Zit er verschil tussen urine van een man en een vrouw als deze getest wordt op een soa?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Nee, er zit geen verschil in de urine; je kan aan de urine niet achterhalen of het van een man of vrouw afkomstig is. Nouja, je kan natuurlijk nagaan hoeveel X-chromosomen er in de paar aanwezige blaasslijmvliescellen zitten.

Maar ik neem aan dat je bedoelt te vragen of er verschil in betrouwbaarheid in de test zit. Dat is wel het geval. Om te testen op een SOA is de test in urine van een man betrouwbaarder dan in urine van een vrouw.

Bij een SOA zitten de bacteriën bij de man in de plasbuis, bij een vrouw in de vagina. Als een man met een SOA plast dan stroomt de urine dus direct langs de bacteriën en sleept er dan altijd wel een (groot) aantal mee. Bij de test zijn deze dan dus makkelijk terug te vinden.
Als een vrouw met een SOA plast dan stroomt de urine dus niet perse langs de bacteriën. In de praktijk stroomt een deel van de urine ook wel langs de uitmonding van de vagina en meestal zitten de bacteriën daar ook wel en dan worden die bacteriën ook wel meegesleept. Soms zit de infectie echter alleen meer van binnen; dan zijn er dus geen bacteriën die met de urine meegesleept kunnen worden en dan worden ze dus ook niet gevonden in de urine, terwijl ze wel in het lichaam van de vrouw aanwezig zijn.

In de praktijk is de urinetest voor SOA's bij vrouwen ook heel redelijk betrouwbaar, maar zeker een negatieve uitslag (de test zegt dan dat de SOA er niet is) is nog wel eens ten onrechte. Het officiële advies is dan ook om bij vrouwen een kweek vanuit de vagina te maken, die is wel betrouwbaarder.