Hoe vraag ik m'n nieuwe vriendin een bloedtest te laten afnemen?

Ben net samen met een meisje. Aangezien ik een hekel heb aan condooms, heb ik liever seks zonder zulke middelen. Maar hoe kan ik haar vragen een bloedtest te doen (ik ook uiteraard) zonder haar te kwetsen? Ik wil niet laten blijken dat ik haar niet 'vertrouw' ofzo maar we moeten realistisch zijn, alles kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Als je elkaar pas net kent heeft het nog niet echt zin om jezelf te laten test, i.v.m. de incubatietijd van verschillende soa's. Maar ik kan me voorstellen dat zij het ook wel op prijs stelt om hier zekerheid over te hebben. Dus wanneer je echt om dit meisje geeft, en zij om jou, dan kun je het beste enkele maanden wachten en gewoon condooms gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon voorstellen om samen de bloed test te laten doen , dit omdat jij en misschien zij ook eerder een relatie heeft gehad, je kwest iemand véél harder als je haar of zij jou besmet met een ziekte.. Geen doekjes omwinden .. Eerlijk en direct to THE point..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. En je weet soms domweg niet dat je besmet bent, tot je klachten krijgt.
Net zoals je het hier zegt kan je ook tegen haar zegen dat je liever geen condooms gebruikt.
Mijn eerste vraag zou dan toch zijn of ze misschien zelf aan de pil is.
En de volgende of ze bezwaar heeft om samen een soa test te doen.
Tegenwoordig een redelijk normale vraag binnen relaties.
Wanneer ik hiermee iemand zou geruststellen zou ik er absoluut geen bezwaar tegen hebben als het mij gevraagd zou worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zal zij er ook wel over nagedacht hebben. Je kan erover beginnen door te zeggen dat jij een relatie(s) hebt gehad en jij zelf graag een bloedtest wilt laten doen om te voorkomen dat zij eventueel ziek wordt. Als zij om je geeft en ook verstandig is zal zij dat juist waarderen en zij er vast ook toe bereid zijn. Totdat je beiden zekerheid hebt kan je tijdelijk condooms gebruiken.
Maar het is natuurlijk geen garantie dat zij een condoom overbodig vindt na de testen, ook al blijkt eruit dat jullie gezond zijn. Het is dan ook zinvol om te vragen of zij de pil wel slikt. Want als zij niet tegen de bijwerkingen van de pil kan bijvoorbeeld, of gewoon niet elke maand pillen wil slikken dan zal je alsnog een condoom moeten gebruiken...
Maar toch, het blijft goed om die test af te laten nemen, ook wanneer je eens oraal seks wilt beleven is het goed om te weten dat de ander geen geslachtsziektes heeft.
Wacht gewoon een moment af waarop jullie in een goede sfeer zijn en al aan het praten zijn. Niet net voor het vrijen, maar in een gesprek. Zo leer je elkaar ook beter kennen.
En als je het bij jezelf houdt: - ik wil een test laten doen want je kan nooit weten- dan begrijpt ze dat je verstandig bent en om haar en jezelf geeft. Dat is een mooie basis.
12 jaar geleden
Het is helemaal niet onverstandig om een SOA-test te doen aan het begin van een relatie.
Maar als jij geen condooms wilt gebruiken 'omdat je daar een hekel aan hebt', wat moet je dan als zij de pil niet wil 'omdat ze daar een hekel aan heeft'? Er zijn meer redenen te bedenken die tegen de pil pleiten dan tegen condooms.
Als JIJ zonder wilt, zul JIJ die SOA-test moeten voorstellen. Dus zeg gewoon: 'Hoor eens, ik heb een hekel aan condooms, ik wil het het liefst zonder doen, maar dan moeten we wel allebei zeker weten dat dat veilig is, dus zullen we ons allebei laten testen?'
(Even los daarvan, ik weet niet waar je hekel precies uit bestaat, hoef ik ook niet te weten, maar besef dat er condooms zijn in veel maten en materialen - vroeger had je vooral die knellende, stinkende latexdingen waar veel mensen jeuk van kregen, tegenwoordig is de keuze enorm. Misschien handig om te weten...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Basisuitgangspunt is dat je altijd een soa op kunt lopen als je seks hebt, ook als je test, ook als je condooms gebruikt (juist ook, want condooms beschermen echt onvoldoende tegen soa's!) of wat voor middelen dan ook. Als jij dus zo bang bent voor soa's, dan is de vraag of je seks moet hebben. Vergelijk het met een auto die de snelweg op gaat: Je accepteert dat het voor kan komen dat je betrokken raakt bij een ongeluk, anders moet je geen auto gaan rijden.

Dan zijn er natuurlijk wel situaties waarin je "vraagt" om een soa, bijvoorbeeld door veel wisselende contacten aan te gaan of door te vrijen met een meisje die met dubieuze figuren is omgegaan, seksfeestjes heeft bezocht of veel wisselende contacten heeft gehad.

Het lijkt mij dus, dat als je onbeschermd wilt vrijen, dat je op z'n minst een beetje bent nagegaan wat voor vrouw je vriendin op dit vlak is en wanneer zij voor het laatst seks gehad heeft voordat ze met jou gaat vrijen.

Een bloedtest lijkt mij dus iets wat je niet in een (intieme) relatie gaat doen, het lijkt mij meer iets dat je doet als je je in het 'vrije contacten'-circuit begeeft.

Dus het hangt veel af van wat voor soort relatie dit is, is dit iets dat ff 2 weekjes duurt en zoek je daarna weer een ander, dan zou ik toch kiezen voor een condoom, maar is dit iets voor een langduriger relatie, dan zou ik kiezen om het seksverleden bespreekbaar te maken en op basis van vertrouwen met elkaar in zee te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reclamespot (ik meen van SIRE) zegt het zo: "ik vertrouw jou wel, maar je ex niet". Zolang je voorstelt om je sámen te laten testen, doe je een heel normaal voorstel.

Wel even een paar punten: je bent 'net' met haar samen. Een soa-test doen met als doel om daarna zonder condooms te vrijen, heeft alleen zin als jullie afgesproken hebben dat je A) het niet met anderen doet, en B) je elkaar daar ook in vertrouwt. Je zult je dus eerst af moeten vragen of jullie relatie zo is, en met je vriendin bespreken of zij er ook zo over denkt. Het gaat om wederzijds vertrouwen: jij moet háár vertrouwen dat ze niet intussen met een andere man seks heeft, en zij moet jóu ook kunnen en willen vertrouwen.

Tweede punt: je wilt graag seks zonder condoom. Wil zij dat ook? Sommige vrouwen vinden condooms erg prettig, omdat het minder 'rotzooi' geeft. Niet om oneerbiedig te spreken over sperma, maar je snapt het vast wel. In het ene geval is het direct verpakt en klaar om netjes met condoom en al weg te gooien, in het andere geval heb je een vieze handdoek, nadruppen, en kleverigheid. Zonder condoom vrijen is iets wat je allebéi graag moet willen. Daar komt bij: ik neem aan dat jullie nog niet van plan waren om je voort te gaan planten. Dat betekent dat er een ander voorbehoedsmiddel nodig zal zijn. En naast het condoom of sterilisatie van de man, zijn alle andere methoden iets wat bij de vrouw ligt. De meeste methoden zijn dan hormonale methoden. Niet elke vrouw kan, mag of wil dit. Aan de andere kant zijn er zat vrouwen die maar al te graag hormonale anticonceptie gebruiken omdat ze dan hun menstruatie kunnen reguleren, maar hoe dan ook zullen jullie IETS moeten gebruiken (als je tenminste nog geen papa wilt worden) en dat moet je samen bespreken.

Je allebei laten testen is sowieso verstandig. Hoe je dat doet, is gewoon op een keer ná de seks (ervoor of tijdens is wel erg onromantisch) te bespreken dat het jou verstandig lijkt om - nu jullie echt een relatie met elkaar hebben - allebei een soa-test te laten doen, zodat je zeker weet dat jullie niet per ongeluk iets meenemen uit een vorige relatie. Of het daarna dan ook het moment is om seks te hebben zonder condoom, is in mijn optiek weer een ander punt. Dat is iets wat je apart moet bespreken, en waarvoor je ook moet weten of zij bijvoorbeeld al aan de pil is (dat zou natuurlijk handig zijn) of bereid is iets te gaan gebruiken, én of ook zij het fijn vindt om zonder condoom te vrijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe niet moeilijk over een condoom, het heeft namelijk ook voordelen die hier al genoemd zijn. Zorg gewoon dat je de juiste maat hebt, als daardoor afrollen makkelijk gaat en het niet knelt, is het ook niet erg een condoom te gebruiken. zie http://www.mysize-condooms.com voor de goede maat.
Als je na zo'n drie maanden nog steeds gelukkig bent met elkaar, en je ziet allebei toekomst in de relatie, dan kun je eens voorstellen om samen een SOA test te gaan doen, als zij het ook prima vindt om dan bv. aan de pil te gaan.