Moet je voor de aanmaak van dopamine echt porno kijken of ook bij aftrekken alleen?

Ik heb gelezen dat porno ook slechte kanten heeft. Als je porno kijkt maak je dopamine aan en dat zorgt voor een goed gevoel maar je kan je na de porno weer ellendig voelen. Maar is dit dan als je alleen aftrekt en klaarkomt of ook alleen bij het kijken ervan. Ik ben namelijk bij de huisarts geweest voor jeugdpuisten (ben 19) en zij heeft mij enkele sites gegeven waar er allemaal oorzaken staan en veel klaarkomen en stress is daar een van. Alvast bedankt!

3 jaar geleden
2.6K
Castle
3 jaar geleden
Dopamine krijg je al door gebruik van social media. Sporten, drugs, drank, spannend boek, etc kan het al verhogen. Het is een stof die samen met serotonine, oxytocine en endorfines je gelukkig laat voelen. Er is ook voedsel die je dopamina kan verhogen. Zie link: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/186636-dopaminetekort-door-probleem-in-hersenen-of-aandoening.html
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Dokter Google is back!
Een huisarts die sites opgeeft met oorzaken, maar niet helpt bij behandelen...
Als je erg last hebt van acne, vraag dan een verwijsbrief voor de dermatoloog. Daar heb je meer aan dan dokter Google anti porno.

Antwoorden (1)

Dopamine kun je op veel andere manieren opwekken. Een eind lopen, sporten etc.
Het (bijna dwangmatig) porno kijken is maar een onderdeeltje, waar je je kennelijk niet beter van gaat voelen. Zelf noem je stress. Dat geeft weer een ander hormoon: cortisol, het zgn "stress-hormoon". Dat heeft op langere termijn negatieve effecten op je gezondheid.
Zie bron
Toegevoegd op 20 januari 2021 15:09: bron, tekst