Kun je verslaafd raken aan een orgame?

Raak je verslaafd aan een orgasme?

Ik loop al sinds jaren ben de vraag of ik nou verslaafd ben aan een orgasme. Ik ben een jongen van 24 jaar en ik masturbeer per dag minimaal 2 - 3 keer. Zelfs op mijn werk ga ik soms even naar de wc om mezelf te masturberen. Als ik dat een dag of 2 niet doe, wordt ik gevoelig en wind bijna alles mij op. In de bus heb ik dan soms zelfs een dwangmatige behoefte om mij dan ff af te trekken, zonder dat iemand het ziet. Gelukkig heb ik dat tot nu toe niet gedaan. Maar het knaagt wel aan mij moet ik zeggen.

Na het klaarkomen voel ik me ontspannen en leeg en kan ik weer een tijdje verdergaan zonder dat ik heel erg afgeleid raak.

6 jaar geleden
7.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Op je werk of in het openbaar (willen) masturberen geeft wel aan dat je er op een ongezonde manier mee bezig bent.
Erna55
6 jaar geleden
Je zegt dat je hier "al jaren mee loopt".
Je bent hebt ook al jaren therapeutische hulp. Heb je dit nog niet in je therapie besproken ?
Eric1993
6 jaar geleden
@Erna55 Ik heb dit zeker met mijn behandelaar gesproken over deze issue. Hij heeft er zelfs in de team uitgebreid aandacht aan gegeven heeft hij mij verteld. Hun advies was 4 jaar terug, probeer het te minderen. En sindsdien is er verder geen aandacht aanbesteed.
Ritsuka
6 jaar geleden
Asl er geen aandacht meer aan word besteed, dan kun je dit zelf opnieuw onder de aandacht brengen bij je volgende gesprek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Eric1993, U schrijft: "Hij heeft er zelfs in de team uitgebreid aandacht aan gegeven heeft hij mij verteld. Hun advies was 4 jaar terug, probeer het te minderen. En sindsdien is er verder geen aandacht aanbesteed." Als dit klopt dan subiet wegwezen bij deze behandelaar(s). Een advies in de trant van 'probeer het te minderen' kan bij wijze van spreken elke buurman ook geven. Dat is geen serieuze benadering.
Het is belangrijk om op een psychologisch gezonde manier van een masturbatieverslaving af te komen al was het maar om gênante situaties (waar u zelf al bang voor bent dat het kan gaan voorkomen) te voorkomen. De onderliggende emotionele klachten en oorzaken moeten behandeld worden.
Er zijn meerdere mentale behandelingen die onderzocht en aangeboden worden voor het stoppen met te veel masturberen en masturberen om de verkeerde redenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een orgasme doet wat met je neurotransmitters, wat verslavend kan werken. Bij elke zaadlozing verlies je wat van je zinkvoorraad, wat er aan kan bijdragen dat je je minder lekker kan voelen, waardoor je iets moet hebben om je vervelende gevoel kwijt te raken enz. Bij veel zogenaamd psychische klachten speelt de hele biochemie van je lichaam een rol; daarbij zijn allerlei voedingsstoffen ook belangrijk. Zorgen voor een goede basis, met evenwichtige voeding en de juiste voedingsstoffen kan schelen in het reguleren van je neurotransmitters, wat kan helpen om beter in je vel te zitten. Kan ook schelen in de neiging tot het vaak masturberen. Een dalorgasme kan helpen je lichaam meer in balans te brengen en eerder energie te geven dan je leeg te voelen.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
2-3 keer per dag is normaal op die leeftijd. Dat op je werk naar de wc gaan herken ik. Je bent echt niet de enige.
Probeer een regelmatig patroon aan te houden, zodat je niet op onverwachte momenten, zoals in de bus, aandrang krijgt.
In de loop der jaren zal het verminderen tot eens per dag, wat makkelijk te managen is.
Succes en geniet ervan!

Antwoorden (1)

Beste Eric,

Zodra iets wat je doet dwangmatig wordt en jijzelf en/of omgeving er last van heeft wordt het problematisch.

Kun je spreken van een verslaving? Ja, dat denk ik wel. Je geeft aan dat wanneer je het niet doet je overgevoelig wordt en je drang bijna oncontroleerbaar.
Buiten dat voel je je ontspannen en leeg nadat het gebeurt is en kun je naar eigen zeggen weer even door.

De overlap die dit heeft met andere verslaafden/verslavingen is mijns inziens groot.
Ook denk ik dat je aan zo'n beetje alles wat je genot o.i.d. kan geven verslaafd kan raken.

Ik ben geen deskundige maar het feit dat je hier je vraag stelt laat zien dat het je bezig houdt en het niet goed voor je voelt.
Wellicht is het goed met je huisarts te bespreken.
Misschien dat er een psychisch probleem aan de grondslag ligt. Onverwerkte problemen, dwang, depressie, angst etc.
Er is bijna altijd sprake van een onderliggend probleem. Het waarom iemand "verslaafd" wordt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
Dat laatste is zeker weten zo, lees zijn vraaggeschiedenis maar eens langs. Psychische angsten nopen hem te zoeken naar ontspanning via pillen, alcohol, en naar nu blijkt dus ook zelfbevrediging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Plus
masturberen alleen is het probleem niet maar excessief en dwangmatig masturberen zijn signalen van een zeer serieus probleem.
Nog een reactie op een vorige vraag met uitleg van Eric1993: een psycholoog heeft de taak om samen de problemen te bespreken en onder zijn deskundige leiding naar oplossingen te zoeken. Een psychiater of psycholoog is een vertrouwenspersoon en hulpverlener. Hij dient een zekere afstand te bewaren en mag nooit status van 'een vriend' hebben.
Eric1993
6 jaar geleden
@JoanDArc U typt dat een psycholoog geen vriend status mag hebben, voor zover ik weet heb ik dat nooit gezegd. Op welke vraag is die uitleg?