een lichaam uit een bloedvatstelsel bestaat.
LeonardN
4 jaar geleden
Je weet hopelijk dat een lichaam uit een bloedvatstelsel bestaat. Ja, misschien is dat mijn denkfout. Ik nam aan dat iedereen dat begreep en er dus een antwoord zou komen als: vanuit het hele lichaam, of juist een specifieke plek in het lichaam.
Net zoals je op een verjaardag ook meestal niet antwoordt "van de snelweg" als gevraagd wordt waar je vandaan komt. Maar als je het zo bedoelt is je antwoord iig duidelijk en kloppend.
Thecis
4 jaar geleden
+
Ook een goed antwoord. Vertoont inderdaad grote gelijkenis met het antwoord van @elder161. Maar er zitten zeker wat nuance verschillen in. @LeonardN
Ik persoonlijk doe dat dus wel. Hoe meer casual je het zegt, hoe beter het effect. "waar kom je vandaan?" "van buiten". Heel nonchalant tussendoor, levert de beste verbazing op. Kan ik je aanraden.
Maar ik ben wel blij dat je dit voorbeeld geeft. Door dit voorbeeld te geven, geef je ook direct aan dat je heus niet alles letterlijk hoeft te nemen. Waarom doe je dat bij deze antwoorden dan wel?
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap je reactie niet. Ik zag het antwoord in de vraag niet. Nu wel.
Thecis
4 jaar geleden
@Leonard
Aandachtig lezen is inderdaad heel belangrijk. Zeker voor het juiste gebruik van de context en trekken van betere conclusies.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Al met al heeft het niet goed lezen mij toch 3 minnen opgeleverd.
Maar gelukkig zijn er mensen die wel goed lezen en ben ik vereerd door de 4 plussen.
LeonardN
4 jaar geleden
Of dat de reden is geweest dat je gemind ben weet ik niet. Bij een vraag welke om een direct antwoord* vraagt kan je het probleem van goed moeten lezen, omzeilen door het conclusie-antwoord (in jouw geval dus "aanvoerende bloedvaten") even als eerste te plaatsen en daarna pas met het volledige verhaal te komen. (Kan nu nog aan het eind.) *Vragen die beginnen met; hoelang, waar, wanneer, hoeveel, etc. (met antwoorden als; 7 meter, Duitsland, 1974, een stuk of 100) Andere mogelijkheid is wellicht dat dit antwoord moeilijk te differentiëren is van het antwoord van elder161, welke jij gemind hebt (wat op zichzelf ook nog weer voor een min gezorgd kan hebben). En die overigens dus ook al "aanvoerende bloedvaten" heeft staan. Wees iig blij dat ik door jou vragen te stellen je duidelijker hebt kunnen maken aan de andere lezers voor wie het ook niet direct duidelijk is/was wat je hier nu als antwoord mee moet nemen en die wel de reacties hebben gelezen. Ik heb geplust nadat ik het snapte.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN, ik bedoel jou niet in het bijzonder. Voel je vooral niet aangesproken.
Ik weet wel zeker dat ik een min heb gekregen van een andere antwoorder.
Op GV ben je wel eens tegelijk aan het tikken en komt een antwoord er deels dubbel te staan. Ik vind die nuances wel belangrijk in dit antwoord.
Verder kan ik minnen goed incasseren. Het was ook een aanvullende opmerking met knipoog. Wie zich dan aangesproken voelt, dan is dat helaas zo.
Zelf probeer ik iets altijd eenvoudig uit te leggen. Ik begrijp dat het niet bij iedereen dan meteen duidelijk overkomt.
Dit mechanisme van de man uitleggen is ook iets heel anders als uitleggen wat 1+1 is.
Verder chapeau voor Bordensteker. Mag van mij per direct het beste antwoord worden.
Hij vertelt ook nog eens welke organen die 'bloedstoot' geven in het aderstelsel: milt en lever. Heeft toch echt niks te maken met spijsvertering en doorbloeding.
Misschien snap je mijn min nu nog beter.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik had mijn plus bij het antwoord elder161 al ingetrokken (denk nu aan een min) vanwege je tweede reactie (de eerste geeft ook totaal geen uitleg waarom het nu zo'n slecht antwoord is). Met die tweede uitleg heb ik een plaatje gezocht en idd dat laat zien dat (bijna?!) elk orgaan afzonderlijk van bloed wordt voorzien.

Om een net zo onzuivere vergelijking te geven als elder161 lijkt te geven:
Het water uit je kraan komt ook niet uit de wijk (wordt ook niet bij de buren weggetrokken, of passeert niet eerst de buren). Het komt idd direct uit de waterleiding, maar daarvoor uit de waterzuivering etc. Het antwoord van Bordensteker lijkt mij beter te passen bij de vraag: Hoe wordt het plotselinge "tekort" aan bloed tijdens een erectie door het lichaam opgevangen?" Jouw idee van wat het antwoord is, lijkt mij nu dus juist het beste wat er is, alleen dat komt veel beter naar voren in je reacties dan in je antwoord. Wat in mijn ogen wat jammer is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bordensteker en ik mengen ;-)
Het is ook hoe je de vraag leest, is voor iedereen anders.
Ik ga eens lezen wat jij ervan gemaakt hebt.
Dan is het misschien een compleet plaatje.
Als je geld uit de muur trekt, komt dat dan uit de flappentap vandaan, of toch van je bankrekening?

Ik vermoed dat de vraagsteller wil weten wáár het ineens benodigde extra bloed nou echt vandaan getoverd wordt, d.w.z. zonder dat de voordien nog opgewonden levens-veer van betrokkene ineens afgelopen is en hij tijdens een intense levenssfeer-beleving het loodje legt omdat het tijdelijk in de penibele bloedvaten opgestuwde bloed niet terstond door ‘reserve’bloed van elders werd vervangen.

De benodigde hoeveelheid extra bloed is ongeveer 130 ml.
Dat was onderwerp van een vraag in maart: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/662519/ml-bloed-gaat-erecte-penis/
In de penis is ongeveer 130 ml bloed nodig voor de erectie:
“The penis requires about 130 ml of blood to become stiff.”
Bron: http://www.mhfi.org/ronaldvirag.pdf pag. 2 punt 6.

Als die 130 ml ineens aan de bloedbaan onttrokken wordt, is daar ineens 130 ml minder bloed in omloop.
Hoe wordt dat opgevangen?
Dat gebeurt door ‘reserve’bloed aan de lever en de mild te onttrekken. Beide organen hebben namelijk onder andere een reservoirfunctie en kunnen (ook bij andere inspanning) extra bloed in omloop brengen. https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-organen-in-het-menselijk-lichaam/ ; zie bij milt en bij lever.

“Bloedreservoir: bij flinke lichamelijke inspanning kan de milt zich als een spons samenknijpen en daarmee extra bloed in de omloop brengen. Dit samenknijpen zorgt mogelijk voor de bekende steek in de zij tijdens lichamelijk inspanning, bijvoorbeeld hardlopen.”
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/144859-milt-functie-wat-doet-de-milt-klachten-aan-milt-ligging.html#milt-functies-en-taken

“Normaliter bevat de lever ongeveer 800 milliliter bloed.”
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/155249-anatomie-fysiologie-in-10-stappen-lever-en-galwegen.html#4-functies-van-de-lever .
.
Voor bloeddonoren zal dit niet zo gek klinken; die staan zonder blikken of blozen ca. een halve liter bloed af. Piece of cake (ja, bij de koffie!).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Een plus van mij. Geweldig stuk om te lezen, boeiend!
Thecis
4 jaar geleden
+. Zonder meer
Het hart .... en daarna de via de slagaders (van de grote bloedsomloop) en dan naar de specifieke aftakkingen die naar de penis leidt en terecht komen in de zwellichamen.
(Wat er daar gebeurt precies gebeurt legt Simonsdochter mooi uit)

Natuurlijk kan het bloed, wat nodig is om een orgaan ervan te voorzien, potentieel uit heel het lichaam komen via de aders, maar waar dat dan vandaan is, weet je niet helemaal zeker. Wat hoe dan ook zeker is, is dat het het hart heeft gepasseerd en de andere slagaders in die route naar het orgaan (in dit geval de penis).

Stel je een bloedcel voor die zich in erecte penis bevindt. Als je deze bloedcel in tijd en weg teruggaat volgen door het bloedvatenstelsel, kom je binnen 1 circulatieslag altijd minstens zeker terug in het hart. Vanaf daar gezien kan het dus weer uit veel organen teruggevoerd zijn.

Doordat de penis nu tijdelijk meer bloed onttrekt aan het stelsel, moet dit schijnbare "tekort" aangevuld worden, (bordensteker legt mooi uit hoe dat werkt) maar de bloedcellen uit die reservoirs hoeven natuurlijk niet per se weer in de (erecte) penis zelf terecht te komen.

===

Als jij de kraan openzet en je afvraagt waar nu toch dat water vandaan komt, kan je antwoorden:
-de kraan zelf
-de specifieke aftakking van de waterleiding naar jouw huis
-de algemene waterleidingsbuis
-het waterzuiveringssysteem
En daarna wordt het lastiger en/of kunnen er meerdere mogelijkheden zijn, riool, regenwater, reservoirs. (En ook dan geldt weer, dat het water, dat door jouw plotselinge enorme verbruik, uit de reservoirs moet komen, niet bij jou huis hoeft aan te komen.

Het is dus door de onzekerheid waar het daarvoor vandaan kwam het handigst om te stellen dat het hart het "beginpunt* " is. Vooral ook omdat het bloed dat vandaar aangevoerd is, anders is dan het bloed wat teruggevoerd wordt. (Vergelijkbaar met het waterzuiveringsbedrijf).

*Waarbij je moet begrijpen dat een beginpunt natuurlijk niet werkelijk aan te wijzen is, in een circulair systeem.
Toegevoegd op 12 juli 2019 13:10: afbeelding
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik heb de zij-aftakking naar de penis gegokt, mocht ik hem verkeerd hebben, gaarne aanwijzen welke beter zou kloppen, dan kan ik hem zo ff wijzigen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het bloed komt altijd uit een rode (slagader). Dit is het zuurstofrijke, aangevoerde bloed.
Het bloed verlaat de penis via een blauwe (ader). Dit is zuurstofarm, gaat weer terug naar boven om voorzien te worden van zuurstof (longen, hart).
Je ziet ook dat bij jouw pijltjes rood en blauw door elkaar loopt.
De plaatsen die jij aangeeft, zijn in dit plaatje gewoon prima. In werkelijkheid zit je lichaam vol met bloedvaten die tot de kleinste vertakking gaan: haarvaatjes.
Er zijn dus meerdere (slag)aders verbonden naar de penis. Bij sommige mannen zie je ze zelfs dik op de huid van de penis liggen.
Ik vind jouw vergelijking met water (kanalen en zuiveren) creatief.
Je krijgt van mij een +
Maar nu houd ik ook op over p....sen te praten.
Ik neb er nog nooit zoveel over gepraat als de afgelopen 24 uur ;-)