Ik heb antibiotica kuur voor een week gehad hoelang duurd het voor dit me lichaam uit is ?

Wil graag weten wanneer het me lichaam uit is hoe lang dat duurt zodat ik zeker weet dat de pil weer betrouwbaar is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
was het wel een antibiotica dat de werking van de pil aantastte? want dat is niet met elke zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja het was een antibiotica die de werking van de pil aantastte

Het beste antwoord

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden zouden we eerst moeten weten welk antibioticum je gekregen hebt; het verschilt namelijk per antibioticum.

Als het gaat om de betrouwbaarheid van de pil, maakt het ook eigenlijk niet zoveel uit. Vroeger dachten we dat de pil door antibiotica onbetrouwbaar werd. De afgelopen jaren is uit verder onderzoek gebleken dat dat nogal meevalt. Uit de professionele richtlijnen is zelfs het advies om condooms te gebruiken tijdens het antibiotica gebruik verdwenen.
Wat dat betreft hoef je je dus niet zoveel zorgen te maken, aangenomen dat je de pil wel steeds goed bent blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kreeg een antibiotica voor me keelontsteking die ik toen had maar ik kreeg niet de antibiotica die je normaal gesproken over het algemeen krijgt voorgeschreven ik had een andere omdat ik een allergie heb voor de antibiotica die je normaal gesproken krijgt alleen weet de naam niet meer de verpakking is al weg gegooid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan dan nog van alles geweest zijn. Weet je de dosering nog? Of hoe vaak per dag moest je het nemen? Weet je nog de naam ongeveer/ klonk als...? Amoxicilline? Amoxicilline/clavulaanzuur? Augmentin? Broxil? Feneticilline? Azitromycine? Doxycycline? Erytromycine? Clindamycine?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moest een pil per dag en het mocht niet op een lege maag amoxilline amoxilline/clavulaanzuur of doxycycline zoiets klonk het nam het meestal na het avond eten in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan was het dus Doxycycline; de andere moet je namelijk driemaal daags innemen. Doxycycline heeft inderdaad een kleine invloed op de pil, al is dat effect dus eigenlijk maar zo klein dat extra maatregelen eigenlijk niet eens nodig zijn. Dat gezegd hebbende: de halfwaardetijd van doxycycline is 18 tot 22 uur. De vuistregel zegt dat na 5x de halfwaardetijd de spiegel in het bloed zo laag is geworden dat je het mag beschouwen als verdwenen (hoewel je theoretisch gezien altijd iets in het bloed achterhoudt.) Dan komen we dus op 22 uur x 5 = ongeveer 5 dagen.
Maar als het gaat om betrouwbaarheid van de pil; die moet daarna weer opgebouwd worden, tenzij dag 5 toevallig ook de eerste dag van je menstruatie zou zijn. Dat duurt nog een week. Dan zou je na ongeveer 2 weken dus weer volledig op de betrouwbaarheid van de pil kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is fijn om te weten heel erg bedankt ik zit nu in de 2e week en moet bijna weer met de pil beginnen dan is ie weer betrouwbaar en erg bedankt voor de reactie dan weet ik dat nu tenminste ook :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord nu weet ik tenminste wat ik wilde weten heel erg bedankt voor je reactie