Hoe nodig is het om de morning afterpil te nemen na onveilige seks (alleen voorvocht binnengekregen)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Hoe 'nodig' het is, hangt af van twee factoren: hoe graag jij een zwangerschap wilt voorkomen, en hoe groot de kans is dat je zwanger kunt worden.

Om met dat eerste te beginnen: als je niet zwanger wilt worden of als een zwangerschap en/of het grootbrengen van een kind onmogelijk of moeizaam zal zijn, is het voorkomen van een zwangerschap gewenst.

Voor het tweede punt moet je 'onveilige seks' definiëren. Is er gevreeën zonder condoom, of gebruikte de vrouw niets om een zwangerschap te voorkomen?

Ik maak dat onderscheid omdat hier regelmatig vragen worden gesteld door mensen die bijvoorbeeld seks hebben gehad tijdens de stopweek van de pil en nu bang zijn zwanger te zijn, die zich afvragen of je zwanger kunt worden als je je kleren nog aan had, et cetera. Blijkbaar is het nodig om bij deze vragen de wedervraag te stellen wat er precies is gebeurd. Ik zal dat nu invullen:
Als er penis-in-vagina contact is geweest waarbij je
-in principe allebei vruchtbaar bent (ook niet één van beiden of allebei gesteriliseerd)
-de vrouw geen anticonceptiepil gebruikt of deze onjuist gebruikt heeft
-er geen condoom is gebruikt of het condoom is gescheurd of afgegleden
-de vrouw geen andere hormonale conceptie gebruikt zoals pilpleister, nuvaring, prikpil, hormoonspiraal of implanon
-de vrouw geen andere anticonceptie gebruikt (koperspiraal of pessarium)
-de vrouw in of net voor haar vruchtbare periode zit (let op: dit is niet volledig betrouwbaar vast te stellen en al helemaal niet als je niet regelmatig bent)

... EN je wilt niet zwanger worden, dan is het vanuit dat oogpunt 'nodig' om noodanticonceptie (morning after pil) te gebruiken. Het is niet relevant of de man tijdens het penetreren is klaargekomen of niet: ook in voorvocht kunnen spermacellen zitten.

Verder is het goed alert te zijn op eventueel ander contact van de vagina met bijvoorbeeld de vingers nadat daar mogelijk sperma op is gekomen. En let wel: geen enkele anticonceptiemethode is 100% veilig, behalve algehele onthouding. De MAP werkt ook niet altijd en heeft ook bijwerkingen. Het is niet zinvol om die na elk contact te gebruiken 'voor het geval dat'. Je kunt niet alles dichttimmeren in het leven. Als je anticonceptie gebruikt en je doet dat op de juiste wijze (bij de pil dus geen pillen vergeten, niet overgegeven, geen diarree gehad; bij prikpil op tijd nieuwe gehaald, etc.), dan mag je er vanuit gaan dat je beschermd bent tegen zwangerschap en is de MAP niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je een zwangerschap wilt voorkomen zou ik dat wel doen. Je kunt van voorvocht ook zwanger van worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft niet maar is wel mogelijk.

Hierbij een bron met uitleg.
Bijna onderaan staat een stukje over voorvocht.

Bij twijfel je arts raadplegen.