chlamydia of wat anders?

ik heb waarschijnlijk chlamydia. ik heb nu al 3 antibioticakuren gehad maar ik heb nog steeds symptomen. nou twijfel ik of het wel chlamydia is. weet iemand misschien wat het wel is, want mijn urine is schoon

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Aangezien ik wel eens vaker heb meegemaakt dat de dokter mij een fout advies of antwoord gaf op mijn problemen (blaasontsteking) en ik na 3 x nee horen en een week later terug gebeld werd dat ik het wel had. Zou ik als ik u was het nog een keer laten onderzoeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan prima chlamydia zijn, aangezien dit ook wel voorkomt met zeer milde symptomen. Waarop is de diagnose gebaseerd?
Als je twijfelt kun je na een tijdje terug naar je huisarts, of je vraagt een second opinion aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, je beschrijft je klachten erg summier, maar het klinkt wel als een urethritis. Een urethritis is een ontsteking aan de plasbuis. Er zijn verschillende oorzaken voor; een chlamydia-infectie is er slechts één van. Schijnbaar blijft je huisarts uitgaan van een chlamydia infectie; de kuren die je beschrijft passen daar namelijk bij; al zou je huidige kuur dan eigenlijk 3 weken doxycycline moeten zijn.

Je hebt het over "waarschijnlijk chlamydia" maar dat is nu juist erg onwaarschijnlijk. Bij een kweekvijver kan elke infectie wel eens gemist worden, maar de kans is nihil dat dat tweemaal achter elkaar gebeurd. Chlamydia is daarmee zo goed als uitgesloten. Normaliter wordt er bij onderzoek naar chlamydia ook onderzocht op gonorroe, dus ook dat is erg onwaarschijnlijk.

Andere infectieuze oorzaken van een urethritis zijn ureaplasma-, (specifieke) mycobacteriele of trichomonas-infecties. Op deze wordt niet standaard getest, dat moet je huisarts dus speciaal aanvragen; heeft hij dat al gedaan? Deze reageren vaak slecht of geheel niet op de antibiotica die je al geslikt hebt.
Dan bestaan er virussen die dit soort ontstekingen geven. DAB is het een kwestie van afwachten. Antibiotica zijn dan zinloos.

Daar naast bestaat er zoiets als een mechanische urethritis. Dat wordt niet veroorzaakt door bacteriën of virussen, maar door regelmatige irritatie van buiten af. Denk dan aan bijvoorbeeld vaak masturberen. Ik heb ook patiënten gekend die van alles in hun plasbuis stopten hetgeen ook een mechanische urethritis kan veroorzaken.

Dan zijn er nog andersoortige ontstekingen, zoals een prostatitis; daarvoor zijn je klachten redelijk aspecifiek maar kan ik niet geheel uitsluiten.

Ga dus terug naar je huisarts. Laat die specifieke kweken afnemen (inclusief resistentie patroon) als dat nog niet gebeurd is. De kweekafname is wel erg onprettig (moet met een lusje uit he plasbuis genomen worden) maar het kan veel onduidelijkheid wegnemen en duidelijk maken welke medicatie je nodig hebt. Als dat al wel gedaan is of als die kweken negatief zijn lijkt verwijzing naar een uroloog mij te billijken; of dat echt nodig is laat ik uiteraard ter beoordeling van uw eigen huisarts.

Sterkte!