Ja, het traint je voortplantingsysteem.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tevens wordt het systeem "doorgespoeld" en worden prethormonen aangemaakt, net als extra geslachtshormonen en vitaliserende endocriene andere stoffen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Zowel mannen als vrouwen die normaal te werk gaan lopen daar geen schade bij op, vroeger werd verteld dat je er doof van werd en andere hel en verdoemenis. Schadezoals priapisme ontstaat vaak bij gebruik van medicatie en of wanneer het door anderen onvoorzichtig uitgevoerd wordt, CBT sessies plaatsvinden of het kindermisbruik betreft.
Angst voor zelf uitgevoerde masturbatie is niet nodig, je lichaam geeft aan hoever je moet gaan, luister daarnaar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Te veel heftige masturbatie bij mannen kan leiden tot beschadigingen van de corpora cavernosa. Deze holtes vullen zich tijdens de erectie met bloed.
Wanneer deze beschadigd raken kan littekenweefsel ontstaan wat op zijn beurt kan leiden tot erectie problemen en zelfs impotentie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De lichamelijke uitleg staat hierboven gedeeltelijk uitgelegd.
Masturberen is niet ongezond wanneer het gedaan wordt met een goede bedoeling.
Maw als je zin hebt om jezelf te verwennen, wilt ontladen.
Ongezond wordt het wanneer het een verslaving gaat worden, je moet het doen om je lekker te voelen of ipv sex met vriendin/vriend en dan zo dat je relatie eronder gaat lijden. Deze voorbeelden zijn niet lichamelijk ongezond, zijn ongezond voor relatie of psyche.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Masturberen is natuurlijk gedrag en in principe normaal en gezond. Je wordt er ook niet doof of blind van. Maar veel mensen doen er erg ‘besmuikt’ over, omdat het zeg maar geen salontafel onderwerp is.

Naar te harde muziek luisteren is wél ongezond. Géén gehoorbeschermers dragen in een lawaaiige omgeving ook. Maar dát lijken veel mensen nou weer normaal te vinden.
Net als in de zon gaan liggen bakken; dat is al snel teveel voor onze huid.

Ik zal maar gauw posten, dadelijk bedenk ik nóg weer iets.
9 jaar geleden
Ja, masturberen is normaal menselijk en daarmee gezond gedrag. Maar niet dermate gezond dat je iets te kort zou komen als je het niet doet.

Belangrijkste is waarom je het wel of niet doet ; als dat gewoon als slaapmiddel, ter ontspanning of als ontlading van seksuele opwinding is, is dat volstrekt normaal. En als je er geen behoefte aan hebt, is het ook goed.

Ongezond is niet masturberen terwijl je dat wel wilt omdat je denkt dat het niet mag, je er schuldig onder voelt of denkt dat het schadelijk is. Onderdrukking van normale gevoelens en behoeftes kan op de lange duur tot psychische schade leiden.

Ook ongezond is je helemaal een slag in de rondte masturberen en het zo ongeveer de hele dag doordoen en nergens anders meer aan kunnen denken. Hoewel veel jongens (en in mindere mate meisjes) wel zo'n periode kunnen doormaken in hun puberteit , als ze hun seksualiteit ontdekken en hun hormonen pieken, gaat dat doorgaans voorbij en stabiliseert het zich weer. Maar als het een soort compulsieve dwang blijft die het dagelijks functioneren verstoort, is dat toch vaak een teken dat er meer aan de hand is en moet er wat aan gebeuren.

LIchamelijke schade is er niet van te verwachten ; wat overbelaste spieren wellicht, verminderde gevoeligheid voor normale prikkels en wellicht een rauwe doos (vrouwen) en je kunt de voorhuid beschadigen (mannen). Maar dan praat je dus wel over een overmaat, die voor je psychische gezondheid al niet al te lang mag duren. Even weer een andere leuke hobby erbij zoeken dus.