Bestaat a-sexualiteit ?

Het gaat in discussies bijna altijd over de vraag of iemand hetero- bi- of homoseksueel is. Maar zijn er mensen die absoluut geen seksuele behoeften hebben ? Ik ben ooit eens met een goeie kennis op vakantie geweest die ik nooit op enige interesse in het eigen of andere geslacht heb kunnen betrappen. Ik heb het die persoon nooit durven vragen. Maar ben wel nieuwsgierig ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja, a-seksualiteit bestaat. Het wordt ook wel non-libidoïsme genoemd.
Naar schatting is 1% van de wereldbevolking a-seksueel.
A-seksuelen hebben geen behoefte aan seks, en veelal een zelfs afkeer van seksuele handelingen.
Sommige a-seksuelen ervaren wél seksuele opwinding, maar voelen geen drang om hier iets mee te doen.

Veel a-seksuelen kunnen wél verliefd worden, anderen beweren dit niet te kunnen.

Een bekende a-seksueel is Rowan Atkinson, bekend van zijn rollen als Mr. Bean en Blackadder.

Als je meer wilt weten over a-seksualiteit kan je hier terecht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aseksualiteit

http://en.wikipedia.org/wiki/Asexuality (Engelse Wiki, maar véél uitgebreider dan de Nederlandse.)

http://www.allesoverseks.be/cms/vragen/aseksualiteit/wat-is-aseksualiteit.aspx

http://www.lydiavanderweide.nl/one/artikel.php?pArt=001
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
topantwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima! niets aan toe te voegen. plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank jullie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft Rowan zich wel over een drempel moeten heenzetten om zijn kinderen te verwekken. Alles voor de goede zaak.

Andere antwoorden (6)

ja die bestaan wel maar er word inderdaad weinig beter gezegd nooit over gesproken. Waarom weet ik niet. Mensen die a-sexueel zijn zullen er nooit over praten, misschien doen ze dat uit schaamte of dat ze geen behoefte hebben om er over te praten. Mensen die a-sexueel zijn vind ik dat ze zich nergens voor hoeven te schamen en het zijn ook mensen. Niemand is perfect en ook deze mensen moet gerespecteerd worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die bestaat zeker.soms tijdelijk,soms voor langer,soms voorgoed.hormonen regelen je libido(sex-drive)en die kan aardig omlaag gaan door bepaalde omstandigheden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaat dat. Er is zelfs op internet een clubje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tijdelijk. Als mens sluit het uit, of voelt het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaat dat ! Hoewell je je erg kunt vergissen: mensen die altijd single zijn kunnen juist erge behoeften hebben en mensen die een vaste partner hebben hebben juist helemaal geen behoefte (meer). Het is dus niet partnergebonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men is er nog niet uit of het aangeboren is, net als homo-sexualiteit. Toch maken veel mensen de fout, te denken dat ze a-sexueel zijn, terwijl ze in feite een aversie tegen sex hebben. A-sexuelen hebben totaal geen sexuele gevoelens, en die zijn ook niet op te roepen via aanraking of beelden.
Dus waarschijnlijk ben je niet a-sexueel, maar heb je om een of andere reden, een aversie tegen sex. Weinig behoefte, is altijd nog meer. als helemaal geen behoefte.
Laat anderen nooit bepalen hoe je je moet voelen, dat kun je prima zelf. Sluit je oren, voor het oordeel dat anderen over je hebben, dat is nl niet terzaken doende. En wat ik zelf heel veel jaren geleden heb besloten: doe NOOIT iets, wat je eigenlijk niet wilt doen. Ik heb ervaren, dat een simpel NEE, vaak zondermeer en zonder discussie wordt geacepteerd.