Heb ik te maken gehad met aanranding?

Ik wil dit even kwijt in de hoop dat ik meer antwoorden krijg, ondanks dat ik een beetje moeite heb om mijn verhaal te delen.
In mijn jeugd heb ik heb een hechte band met mijn ouders ontwikkeld. In mijn opvoeding werd mij altijd herinnerd dat alles voor mij uit liefde werd gedaan. Affectie speelde een grote rol. Ik ontving als kind veel knuffels en kusjes, vooral van mijn vader. Maar ik herinner mij ook momenten waarin hij het fijn vond om mij op intieme plekken (billen/borsten) te aaien/strelen (met kleren aan). Ik had er destijds geen problemen mee, was nog maar een kind (4/5 jaar) en dit ging langer door. Ook herinner ik mij momenten dat hij soms in broek zat kietelen. Op oudere leeftijd heb ik het wel eens met mijn moeder erover gehad en zij vertelde mij vaak dat het normaal is en dat hij nooit verkeerde bedoelingen had, “hij toonde liefde op een andere manier.”Ik weet zelf wel zeker dat dit niet uit seksuele behoeftes waren. Maar toch vind ik het beschamend om eraan terug te denken...
Ik heb nichtjes (3/4 jaar) waar hij hetzelfde gedrag vertoont, maar net iets minder erg (aaien op de billen, in t shirtje gluren, kusjes) zelfs een keer onder het rokje strelen.Ik schaamde me dood. Niemand zei er wat van. Ik denk zelf dat dit met cultuurte maken heeft en waar mijn familie is opgegroeid, dat dit niet zo erg wordt gevonden. Maar tochheb ik ersteeds moeite mee als ik zijn gedrag terug zie.. Ikdenk soms dat hijhet expres doet om mij te stangen
Is er sprake van aanranding?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja toch wel, dit is geen normale uiting van affectie. Kusjes en knuffels zijn prima mits niet gegeven op intieme plekken van het lichaam van het kind. Ook komt het voor dat ouders kinderen op de mond blijven kussen, is ook niet goed te praten. Alles uit liefde doen en dit soort gedrag daarmee goed praten, als dat echt zo was, mag dan cultureel gebonden zijn maar daar geloof ik niet zo in. Het zal wellicht meer te maken hebben met .. wij zien niets - wij laten het oogluikend toe .. anders krijgen wij klappen. -----Op oudere leeftijd heb ik het wel eens met mijn moeder erover gehad en zij vertelde mij vaak dat het normaal is en dat hij nooit verkeerde bedoelingen had, “hij toonde liefde op een andere manier.”Ik weet zelf wel zeker dat dit niet uit seksuele behoeftes waren. Maar toch vind ik het beschamend om eraan terug te denken.----- Of het wel of niet uit seksuele behoefte was doet er eigenlijk niet zo toe. Het is niet goed welke bedoeling er ook achter zit. Het moet niet gebeuren. Jouw gevoel zegt je genoeg. Jij kan het voor je nichtjes veranderen door aan de rem te trekken. Op zich kan je al met je vader een gesprek aan gaan of iemand bellen en vragen of en hoe je dit kan verhelpen of bestrijden. Heb je iemand een betrouwbare docent of contactpersoon waarmee je kunt praten. Met de huisarts kan altijd of neem contact op met maatschappelijk werk.

Het is denk ik niet echt aanranding zolang hij dit nooit tegen jouw wil heeft gedaan. Toch is het niet helemaal normaal om zulk gedrag te vertonen bij een kind, dat ligt zelfs tegen pedofilie aan (maar daar gaan we maar niet te snel over oordelen). Waarom zeg je niet tegen hem dat je je er ongemakkelijk bij voelt als hij dit doet bij deze kindjes?

Nee, zeer waarschijnlijk niet, dat betekent niet dat wat je vader deed en/of doet goed is, het is zeer waarschijnlijk wel strafbaar, maar dan onder een andere delictsomschrijving. https://www.om.nl/onderwerpen/seksueel-geweld/ -- (Geen aanranding volgens de definitie) Wanneer is er sprake van aanranding of verkrachting (seksueel geweld)? Uitgeklapt Als seksuele handelingen zijn afgedwongen door geweld of dreiging met geweld, dan spreken we van aanranding of verkrachting. Bij aanranding gaat het om alle seksuele handelingen behalve seksueel binnendringen. Bij verkrachting is sprake van seksueel binnendringen. Ook als iemand bijvoorbeeld onder invloed van middelen bewusteloos is of lichamelijk onmachtig, zijn seksuele handelingen met die persoon strafbaar. Het wordt dan volgens de wet alleen geen verkrachting of aanranding genoemd. -- -- (Waarschijnlijk wel seksueel misbruik aldus het OM:) Seksuele handelingen waarbij misbruik wordt gemaakt van een leeftijds- of machtsverschil, noemen we seksueel misbruik. Seksueel misbruik is strafbaar, ook al wordt er geen geweld gebruikt. Zo zijn alle seksuele handelingen door een volwassene met een kind strafbaar, omdat hier per definitie sprake is van ongelijkwaardigheid. Als de volwassene een familielid is van het kind, wordt het seksueel misbruik in het spraakgebruik ook wel incest genoemd. Ook andere situaties waarbij misbruik wordt gemaakt van een leeftijds- of machtsverschil vallen onder de wet, bijvoorbeeld wanneer een hulpverlener seks heeft met een cliënt. -- De strafmaat en delictsomschrijving lijken het meest te passen in wat men "Categorie 2" betiteld: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2015-4052.html Categorie 2 3 tot 12 maanden gevangenisstraf Alle ontuchtige handelingen waarbij er sprake is van aanraking tussen verdachte en slachtoffer of door het slachtoffer bij zichzelf of bij of door een ander. Zowel aanraking over de kleding als over de naakte huid valt binnen deze categorie, met uitzondering van aanraking van de naakte geslachtsdelen. Er valt onder meer te denken aan het aaien of wrijven over en betasten, grijpen, kussen of likken van de borsten, billen of overige lichaamsdelen. Ook het betasten van het kruis over de kleding behoort hiertoe. -- Uiteindelijk ligt de exacte veroordeling natuurlijk altijd in de handen van een rechter, maar dit is zover ik er iets over kan zeggen.

Toegevoegd op 10 juni 2018 19:26: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100