Prikpil 1 week te laat, kans op zwangerschap?

Hallo allemaal,

Mijn huisartsenpraktijk heeft problemen met de levering van de prikpil. Het is nu al een week nadat ik de injectie gehad zou moeten hebben maar dat is dus duidelijk niet gebeurt. Hoe groot is de kans dat ik nu bij onveilige sex zwanger raak?
Ik hoor namelijk vaak dat mensen na het stoppen met de prikpil heel snel weer zwanger zijn, en bij anderen duurt het maanden!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een antwoord, alvast bedankt in ieder geval!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20.7K
tinus1969
8 jaar geleden
Stel die vraag in de eerste plaats eens aan je huisarts. Die weet ook beter welke prikpil je hebt gehad en hoe lang die beschermt. Bij twijfel: condoompje!
Erna55
8 jaar geleden
Inderdaad, in geval van twijfel een condoom gebruiken. En overleggen met huisarts.

Antwoorden (3)

Nee de kans is ienemienie pietse miele miele klein. na het stoppen met de prikpil duurde het bij mij 9!! mnd om zwanger te raken. De prikpil werkt nog lang door na de laatste injectie. Alsnog zsm een prikpil halen en niets aan de hand. Was er toevallig laatst 3 weken te laat mee, niets aan het handje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Een gevaarlijk antwoord.
Het feit dat het bij jou zo lang duurde om zwanger te worden, wil niet zeggen dat dat bij anderen of bij de vraagsteller ook zo zou zijn. Vergelijk: Ik ben met mijn ogen dicht over een zebrapad gelopen, niks aan het handje. Dus iedereen kan met zijn ogen dicht over een zeebrapad lopen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ voor Erna55. Duidelijk voorbeeld waarom dit antwoord gevaarlijk dom is.
Na de injectie wordt er gedurende een paar dagen tot een week (afhankelijk van de manier van toediening) een spiegel in het bloed opgebouwd. Vervolgens daalt die spiegel heel langzaam weer. Zolang er voldoende hormoon in het bloed zit is de bescherming voldoende. Hoe hoog de spiegel precies moet zijn wisselt van vrouw tot vrouw; de spiegel blijft in ieder geval 3 maanden hoog genoeg om bescherming te bieden.
Nu is het zo dat bij verreweg de meeste vrouwen ook na die 3 maanden de spiegel nog dusdanig is dat de bescherming voldoende is (je krijgt de volgende injectie immers nog voordat de bescherming weg is). Juist dit verschil tussen vrouwen maakt dat de een direct weer zwanger wordt en de ander nog maanden (tot 2 jaar!) onvruchtbaar blijft.

De kans dat de prikpil bij jou nu uitgewerkt is is dus niet groot; hoogstwaarschijnlijk ben je dus nog wel beschermd. Probleem is dat niemand hier dat zekerheid kan zeggen.
De meest veilige optie zou zijn om geen seks te hebben totdat je weer een of andere vorm van anticonceptie krijgt; de op een na veiligste optie is een condoom gebruiken.

Even buiten de vraag om: het feit dat de apotheek een leveringsprobleem heeft is niet jouw probleem en dat mogen ze ook niet jouw probleem maken. Dat je zoiets een paar dagen accepteert is tot daar aan toe, maar daarna hoort de apotheker (of eventueel je huisarts) met een alternatief te komen. Dit soort leveringsproblemen duren soms kort, maar kunnen ook maanden duren. Je mag dus best actief om een gelijkwaardig alternatief vragen; dit wordt gezien als medische noodzaak waarbij je verzekeraar verplicht is gewoon te vergoeden als je daar anders ook recht op had.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er meer dan 89 dagen zitten tussen twee injecties, moet de arts eerst vaststellen of je niet zwanger bent en je moet de eerste 14 dagen na de injectie aanvullende maatregelen nemen om zwangerschap te voorkomen (bijvoorbeeld een condoom).
Bovenstaande geldt voor de prikpil depo-provera.
Het volgende geldt voor de SAYANA:
Je normale vruchtbaarheid zal terugkeren wanneer het effect van de laatste injectie is uitgewerkt. Hoe lang dit duurt, verschilt per vrouw. Het hangt niet af van hoe lang je SAYANA hebt gebruikt. Bij de meeste vrouwen is SAYANA 5 tot 6 maanden na de laatste injectie uitgewerkt. Meer dan 80% van de vrouwen wordt zwanger binnen een jaar nadat ze gestopt zijn met SAYANA. Het is mogelijk om zwanger te raken in de eerste maand na het missen van een injectie.

Ondanks dat de kans klein is, is een zwangerschap niet uitgesloten bij onbeschermd vrijen. Dit is per vrouw verschillend en vanaf hier dus lastig over jou specifiek te zeggen. Ga hier dus voorzichtig mee om!