Een wrat is een harde, eeltachtige vergroeiing van de opperhuid.
Een blaar is een met vocht gevulde holte in of onder de opperhuid. Een blaar kleiner dan een centimeter noemt men ook wel ‘blaasje’.
Een zweer is een opening in een lichaamsoppervlak waaruit dode cellen worden afgestoten.
(bron: https://www.salusi.nl/knobbel-huid-abces-cyste-poliep-blaar-zweer-tumor/ )

Genitale wratten ontstaan door een infectie met het humaan papillomavirus. De medische naam is condylomata acuminata. Het zijn bultjes met een bloemkoolachtige vorm. De wratten hebben een doorsnede van 1 tot 5 millimeter en zitten rond de anus of geslachtsdelen. De kleur kan rozerood tot grijswit zijn. Ze doen meestal geen pijn, maar kunnen jeuken.

Vier tot vijf dagen na infectie met Herpes genitalis ontstaan kleine blaasjes en kleine vaste bultjes in de huid van de geslachtsdelen. Deze kunnen samenvloeien tot zweertjes. Na een tijdje genezen ze en vormen ze korstjes. Vooral in het beginstadium kun je jeuk hebben.

En bij Syfilis ontstaan er zweertjes met een harde rand. Ze zijn ongeveer een centimeter groot en doen meestal geen pijn. Ze kunnen voorkomen op de geslachtsorganen, maar ook in de mondkeelholte, rondom de anus of in het rectum. Er ontstaan vaak lokaal pijnloze lymfeklierzwellingen. Later kunnen vlakke, natte wratjes te zien zijn rondom de geslachtsdelen en de anus.