Wat moet ik doen om mijn negatieve beeld over seks, veroorzaakt door mijn ouders, te veranderen?

Mijn ouders hebben erg vaak seks, vaak wel 3 keer per week. Dit is niet zo erg, maar het vervelende is, is dat ik dit moet weten. Zo heb ik vorige week gezien hoe mijn vader werd afgetrokken door mijn moeder in het bed naast waar ik sliep. Als mijn ouders seks hebben wordt daar veel geluid bij gemaakt en hoor ik het in mijn slaapkamer, twee verdiepingen hoger. Een maand geleden betrapte ik mijn moeder op het kijken van porno in de woonkamer waarbij ze dingen bij zichzelf deed. Daarnaast zijn mijn ouders heel handtastelijk en mijn vader zit regelmatig aan mijn moeders borsten en zegt bij elke mooie vrouw dat hij er wel mee naar bed wil. Daarnaast slapen mijn ouders naakt in bed, met het excuus dat ondergoed te warm is. Ik moet nu op vakantie elke keer naar geslachtsdelen kijken en dat vind ik niet fijn. Het is misschien stom, maar door deze dingen ben ik al gaan walgen van het woord seks. Ik kan geen seks meer hebben met mijn vriendje zonder het vies te vinden en aan mijn ouders te denken.. Ik ben er 1x over begonnen en toen lachte ze me uit en zeiden ze dat ik niet hun kind was daarin en dat ik niet spoor. Wat moet ik doen?.. Elk advies is welkom..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (14)

Ik denk dat het belangrijk is ook te weten dat je vader en moeder mensen zijn die behoeftes hebben. En hoewel ze hier naar mijn mening niet helemaal goed mee omgaan richting jou, denk ik wel dat het gezond is dat ze beide nog een goed (seks)leven samen hebben. Dit is toch vaak een basis voor een gezonde relatie met elkaar. Schijnbaar zijn ze nog erg verliefd op elkaar, en dit zou je ook kunnen koesteren. Beeld jezelf in in een gezin waar je ouders altijd ruzie hebben, of zelfs extremere waar ze elkaar slaan.

Het feit dat jij je persoonlijk aantrekt wat je ouders in bed doen, heeft waarschijnlijk te maken met de sfeer waarin het is. Wellicht dat jij nog een geromantiseerd beeld hebt bij seks, waar je ouders het puur en alleen als plezier/lol zien.

Wanneer jij en je vriendje samen zijn, draait het om jullie. Probeer je gedachte stil te zetten, en alleen te genieten van jullie tijd samen. Je zult zien dat wanneer je je hoofd leegmaakt, het allemaal een stuk plezieriger is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Flash, heb ik voor je gedaan, goed antwoord MerijnGraat ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders, de een speelt een videospelletje, de ander gaat een rondje lopen en weer een ander gaat mediteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens Baghera.
die grens is heel fatsoenlijk, ze vraagt enkel om respect omdat ze zelf betere normen en waarden heeft dan die ouders. ouders zouden dat moeten waarderen ipv te roepen dat ze hun kind niet is en niet spoort.
ze hebben dus gewoon maling aan hun dochter omdat ze hun eigen pleziertjes belangrijker vinden. belachelijk gewoon.
het is mij wel duidelijk wie hier een spoorboekje moet halen vanwege het ontspoort zijn (en het is niet de vraagsteller....)
Tja, ik kan me dit echt voorstellen dat je dit liever NIET had willen zien.

Maar je moet je iets goed realiseren, zoals zij sex hebben wil niet zeggen dat dat ook de manier is waarop jij dat moet hebben en het betekent ook niet dat jij zo gaat worden.

Jij gaat jouw eigen manier van sexbeleving ontwikkelen of hebt dit allang gedaan.

Jouw sexleven verandert toch ook niet als je toevallig iemand ziet op TV die aan extreme SM doet? En waarschijnlijk heb je dan een insteek van:" Nou als zij dat willen doen, veel plezier, maar ik moet er niet aan denken." en dat heeft toch ook totaal geen invloed op hoe jij sex wilt beleven?

Maar bij jouw ouders doe je dat wel.
Probeer die insteek er bij te hebben: "Ongelofelijk maarja, mijn ouders voelen zich er goed bij, alleen ik ga het niet zo doen"

En als je met jouw vriendje bent en er komt weer zo'n beeld van jouw ouders in jouw hoofd opzetten, ga dit niet proberen te onderdrukken. Neem even pauze, laat die gedachte aan je ouders (hoe vervelend je dit ook vindt) de vrije loop, laat die gedachte gewoon opkomen, dan is hij sneller weer uit je hoofd ipv dat je hem probeert te onderdrukken.

Dat jij geen zin hebt in sex met je vriendje komt niet door de gedachte zelf, maar omdat je te druk bezig bent dit te onderdrukken. Dit kost veel meer energie, en omdat je op die manier probeert het te onderdrukken, wat dus niet lukt, wordt het effect steeds sterker en raak je zelfs gefrustreerd.

Leg je erbij neer, laat de gedachte de vrije loop, realiseer je dat jij NIET zo bent en tolereer dat je ouders dat wel zijn en geloof me, de gedachtes daaraan verdwijnen en jij kan (eindelijk) weer gaan genieten van jouw manier van sexbeleving.

Probeer maar uit, je zult zien dat dit werkt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie wijze woorden die zich tot bruikbare tips verenigd hebben.
Graag gelezen, waarvoor Dank dus ;-) Fijn weekend nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sexbeleving door het zien van extreme sm is wat anders dan zien dat je vader afgetrokken wordt door je moeder en hier verplicht getuige van zijn lijkt me. tv kan je uitzetten, deze ouders roepen gewoon dat het hun dochter niet is en dat ze niet spoort. vind het dus geen vergelijking, sorry. het is wel duidelijk dat de ouders zich hier goed bij voelen, maar ze kunnen ook wat wat fatsoen opbrengen lijkt me. dit soort dingen zijn gewoon privé dus normen en waarden hebben de ouders niet. kind kan zich nu aanpassen vanwege dit gebrek van de ouders? vreemd vind ik dat......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik in het verhaal niet snap is dat vraagsteller ziet dat vader wordt afgetrokken door moeder in het bed naast haar/hem (terwijl hij/zij slaapt?), en even verderop zegt dat hij/zij 2 verdiepingen hoger slaapt dan de ouders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje: Als je tussen de regels doorleest van de vraagsteller is het mijn inziens erg duidelijk dat verandering van ouders en leefomgeving niet haalbaar is. Daarom richt ik mijn antwoord op hoe er mee om te gaan. Althans een mogelijkheid. Als de er uit het verhaal van de vraagsteller een optie stond dat de ouders te veranderen zijn en/of dat erover praten zin zou hebben, had ik dat voorgesteld.
Mijn antwoord is gericht op de situatie zoals de vraagsteller naar buiten brengt. Met de SM en wat ze haar ouders zag doen, is geen vergelijking maar om aan te geven welke rationele denkwijze je kan hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie, maar denk zelf zelf dat het appels met peren vergelijken is, als is het natuurlijk beiden een fruitsoort. op de manier waarop het nu gaat is er geen verandering mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat er niet meer opties zijn. dit gedrag is schadelijk .m.i. dus kunnen de ouders best op hun verantwoording gewezen worden door een 3e persoon. vind het moeilijk te bevatten dat de vraagsteller haar beeld van haar ouders en sex bij zou moeten schaven om het leefbaar in huis te houden op de manier waarop ze zichzelf ook prettig voelt. hoe zou dit kunnen zonder haar eigen persoonlijke grenzen te verleggen dmv een andere rationele denkwijze. het is goed stil te staan hoor bij een andere denkwijze, maar het is voor mij ook een principe kwestie. juist omdat de vraagsteller de ouders heeft aangegeven dat ze het er moeilijk mee heeft maar domweg voor schut gezet wordt.
dit benadruk nogmaals dat de ouders gewoon geen rekening met haar houden maar hun eigen pleziertjes op nummer 1 zetten. ook dit is te accepteren door een andere denkwijze, maar wat doet het met de persoon zelf als je alleen bezig bent jezelf weg te stoppen om de situatie leefbaar te houden voor jezelf op die manier?
Ik neem aan, dat het op een vakantieadres was, waar in het bed naast je aan seks gedaan werd.
Dat je dat vervelend vind, kan ik mij voorstellen. Maak van je hart geen moordkuil en houd vast, zeg dus tegen je ouders dat je het prima vindt dat ze aan seks doen, maar probeer af te spreken dat ze dan alleen doen als jij er niet bij bent.

De rest van wat je noemt valt reuze mee. Naakt slapen doen heel veel mensen, en heeft met seks niets te maken. Geluid maken bij de seks doen veel mensen en wordt als heel plezierig ervaren. Naar porno kijken windt volgens wetenschappelijk onderzoek ook vrouwen op. Steeds meer vrouwen schamen zich niet meer daarvoor. Dat je op vakantie je ouders naakt ziet, gebeurt ook op een naturistencamping.

Blijft dus over, dat jij je grenzen moet gaan aangeven. Doe dat met respect. Maak afspraken over tijd en plaats. Dat moet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met deze reactie eens! Ik kreeg al de indruk dat iedereen het maar normaal vind en dat het in hoor hoofd zit?! Dat alleen zij er iets aan kan doen?! Sorry, maar alleen de ouders kunnen hier iets aan doen! Haar ouders intimideren haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor moest haar zijn uiteraard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Happylife, ik vermoed dat je zo geëmotioneerd bent, dat je mijn reactie niet goed hebt gelezen.
Maar verder over het woord normaal. Daar bereik je niet veel mee, omdat 'normaal' per cultuur en per persoon verschilt. Ik probeer dat dus zoveel mogelijk te vermijden.
Mijn reacties geef ik op een gestructureerde manier: eerst goed lezen, dan denken, dan zorgvuldig schrijven. Dit alles zonder vooroordeel.
Hierbij ga ik uit van de behoefte van de vragensteller. Voor zover ik die heb begrepen, uiteraard. Het woordje normaal gebruik ik wel eens, maar alleen voor pubers, om aan te geven, wat ik denk dat in hun peergroup onder normaal zou kunnen worden verstaan. Ik weet een heel goed boek voor je: "Ja-maar, wat als alles lukt", hierin wordt uitgelegd waarom je het beste je oordeel kunt uitstellen. Een prachtig boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja... Wat voor de ene abnormaal is dat is voor de andere heel normaal.
Als iedereen hier nu eens 'normaal' zou reageren ipv te over-reageren en zaken uit de context te trekken, zou dat niet veel leuker zijn?
Of...
als iedereen nu eens een leuke partner aanspreekt en het voorbeeld van die ouders volgt en verder geen oordelende vinger meer uitsteekt naar hen... zou dat niet een NOG beter idee zijn? Enfin, ik heb geleerd dat je ALTIJD minstens ALLE betrokken partijen van een verhaal dient gehoord te hebben om een waarheidsgetrouw volledig beeld van het verhaal te krijgen. Bovendien geloof ik in de constructieve Noodzaak van "Alles wat is zoals het Is" dus ook in het geven van uit-de-context-getrokken reacties ;-) Ik denk trouwens dat de vraagsteller veel meer heeft aan oplossingsgerichte antwoorden dan aan oordelende wijsvingers naar diens ouders toe.
Wie zijn wij om eender welk element van de Schepping te veroordelen in plaats van te Vertrouwen op een nog onbegrepen Universele Perfectie? "Horen, Zien en Glimlachend Vertrouwen in de Perfectie van het Ko(s)misch Plan" zou volgens mij geen slechte Levenswet zijn ;-) Bedankt voor de onverdeeld leerrijke reacties
&
Fijn weekend allemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, maar als je ziet dat je moeder je vader aftrekt. je vader in jou bijzijn aan de borsten van je moeder zit en je moeder aan zichzelf zit te frunniken terwijl ze porno zit te kijken en jij bent daar ook bij.............wat moet je dan nog van de andere kant horen??!! dit zijn mi toch objectieve waarnemingen en ik kan me HEEL GOED voorstellen dat je dit als kind op zijn zachtst gezegd niet prettig vind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo. Dat ze dat gezien heeft, is plausibel. We gaan daar van uit.
Maar haar vraag is: "hoe verander ik mijn negatieve beeld over seks". Met jouw opvattingen komt het antwoord op haar vraag toch echt niet naderbij.
Je maakt, om het maar eerlijk te zeggen, een knoert van een denkfout. En die is, dat als je het gedrag van een ander afkeurt, alles goed komt. Dat is toch echt niet zo. Mensen hebben hun eigen opvattingen, en die zijn niet meer of minder waard dan die van jou. Jij plaatst jezelf dus boven een ander, en daar heeft vragenstelster nul komma nul aan.
Ditzelfde geldt natuurlijk voor iedereen. En daarom raad ik vragenstelster aan, om niet het gedrag af te keuren, maar om te zeggen dat ZIJZELF met dit gedrag problemen heeft. Want zoiets kun je namelijk niet afpakken; ieder heeft recht op zijn eigen mening. En daar zit dus ook het echte probleem, en dit kan zij alleen maar oplossen door het op een vriendelijke en respectvolle manier ter sprake te brengen. Dat zal echt helpen, en vervolgens hoeft zij zich niet meer te ergeren, en komt het met haar eigen seksleven ook weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
valt reuze mee? een moeder die met zichzelf zit te spelen?
een pa die bij elke mooie vrouw zegt dat ie met haar naar bed wil?
handtastelijk zijn?
met de blote zwengel rondlopen?
tegen de dochter zeggen dat ze niet spoort en hun dochter niet is als ze aangeeft dat ze hier moeite mee hebt? ik ga echt geen boekje lezen om je reactie te begrijpen hoor sorry, en het woord normaal zal vast meerdere definities hebben (voor pubers, dertigers, veertigers en voor bejaarden ook nog wel) misschien dat normen en waarden wat meer zeggen dan het woordje normaal. (gangbaar, doorsnee, gewoon???) de ouders hoeven echt niet preuts te worden, maar rekening houden met elkaar, dát is pas normaal lijkt me.
Ik heb even alle reacties gelezen, maar het lijkt wel of iedereen even vergeet dat dit meisje er constant mee word geconfronteerd. Dit is geen goede opvoeding hoor! Prima dat de ouders zo veel plezier hebben in het seks hebben. Tuurlijk is dat ook heel belangrijk.. Maar ze hebben totaal geen respect voor hun dochter! Net als dat haar ouders zeggen : dat ze niet hun kind is en daarin dat ze niet spoort, ik vind dit geen
Gezonde situatie.

Enfin, meid blijf je grenzen aangeven! En als je ouders je zo onrespectloos blijven behandelen, zou ik eens met een maatschappelijk werk gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, goed advies +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps... Ik hoed me steeds bewuster voor zulke eenzijdige uitspraken.
Persoonlijk zou ik ook graag eens het verhaal van de ouders lezen.
Wellicht zitten er subtiele tot... verschillen op de verhaallijn.
Waarmee ik absoluut NIET wil zeggen dat de vraagsteller liegt maar als de emoties hoof oplaaien of als de druk te groot wordt dan ziet ELKE mens een zelfde realiteit Anders.
Let daar maar eens op, dat gaat voor iedereen op hoor. Bovendien komt elk wijzend vingertje naar anderen als de weerlicht met vele vriendjes terug op ons eigen pad hé.
Dus ik hou mijn vingertjes gretig op mijn klavier of in eigen boezem hoor ;-) Ik denk dat de vraagsteller meer heeft aan oplossingsgerichte antwoorden dan aan oordelende vingers naar mensen die niet eens de kans krijgen om hun versie van dit verhaal toe te lichten. Wie het schoentje past
neme de witte handdoek uit de kast
en gooie hem in de ring
der Verdraagzaamheid & Waardering ;-) Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie reactie gerda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat hier om de beleving van de vraagsteller. ik denk niet dat ze het verzint. en al ZOU ze fout zitten hierin, dan is het als ouder nog steeds vreselijk triest en waardeloos om te roepen dat het hun kind niet zou zijn en ze niet zou sporen. denk je nu werkelijk dat ouders dit zouden beamen als je hun kant zou kunnen horen? vaak weten ze dan ineens wel wat normaal is (alleen ernaar gedragen is een ander verhaal) wat voor probleem ook. kom je er met je ouders niet uit is het altijd goed om ergens aan de bel te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovenstaande reactie was voor gerdamaria. voor het antwoord had ik een plus gedaan ( t is al laat he... had ook in 1 keer gekund natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij niet met het seksleven van je ouders geconfronteerd wilt worden. Ik vind dan ook dat zij zich best een beetje kunnen aanpassen, in die zin dat ze moeten zorgen dat jij er geen last van kunt hebben. Wat zij doen moeten ze zelf weten maar ze moeten wel aan jou denken. Ik heb zelf twee kinderen maar ik zou niet willen dat zij zo betrokken worden bij mijn persoonlijke leven. Is niet goed voor ze.
Maak het nogmaals bespreekbaar, geef aan dat je er last van hebt en dat het heel normaal is dat het seksleven van ouders zich buiten de belevingswereld van hun kinderen afspeelt. Probeer in de vakantie niet in hun buurt te slapen (eigen tentje/kamer?) en vraag of ze op z'n minst hun slaapkamerdeur kunnen sluiten. Je zult moeten accepteren dat je ouders nogal "uitbundig" zijn maar je hoeft niet te accepteren dat jij hierdoor een verkeerd beeld van seks hebt gekregen. Jij bent anders en dat wil niet zeggen slechter of beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++!
Jij wilt je negatieve beeld over seks, veroorzaakt door je ouders, veranderen. Maar hoe negatief is dat beeld? Wat is de kern van de zaak? Gaat het om naaktheid op zich? Het feit dat jij je moeder 'betrapt' hebt op het kijken van porno terwijl ze met zichzelf bezig was? Dat je vader handtastelijk is?

Of gaat het hier om het einde van de droom? Dat je gedwongen bent de realiteit onder ogen te zien van het feit dat je ouders seksueel actieve 'dieren' zijn zoals wij mensen allemaal? Je weet nu niet slechts afstandelijk dat je ouders seks moeten hebben gehad om jou op de wereld te kunnen zetten, maar bent ermee geconfronteerd dat ze dat blijkbaar met veel plezier hebben gedaan!

Jouw idee van seks is duidelijk anders dan dat van je ouders; jij hebt er meer een geromantiseerd beeld van, terwijl je ouders heel aards ermee omgaan. Jij vindt het iets dat privé is en hoort te blijven, en je ouders vinden dat de hele wereld het mag weten.
Daar is niks mis mee; iedereen is gerechtigd er zijn eigen mening op na te houden. Het moet echter wèl zo zijn dat beide partijen rekening houden met elkaar en de mening van de ander respecteren.

Je hebt een vriendje, zeg je. Wat denk je van het volgende: met je vriendje bespreken wat je hebt meegemaakt met/gezien van je ouders, en dan samen kijken hoe je verder gaat. Wie weet kunnen jullie er zelfs hartelijk om lachen... Maar bespreek het in ieder geval met hem, anders snapt hij niet waarom je niets meer van hem wilt weten en/of waarom je houding ten opzichte van seks is veranderd.

Hou er echter wel rekening mee dat dit hele gebeuren zich afspeelt IN JOUW HOOFD - en dat JIJ dan ook de enige bent die dit veranderde beeld weer in iets anders kan veranderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoord daarop zou ik zeggen ouders of niet menselijk of niet hoort altijd rekening met elkaaar tehouden vrijheid is goed maar wel in overleg met de kinderen die men heeft dus ,men hoort rekening met hen ook tehouden dus men hoeft echt niet teveel lawaai te maken dit maakt het echt meer bijzonder genieten kan men ook in rust.
En wel vreemd als jemoeder je vader aftrekt in zelfde omgeving waar jij verkeert dit toch wel eenige zins merkwaardige .Sex hoort bij leven maar men hoort altijd dit in rust beleven en overleg en dat ze nog uitlachen als jij dit benoemt vind erg vreemd van hun het is zo wiezo knap dat dit heb durven te benoemen dan hadden ze toch wel een beetje rekenenschap met jou gevoel temogen hebben.
Ik zou aan raden oordopjes in te doen en probeer het onderwerp misschien met iemand uit fam aan tespreken dat die daarmee toch nog kunnen bij staan in goed gesprek hier over .
En geloof me ga open eigen gewoon uit straks als op je zelf gaat wonen en kun zelfstandig je eigen beleving wereld maken met die gene waar jij jou eigen sex beleven mee kan hebben dan zal als je daar zelf pluzier in heb het bloed van je ouder's vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk nogal pervers, om je kinderen als voyeur te gebruiken in je eigen exhibitionistische gedrag. Ik dénk dat het zelfs strafbaar is. Je zou er heel goed een zaak van kunnen maken, het is namelijk kindermishandeling, in mijn optiek.

Praat erover, dit is ECHT niet gezond. Dat je ouders sex hebben (en jij dat soms kunt horen) is niet zo erg, maar dat jij geconfronteerd moet worden met hun seksuele handelingen is gewoonweg sick.

Praat er eens over met maatschappelijk werk, op school of via de HA. Je ouders zijn vrij om hun sexleven in te vullen hoe zij willen, maar dit gaat té ver. Je wordt erin betrokken, zij het passief natuurlijk, en dat gaat álle grenzen te buiten.

Sterkte!

Toegevoegd na 21 uur:
Zo, een min. Ik kan raden van wie...

Kom je min eens onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je ouders er mee betrappen. Ik zal het even uitleggen.

Als je er over begint dat je ouders rare dingen doen, dan gaan ze gewoon ongestoord door. Is het niet?

Ik denk dat de beste methode is om ze er mee te betrappen: dan is het acuut ter sprake, en beseffen misschien wat ze je aan doen.

Nu kun je niet de slaapkamer van je ouders binnen lopen en zeggen: 'Ik vind het niet leuk dat ik mee kan genieten.'

ik citeer:
''Een maand geleden betrapte ik mijn moeder op het kijken van porno in de woonkamer waarbij ze dingen bij zichzelf deed.''

Grijp nu in!

Gebruik altijd IK boodschappen, zoals in bovenstaande voorbeeld en gebruik goede argumenten. Bijvoorbeeld:

Mama, (nu val je niet aan) ik vind het niet leuk dat je dit doet op momenten waarbij ik mee kan genieten.

(In die trant, je kunt er natuurlijk zelf iets op verzinnen.)

Hebben jullie niet in de gaten dat het een vreselijke gedachte is om telkens jullie seksgeluiden te horen, jullie naakte geslachtdelen te zien?
hebben jullie dan geen enig idee dat het mij ontiegelijk kwetst en mij onnoemelijk onzeker maakt over het begrip 'seks' ?

In de argumenten kun je dan flink schuld gevoelens aan praten, en dan moet je ook eerlijk zijn. Als je de ik boodschap hebt gegeven dan kun je van wal!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Krachtig en waar.
Of het voor een kind in deze schokkende situatie ook nog werkt is even afwachten. Een mogelijkheid. Net als hulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je zelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lost: Je moet deze angst van je afzetten. Adem diep in, borst naar voren en gewoon DOEN. Dat is veel en veel beter dan maar afwachten, piekeren... en natuurlijk om jezelf nog meer te kwetsen. Er is vast wel een handeling die je ouders geregelt doen. Waarbij je het dus al verwerkt hebt. Ik denk dat je dan een kans van slagen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Actie, meiske!
Op naar hulp zoeken, wij kennen jou ouders niet goed genoeg om te beoordelen of ze verdere "kritiek" (wat het helemaal niet is natuurlijk!) wel kunnen verdragen.
Niks van "ze hebben iets uit te leven" - ze hebben jou als kind boven alles te respecteren voor je weerzinwekkende gevoelens. Dit heb ik zeer zacht gezegd, want ik ben eigenlijk best boos op ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit het hier jaknikkend met je eens te zijn Bas. pleziertjes prima, maar deze manier is gewoon ziek...
Ik heb het met je te doen. Losbandige seksuele handelingen in het bijzijn van anderen en zodoende anderen te schokkeren is altijd verwerpelijk. Het is een ander verhaal als het in het bijzijn van minderjarige kinderen is! Dat is namelijk zelfs per definitie ook nog strafbaar!
Dat hoef je ze niet onder de neus te wrijven, dat is niet aan jou. Je kunt ze hooguit vertellen dat je er erg veel last van hebt, dat je je geïntimideerd voelt en je daar heel naar bij voelt. Omdat je ze al een keer geconfronteerd hébt en dat slecht uitpakte is het advies wat ik je kan geven naar een maatschappelijk werker te gaan, bijvoorbeeld via je huisarts.
Je bent nog een jong mensje en op alle fronten nog in de groei, je verdient harmonie, begrip en respect daarbij, en je ouders lijken daar op dit front zwaar aan tekort te doen.
Ga hulp zoeken, ga in je recht staan en help dat kind in je. Anno 2011 is daar hulp voor, gebruik het. Denk even niet aan hoe je ouders dat zouden vinden, want ook al hou je best wel van ze, die zijn even zwaar egoïstisch bezig en vragen om een correctie.

Het allerbeste voor je, voor jullie allen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice Bas +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie ook, bij de vorige vraag een reactie van haar.
Ik bespeur kleine kookbelletjes in mijn bloed merk ik (en nee, het is nog niet volle maan dus 'k mag nog niet te weervolven.. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wolven Bas, wakker blijven (ook rond een uur of 3 in de nacht haha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken er nóg een (en heb je 'm gevonden?) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh........ nee!!! hahaha.
Het is natuurlijk heel verkeerd van jou om een negatief beeld te creeren van sex. Op basis van jouw waarnemingen.
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat ze je uit je slaap houden, maar aan de andere kant is het prachtig dat zij sex niet in een verdom hoekje stoppen zoals de rest van de wereld.
Het lijkt mij dat jij je toch laat beinvloeden door wat je hoort in de buiten wereld en dat verkleint je geest.
Maar ik denk dat je maar eens goed moet gaan praten met je ouders... Je hebt de praktijk gezien, maar de theorie ontbreekt nog zo te horen..
Vraag je ouders eens naar hun visie op sex. Waarom ze dingen doen of waarom niet. Ga eens een positieve open discussie aan en leer.
Natuurlijk kan je dan ook vragen om het bijv na 10 uur rustiger aan te doen en dit te beargumenteren.

Denk er aan, sex is macht. En dat geldt zeker voor vrouwen.
Een sexueel onafhankelijke vrouw, die weet wat ze wilt en hoe ze het moet krijgen, is een succesvolle vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof dat jij niet door hebt dat het om ouders kind relatie gaat. Vind het een vreemd antwoord. Krijg er een naar gevoel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zie ik dat het om een ouder kind relatie gaat. Maar in dit geval is het een jonge vrouw die al de beslissing heeft gemaakt om zelf ook sexueel actief te zijn. Daarom vind ik dat ze best een dialoog kan aangaan, ipv het zogenaamde slachtoffer uit te hangen. Het is alleen maar een verrijking voor haar leven als ze begrijpt welke visie haar ouders op sex hebben. Of ze het daarmee eens is moet ze zelf uitmaken, maar ze moet gaan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die visie zal wel duidelijk zijn. het sexgebeuren gaat namelijk boven hun eigen kind!! vraagsteller heeft al geprobeerd hierover te praten. tussen een mening geven en een slachtoffer spelen zit nog een verschil, een heel groot verschil. waarschijnlijk iets met normen, waarden, respect, begrip, en rekening houden met elkaar. ouders hoeven ook niet spontaan fridge te worden, maar simpelweg rekening houden met elkaar lijkt me niets teveel gevraagd. als zou de vraagsteller zelf dagelijks sex hebben, dan nog is het niet normaal om verplicht te moeten horen en zien hoe je ouders het doen of hoe de moeder geniet van porno en de hand maar even aan zichzelf slaat. wat betreft een succesvolle vrouw... ik denk toch dat je over wat meer eigenschappen moet beschikken dan weten wat je wil en hoe je het moet krijgen.
tenminste..... als je je doel in je uppie wil bereiken tenminste en ook nog sociaal en empathisch naar anderen wil zijn dan.....
De vrijheid van je ouders eindigt..waar de jouwe begint.

Je ouders hebben zich een te groot 'gebied' toegeëigend en zijn aldus duidelijk over jouw grenzen gegaan.

Daardoor ben jij als jong meisje een kant uitgeduwd die je eigenlijk helemaal niet wil(de)

Feitelijk hierdoor heb jij een afkeer gekregen van iets dat je eigenlijk als iets heel moois zou moeten zien..een uiting van liefde.

Ik weet niet hoe oud/jong je precies bent..maar het zou, naar mijn mening, goed zijn als je je ouders een tijdje niet zou zien. Zodat je niet langer geconfronteerd wordt met beelden en geluiden die je vreselijk zijn gaan tegenstaan.

Daarna je realiseren dat jij jouw liefde niet op dezelfde wijze behoeft laten blijken als je ouders.

Het mag best een beetje minder toegaan..Het gaat er maar om dat jij en je partner van elkaars liefde en lichaam genieten. Want die liefde voor elkaar..daar gaat het toch om.

Probeer toenaderingen van je vriend daarom niet te zien als iets wat smerig of afstotend is..maar als een uiting van zijn liefde voor jou.

Ik wens je veel sterkte, veel kracht en heel veel liefde toe, hoor..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft dat jouw negatieve beeld over seks door jouw ouders gevormd wordt doch je zou het ook anders kunnen benaderen.
Jij bent degene die er een negatieve lading aan geeft en niet jouw ouders want zij lijken mij de tijd van hun leven te hebben. Dus jij hebt een negatief beeld gevormd van een mooi iets waar jij in deze fase van jouw leven geen weg mee weet.
Uiteraard begrijp ik jou wel als je zegt dat het jou belast.
Uiteraard kan het heel confronterend zijn om openlijk betrokken te raken bij het seksleven van je ouders.
Echter, ik ben van mening dat Alles maar dan ook Alles een Constructieve reden van bestaan kent en dat bijgevolg Alles wat we ervaren een Noodzakelijke ervaring is op ons levenspad.
Hoe bizar, hoe fout of hoe nutteloos sommige zaken ook lijken, het zijn Altijd de voorbodes van een nog onbegrepen Les op ons LeerPad in de Universiteit van "Het Leven"

In jou situatie zou ik me in eerste instantie wellicht ook wat onwennig voelen maar ik zou mezelf wel 'dwingen' om de positieve kanten van de situatie op te snorren én ze vervolgens op te schrijven.
En die zijn er heus wel hoor die positieve kanten... die zijn er aan elke situatie, ja zelfs bij moord en verkrachting kan je positieve elementen ontdekken.

Verander het woord negatief dus Bewust in Weerstand.
Stel jezelf vanaf nu elke dag opnieuw de vraag 'Wat' er nu precies voor zorgt dat jij die weerstand voelt. Blijf die vraag stellen tot je via een droom, een 'toevallig' artikel, een liedjestekst of wat dan ook antwoorden krijgt waarmee jij aan de slag kan. Dat kan van alles zijn hoor. Het kan voldoende zijn dat iemand waar jij een hele goeie band mee hebt jou iets vertelt waardoor jij 'plots' begrip kan opbrengen voor jouw ouders.

Seks is een alternatief op drank, drugs of medicijnen om de stress van zich af te houden. Het is eveneens een alternatief om aggressie ver-van-je-bed te houden. Geef toe, als je kan kiezen tussen die alternatieven...

Het gekke is dat je op een dag zal merken dat het gedrag van jouw ouders zich naar Jouw bevattingsvermogen stabiliseert van zodra JIJ de Weerstand hebt weg gewerkt ivm met hun seksueel gedrag.
Jouw ouders 'vertolken' als het ware een scène waar JIJ iets heel belangrijks hebt uit te leren in functie van Jouw toekomst.

ALLES heeft dus een Constructieve reden van bestaan heeft en NIETS komt 'toevallig' op ons Pad komt, echt Niets.

Aanschouw het Leven voortaan Bewuster met de Glimlach en je Begrijpt sneller de Logica van Alles ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baghera, Is het nodig om overal Jou Oordelende stempel te drukken terwijl je niet eens de andere zijde van de medaille hebt bekeken of gehoord? Dus ouders mogen kinderen verwekken en daarna moeten ze hypocriet gaan doen en verstoppertje spelen?
En je noemt de vraagsteller een kind terwijl die zelf toch aangeeft dat die zelf ook al seks heeft. Dus moeten we de partner van de vraagsteller aangeven voor pedofilie, toch?
Ik weet dat ik het nu in het extreme trek maar dat doe ik Bewust om Jou duidelijk te maken hoe Jij hierop reageert. Loop jij niet een héél klein beetje (veel? haha) met tunnelvisie en een 'onbewuste' drang naar drama door het leven? En wat schieten we op met het focussen op wat 'zogenaamd' verkeerd loopt?
Dat zeg jij aan de hand van onvolledige informatie dat er 'wat dan ook' verkeerd loopt. Ik draai nu toch al lang genoeg rond op deze aardbol om vanuit herhaalde ervaring te weten dat je véél sneller tot véél vreedzamere oplossingen komt als je juist WEL gaat focussen op de positieve kanten.
Dat noem ik de Win-Win-situatie voor ogen houden.
En hoeveel Win-Win zit er voor de vraagsteller in als die naar Jouw raad luistert en de ouders aanklaagt?
Waar komt die dan terecht?
In het drugmilieu?
In het drankmilieu?
Want ja... Jij zal volgens mij niet thuis geven als er om een alternatief onderdak gevraagd wordt, toch? Mijn mening hoeft de Jouwe net te zijn doch de Ervaringen zullen ook Jou mettertijd wel wijzer maken en dan... kan Jij altijd nog eens komen lezen op goeievraag.nl hoe de Universiteit van "Het Leven" inderdaad ook lessen brengt via de ouders, via de dieren, woorden, daden, voorwerpen, muziek, film, via eender wat en Ja hoor OOK via kortzichtige reacties - hahahahaha DURF aub eens verder te kijken dan hetgeen Jij er nu in ziet... Relativeren noemen ze dat. Echt doen... het Loont! Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je veel meegemaakt in je leven en hebt hierna een omslag gemaakt, om het leven alleen nog maar positief te benaderen. Vind dat jij dan degene bent met tunnelvisie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook een dikke min! ik vind het klinkklare onzin! zo kun je alles wat zo krom is als een hoepel wel recht praten! fijn als het jou zo verder heeft geholpen in het leven, maar ik vind het zweverig en voor mij zou het bijv. absoluut niet werken. ik vind dat ouders er zijn om hun kinderen een veilige haven te bieden en zo lang je kinderen onder jouw dak wonen ben je verantwoordelijk voor hun welzijn.
wat jij doet, is de boel omdraaien.
als de kinderen straks uit huis zijn moeten ze zelf maar zien wat ze doen. al lopen ze de hele dag in hun blote kont, maar ik vind dat ze nu rekening moeten houden met hun thuiswonende kind en hun sexleven daar ook op aan moeten passen.
natuurlijk hebben ouders sex. dat mogen kinderen best weten, maar ze hoeven er niet bij betrokken te zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies gonzo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry ook een min. omdat de ouders de tijd van hun leven hebben mogen ze maar lekker doen wat ze willen? waar is het respect? de normen? de waarden? het rekening houden met? welk lesje zit er voor de vraagsteller in als alles een reden heeft?
ranzig heftig sexende ouders waar je getuige van MOET zijn omdat ze geen rekening houden met hun kind is gewoon aso, dat ze zelf een vriend heeft en sex heeft staat hier helemaal buiten. aanklagen voor pedofilie vind ik dan ook klinkklare onzin, sorry.
en trouwens ze heeft er moeite mee, dus als ze niet meer aan sex doet mag ze dan wel haar zegje doen? de reden van de bewuste weerstand vragen in je droom....
de vraagsteller ligt of wordt wakker van de ouders. het is allemachtig prachtig hoor dat ie ouders zo los gaan met elkaar. maar val er een ander niet mee lastig toch? het probleem is op te lossen door de ouders zelf, niet door te dromen te blijven lachen en weg te wuiven. laat ze lekker het bos in gaan als de jeuk weer eens te heftig wordt. dat meisje ligt er verdorie gewoon wakker van en is bang dat ze weer getuige is van het genot van de ouders. de oplossing rekening houden 'met' lijkt me veel minder gecompliceerd. de ouders veroorzaken een probleem met hun gedrag, maar de vraagsteller moet hier anders mee om leren gaan? ik ben blij dat ze weet wat normaal is en wat niet normaal is. ze heeft meer fatsoen dan haar ouders in ieder geval.
ouders hebben alleen de prioriteiten tussen hun grote tenen zitten, want als de vraagsteller aangeeft waar ze moeite mee heeft steken ze haar ook nog eens een keer de gek aan..... nee tof is dat. gewoon maling hebben aan anderen lijkt mij het lesje wat hier uit te halen is. lekker positivo in het leven staan is leuk hoor maar vind dit echt een vreemd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat hier de mist in, GerdaMaria. In je antwoord stel je dat alles een reden hebt en in dit geval de ellendige ervaringen die de jonge vraagsteller moet ondergaan.
Omdat dat nou eenmaal de bedoeling is van het bestaan moet zij zich nu ongelukkig voelen, ongeacht de verborgen reden die we moeten respecteren, want het bestaan heeft het immers altijd bij het goede eind. Je gaat hier echter voorbij aan het hebben van een vrije wil. Je stelt deze automatisch ondergeschikt door te stellen dat het ondergaan van het lot belangrijker is dan de vrije wil door dit niet te noemen. Je verzuimt om te noemen dat de vraagsteller het lot OOK kan doorbreken. Op wat voor een manier dan ook. Je noemt een scenario waarin zij het seksuele losbandige gedrag van haar ouders accepteert en begrip voor hen heeft maar je gaat eraan voorbij dat dit net zo goed jou mening kan zijn en dat zij stappen kan ondernemen waar de ouders het juist zwaar mee krijgen. En ook dat kan dan weer hún 'lot' en/of 'les' zijn. Dat is het probleem met het filosofisch getinte vraagstuk of er nu wel of niet noodlot bestaat. Het antwoord is naar mijn inzicht dat het beide kan. Het is dus betekenisloos. Er is een ding wat overblijft: je bent verantwoordelijk voor eigen geluk. Je hoeft geen ellende en lijden te ondergaan! En dan wil ik nog even de aandacht naar het jonge en nog steeds prille mensje de vraagsteller laten gaan en haar iets verhelderends vertellen: Ongelukkig zijn is niet de bedoeling van het bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens (voor de verandering) ik denk dat het de taak is van ouders om te leren dat sex niet iets plats is, maar iets bijzonders en iets wat privé is.
dus niet hun eigen jeuk boven het belang van een kind te stellen en maling te hebben aan een kind.
dan spoort er bij de ouders iets niet. en een vader die roept dat ie met elke mooie vrouw naar bed wil....
ik vind het niet gek dat het iets doet met het beeld wat je van sex hebt. zo is het ook helemaal niet bedoeld. blij dat de vraagsteller dit zogenaamde 'voorbeeld' niet volgt maar gewoon haar verstand erbij houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerda: jouw hele relaas vind ik weerzinwekkend, om alle redenen die hierboven al geschreven zijn.
Een dikke, dikke, dikke min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ik vind het niet gek dat het iets doet met het beeld wat je van sex hebt. zo is het ook helemaal niet bedoeld." Ook helemaal waar, Euca!
Sex is op zijn mooist als het de kroon is op de liefde tussen 2 mensen. En op zijn lelijkst wanneer platweg toegepast vanuit voyeurisme.
ook ouders hebben sex, maar persoonlijk vind ik dat het prive moet blijven.

wil je moeder spelen met zichzelf dan kan ze fijn een tv in haar slaapkamer zetten en daar haar ding doen.
hetzelfde geldt voor het spelen met de stramme kabouter van je vader. hier hoeven kinderen niet van mee te genieten en het kan me voorstellen dat deze dingen in je hoofd blijven hangen als je intiem bent met je vriendje.
vreemd is het niet dat je hiervan walgt, vind het erg logisch juist.

ik denk dat je ouders gewoon weinig respect hebben voor anderen en nog wat fatsoensnormen moeten leren. het is heel prettig dat ze nog zo dol zijn op elkaar, maar om in het bijzijn van kinderen elkaar te betasten is toch wel een beetje vreemd.

fijn dat ie met elke mooie vrouw naar bed wil, maar hij kan ook roepen dat ie in elke restaurant wat ie gegenkomt wil eten. echt relevante info is het natuurlijk niet en blijkbaar komt ie toch nog wat te kort op een of andere manier.

zielig van ze dat ze je uitlachen. hou de eer maar aan jezelf, je hebt meer normen en waarden dan je ouders.
probeer het wel los te zien, hun zijn de 2 die er niet goed mee om weten te gaan en jij weet dit wel.

forceer niets met je vriendje. knuffel gewoon wat dan komt het vast wel terug zonder nare gedachten aan je ouders.

probeer het wel bespreekbaar te maken, dus als ze zeggen dat je geen kind van ze bent en niet spoor zeg dat dat het vooral niet aan hun gedrag ligt, maar ondanks dat jij zogenaamd niet spoort en geen kind van ze bent je het toch fijn zou vinden als er met jou ook rekening gehouden zou worden, en of ze de moeite hier ook voor op zouden kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, sorry voor het gniffelen wat ik natuurlijk niet moet doen en serieus blijven kijken bij deze vraag die gewoon puur menens is.... maar (ghih) waar komt nou een stramme kabouter vandaag..??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..vandaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En heel goed antwoord, was ik vergeten te zeggen. +
Ik hoop dat de vele adviezen haar goeds brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar die stramme kabouter vandaan komt.
Bas..... ik zie een vlieg en een bloemetje. het verhaal van het bijtje en het bloemetje ken je toch wel?? in dit geval komt de stramme uit het vuistje van de moeder. zie vraag :) (begin er nu zelf toch ook ontoepasselijk van te worden eigenlijk...) het is toch wat als de chronische jeuk tussen de 2 grote tenen een hogere prioriteit heeft dan het rekening houden met je kind, man man....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heh jakkes, heks toch... je maakt me eer aan 't bulderen - kan het niet helpen. :o) (tranen met tuiten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++