heb ik herpes?

Ik heb een tijdje geleden de dildo van mijn moeder gebruikt, maar nu heb ik bultjes rond mijn schaamlippen. Ze zijn rood en jeuken. Kan dit herpes zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dit zouden symptomen kunnen zijn van herpes ja. Als er tussen het gebruik van de dildo en de symptomen ongeveer een week zit klopt de incubatie tijd en de geïrriteerdheid klopt ook ongeveer.

Maar of het inderdaad herpes is kunnen wij niet zeggen, daarvoor zal je even langs de huisarts moeten. Het kan ook zijn dat je net een nieuwe broek hebt die irriteert, dat je je hebt geschoren in je schaamstreek en dat dat irriteert...
Het is helemaal lastig dat herpes verschillende verschijningsvormen heeft. Je krijgt rode plekjes op huid of slijmvliezen, na één of anderhalve dag komen er dan blaartjes of zweertjes, maar deze kunnen ook binnen in de vagina zitten waardoor je ze niet ziet.
Ook verschilt het per persoon hoe erg de klachten zijn. Je kunt pijn, koorts en opgezette klieren in de liezen krijgen en soms vaginale afscheiding. Als vrouw kan je pijn krijgen bij plassen. Maar dit alles hóéft niet per se.

Mocht het herpes zijn is het belangrijk dat je er níet aan zit! je kan het namelijk met je vingers overbrengen naar je ogen of naar een ander lichaamsdeel. Als het goed is geneest het vanzelf na een week of 3.

Maar wil je het zeker weten moet je absoluut langs de huisarts gaan (wees niet bang, die zien dit veel vaker).