Waarom is het praten over seks z'n rare zaak

De meeste mensen vinden seks z'n taboe. Ik begrijp dat niet echt. Bij ons aan tafel praten we er wel es over. Maar ik denk dat het bij heel veel mensen raar is om daar over te praten het is toch heel natuurlijk hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat ook raar. Sexualiteit is een mooi iets, een uiting van liefde tussen twee mensen. Maar helaas heeft de "maatschappij" (wie of wat dat ook moge zijn) er een consumptieartikel van gemaakt met al zijn uitwassen. Pornofilms, sex met kinderen en dieren, grove sexueel getinte opmerkingen, etc. Dat devalueert sex tot iets wat iets dierlijks heeft. Een kale bevrediging van behoeften. Niks geen liefdevolle relatie.

Bovendien is door o.a. door "de" kerk sex lange tijd als iets "zondigs" beschouwd. Je hoorde daar niet over te praten, dat was niet netjes. Dat het hele bijbelboek Hooglied bol staat van erotiek en ook in de Bijbel zelf vaak heel open wordt gesproken over sexualiteit werd voor het gemak maar even vergeten.

Dit soort zaken maken dat mensen zich soms schamen voor sex. Omdat ze bijv. zo opgevoed zijn (er was geen openheid over) of dat men op dat vlak getraumatiseerd is.

Heel jammer, dat zoiets moois zo is verkwanseld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow je haalt me de woorden uit de mond.
Dit is precies hoe ik er ook over denk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord

Andere antwoorden (7)

ligt helemaal aan het onderwerp..
we hebben 4 kinderen en bij ons werd altijd open gesproken over seks..
maar er is een grens, wat tussen de lakens gebeurt,is tussen man en vrouw..
maar een taboe,is er bij ons nooit geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt een taboe als ouders er heel geheimzinnig over doen, zelf te preuts zijn om erover te praten. Dat nemen kinderen mee, en hebben dus jammer genoeg een heel preuts voorbeeld gehad. Als ouders er eens niet zo stiekempies over deden, dan waren heel veel kinderen ook niet zo preuts. Het gaat de kinderen idd niks aan wat er bij de ouders tussen de lakens gebeurd, maar praten over sex zou idd uit de taboe sfeer moeten. Gelukkig ben ik wel vrij geweest daarover met mijn kinderen en dat zie je nu wel terug, zelfs in de pubertijd wanneer dat sex toch al lastig is om over te praten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zet er niet bij praten met WIE

Met de buren/collega's praten mensen niet zo makkelijk over heel persoonlijke zaken. Seks is daar toch wel een belangrijk voorbeeld van. Maar de detail van de knallende ruzie met hun partner gaat ook niet iedereen in geuren en kleuren met z'n collega's bespreken.

Tussen vrienden kan er denk ik vaak al meer worden besproken maar ook hier geldt, details over seks liggen nog steeds gevoelig omdat je ook intieme informatie over iemand anders vertelt.

Tussen partners mag ik hopen dat iets besproken of gevraagd kan worden, al voelt het soms mogelijk onwennig als je dat niet vaak doet.

Ik vind zelf dat je overal over mag praten als je dat zelf wilt maar ik vind dat ik niet gemachtigd ben de (eigen)aardigheden van mijn partner met willekeurig wie te bespreken. Kwestie van privacy
13 jaar geleden
Bij ons is het helemaal niet raar thuis en met mijn ouders praten we er erg openlijk over. Seks is daarnaast ook de naam van onze huisdier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk is het helemaal geen rare zaak. maar mensen hebben het er niet graag over omdat het iets persoonlijks is tussen 2 mensen. Jonge mensen zijn daar met elkaar vaak opener in dan mensen die al wat ouder zijn. ligt er gewoon aan met wie het het bespreekt. ouders met kinderen praten er liever niet over omdat "kinderen dan al zo snel groot zijn geworden" en vaak dan ook denken dat ze de kinderen aansporen om seks te hebben.
als ze er makkelijk over praten, is het ook gemakkelijker om iets aan je ouders te vragen of te vertellen.ligt er ook aan hoe ouders en de kinderen zijn;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Camara de Lobos op Madeira heb ik laatst een groep spelende honden gezien. Ëén van die honden sprong op een andere hond. Het was net of ze het even deden. Ik denk, dat ze inderdaad even bezig waren. Die andere honden speelden daar omheen. Als die 2 seks hadden, deden ze het dus niet bepaald intiem. Waarom doen mensen het wel intiem en deze honden niet? En hoe gaat het bij primitieve volkeren? Dansen ze er in een kring omheen of zo? Als dat zo is, dan denk ik, dat de intimiteit wordt bevorderd door de ontwikkeling van mensen. De vraag is, hoe dat komt.
13 jaar geleden
Seks is iets heel moois en natuurlijks.
Maar omdat het zo intiem is en vaak ook persoonlijk, wordt er niet zo open over gepraat.
Mensen zijn bang zichzelf bloot te geven, alsof ze zich ervoor schamen!
En natuurlijk bespreek je het met sommige mensen eerder dan met andere, ik bedoel met je vrienden/vriendinnen en je gezin heb je het eerder over dan met de melkboer om het zo maar te zeggen.
Mensen vinden het vaak raar om over seks te praten, maar dat is meestal onzekerheid!