Wat is het effect van viagra?

Als een man viagra gebruikt, wat gebeurt er dan?

Krijgt hij sowieso een erectie, zelfs als hij bij wijze van spreken een ijskoude douche neemt terwijl hij wordt omgeven door rottend visafval?

Of gebeurt er niets als hij bijvoorbeeld actuariële berekeningen uitvoert in een groot spreadsheet, maar krijgt hij een erectie zodra hij aan sex denkt, terwijl hij zonder de viagra geen erectie zou hebben gekregen?

Of zorgt het er "alleen maar" voor dat een bestaande erectie harder wordt, of langer duurt, maar moet de man wel eerst uit zichzelf een erectie krijgen?

Of zit het nog weer anders?

Ik vraag dus niet naar het werkingsmechanisme of naar de bijsluiter, maar naar het effect afhankelijk van de situatie.

9 jaar geleden
3.1K
Antoni
9 jaar geleden
Om Viagra goed te kunnen laten werken, moet een man wel enigszins seksueel opgewonden zijn, zo heb ik altijd begrepen.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
wie krijgt er nou geen erectie als hij actuariële berekeningen uitvoert?

Het beste antwoord

Het zorgt voor een betere doorbloeding van onder meer de zwellichamen van de penis. Dus tenzij een man altijd een erectie krijgt bij het uitvoeren van berekeningen, zal hij die na het slikken van viagra ook niet krijgen in die situatie.

Afhankelijk van de oorzaak van de erectiestoornis zal een man een betere erectie krijgen en kunnen behouden, of misschien zelfs een erectie krijgen waar er eerst helemaal geen was. Het mechanisme van de erectie wordt niet veranderd door viagra: op het moment dat de penis de neiging zal hebben zich op te richten zal dat door viagra gemakkelijker gaan. Maar op momenten dat de penis niet eens zijn best doet (dus niet: wil wel, maar lukt niet, maar echt: wil niet) zal er ook na het gebruik van viagra niets gebeuren.

Mannen die geen erectiestoornis hebben, zullen veelal na het gebruik van viagra ook een betere erectie krijgen: harder, langduriger, misschien ook wat sneller. Alleen hebben die mannen wat meer kans dat de penis niet meer goed slap wil worden na afloop en dus te lang stijf blijft, wat een erg pijnlijk gebeuren is.

Als analogie: viagra werkt als het openen van een extra rijbaan te verbetering van de verkeersdoorstroming. Als er geen auto's op de weg zijn, merk je geen effect. Het openen van een extra rijbaan gaat er niet voor zorgen dat er uit het niets ineens auto's op de weg komen. Als er een enorme file staat van 16 kilometer, kan de doorstroming wel iets verbeteren als er een extra rijbaan opengaat, maar echt veel zul je daar niet van merken. En als het verkeer al prima rijdt, heeft die extra baan ook weinig meerwaarde. Of als het verkeer om een andere reden vast staat (er is een afsluiting ergens, de automobilisten hebben geen zin om te rijden, iedereen staat massaal stil zonder brandstof) dan kun je banen openen wat je wilt, dat gaat sowieso niet werken. Maar als het verkeer opgehouden wordt doordat puur de capaciteit van het wegennet tekort schiet, dan merk je goed effect als de spitsstroken open gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje, vooral vanwege je analoge voorbeeld!