Ik heb geleerd dat sex vies is, en iets om je kapot voor te schamen. Hoe kom ik hier vanaf?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik denk ook dat veel mensen dit zo ervaren, dus als ik ergens van geniet dat het dan raar is. Ik denk dat dit ook komt door het geloof van mijn ouders vroeger. Zijn er mensen die hier gewoon totaal geen last van hebben? Schamen niet heel veel mensen zich voor hun sexualiteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef me eens 1 goede reden waar ik me voor zou moeten schamen dan ?
je leeft maar 1 keer.
haal er uit wat er inzit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het meest belangrijke.......... geniet dr van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++,Heel goed om je vraag hier op GV te gooien.. Over sex praten - al is het op een site - is een prima begin om de onzin die je ooit is aangepraat als kind, weer uit je hoofd te krijgen.
Sex is leuk, lekker, normaal, gezond, zeker niet vies en altijd bespreekbaar

Het beste antwoord

Door in je hoofd de knop om te zetten en je te realiseren dat als seks zo ontzettend vies zou zijn, er geen 7 miljard mensen op aarde zouden rondlopen. Jij zou niet geboren zijn als je ouders geen seks hadden gehad. Seks is de meest basale, meest natuurlijke behoefte die we met z'n allen hebben.

Vervolgens moet je je realiseren dat seks niet alleen iets te maken heeft met voortplanting, maar vooral ook met liefde, geborgenheid en warmte. Stapje voor stapje kun je lichaam gaan leren dat het fijn is om te genieten van elkaars lichaam. Ik weet niet of je een partner hebt. Maar als je iemand hebt met wie je zou kunnen vrijen, begin dan heel rustig: knuffelen, strelen, aanraken, ruiken, voelen, zoenen. Gewoon al je zintuigen openzetten. Zorg ook voor een rustige ontspannen sfeer, dus bijv. kaarsjes aan, heel rustig muziekje op de achtergrond, misschien een lekker geurtje branden (etherische olie zoals lavendel is rustgevend).

Als dit veilig en prettig voelt, kun je steeds een klein stapje verder gaan. Probeer dingen uit. Blijf in het moment, denk niet aan straks of gisteren. Niks overhaasten, helemaal op jouw manier en in jouw tempo. Luister goed naar je lichaam en laat het jou vertellen wat het prettig vindt. Gaandeweg zul je er van gaan genieten, let maar eens op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

ga naar een psygiater en praat ermee over jou probleem die zullen je vast en zeker kunnen helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vroeger geleerd: voelen is vies, en vies voelen is lekker.
Deze heb ik altijd goed onthouden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een mooie mantra ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar geen antwoord.
Lees Hooglied in de bijbel. Een en al erotiek. Helaas heeft de mens er een goedkoop geheel van gemaakt. Sex is iets "dierlijks" geworden, je doet het als je er zin in hebt, maakt niet uit met wie. Gecharcheerd natuurlijk, maar van het beeld dat sex een uiting is van liefde tussen een man en vrouw die elkaar trouw zijn is niet veel meer over.

Daardoor is het beeld onstaan dat "sex iets vies is", zoals jij omschrijft. Eeuwig zonde, want sex is iets moois en goeds om samen van te genieten.

Een sexuoloog zou je kunnen helpen als je hier last van hebt in je relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou sex met verschillende partners (tegelijk of afwisselend) iets vies zijn? Ook dat kan een mooi iets zijn, een uiting van liefde of gewoon lust. Sex hoeft geen uiting van trouw te zijn.
door ervaring op te doen met sex..
leren je lichaam te waarderen en dat je er niet voor hoeft te schamen...
je zou dit met je arts kunnen bepraten of er misschien voor jou een therapie bestaat die jou deze nare gedachte weg kan nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan pure natuur vies zijn?
de gehele wereld is er op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen hebben in hun leven wel een fase waarin ze seks vies vinden, dat is meestal zo aan het begin van de puberteit, als je je bewust wordt van je eigen sexualiteit en begint te begrijpen dat je ouders 'dat ook doen'.

Daar kun je in blijven hangen, of je kunt er overheen groeien. Als je uit een gezin komt waarin seks taboe is, is dat 'er overheen groeien' een stuk moeilijker dan wanneer je uit een gezin komt waarin open over sexualiteit wordt gesproken.

Maar reken er maar rustig op dat pubers ook in gezinnen waar open over seks gedaan wordt, de badkamerdeur op slot doen en niet kunnen lachen om grapjes over seks die door hun ouders gemaakt worden. Bah!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Katholieke Kerk gaat voorop wat het in het leven roepen van grote hoeveelheden kerkwetten betreft. Deze wetten waren vooral verwrongen in zaken die met seks te maken hadden.
Volgens het boek Sexuality and Catholicism nam de kerk de Griekse filosofie van het stoïcisme over, dat wantrouwend stond tegenover alle vormen van genot. De kerk begon te onderwijzen dat elk seksueel genot, met inbegrip van datgene wat in normale huwelijksbetrekkingen ervaren werd, zondig was.

(Zie in tegenstelling daarmee Spreuken 5:18, 19.)

Er werd beweerd dat het enige doel van seks de voortplanting was en niets anders. Bijgevolg veroordeelde de kerkwet elke vorm van anticonceptie als een zeer ernstige zonde, waarop soms een vele jaren durende penitentie stond. Bovendien werd het priesters verboden te trouwen, een edict dat aanleiding heeft gegeven tot veel onwettige seks, met inbegrip van het misbruiken van kinderen. — 1 Timotheüs 4:1-3.

Seks is gewoon een fantastische mooie gave van God om het leven door te geven en waar huwelijkspartners van kunnen genieten.

Paulus schreef daarover het volgende:
(1 Korinthiërs 7:3-5) . . .Laat de man [zijn] vrouw geven wat haar toekomt, maar laat ook de vrouw hetzelfde doen ten opzichte van [haar] man. 4 De vrouw oefent geen autoriteit over haar eigen lichaam, maar haar man; evenzo oefent ook de man geen autoriteit over zijn eigen lichaam, maar zijn vrouw. 5 Onthoudt [het] elkaar niet, behalve met onderling goedvinden voor een bestemde tijd om tijd aan gebed te wijden en weer samen te komen, opdat Sa̱tan U niet blijft verzoeken vanwege UW gebrek aan zelfbeheersing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand sex vies vindt is dat inderdaad vaak aangeleerd. Vaak gebeurt dit uit religieuze normen en waarden.

Er zijn meer mensen dan je denkt die ten volle genieten van hun sexualiteit en ook van die van andere.
In de eerste instantie moet je goed en zelfverzekerd in je velletje zitten en er aan toe zijn.
Dan de juiste partner vinden waarbij je je schaamte opzij kunt zetten daarna wordt het steeds makkelijker en zie je in dat het niets "vies" is maar leuk,lekker en verslavend.

Steeds meer mensen (stellen & singles) komen open voor hun lusten uit. De samenleving kent meer en meer vrijheid en schaamte wordt steeds minder.
In de 60er jaren werd swingen populair na een dipje ivm angst voor aids in de 80er jaren is het nu een wereldwijd alom uitgevoerde "way of live" waar veel meer respect voor elkaar is dan bij vaak sexueel gefrustreerde bevolkingsgroepen.

Kort antwoord op je vraag; leer genieten, en ja er zijn mensen die geen schaamte en jaloezie hebben en sex zien als iets leuks wat bij hen hoort.

Ps. natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook mensen die er gewoon niets aan vinden. (of nog niet de juiste partner getroffen hebben die hun weten te triggeren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel moeilijk. Zoals je al zegt ligt de oorzaak bij je ouders. Dus praat je over minimaal 20+ jaar geschiedenis en brainwashing. Als je 50 bent, dus al 50 jaar.

We zijn als mensheid goed om dingen te leren. En vinden het erg moeilijk om dingen AF te leren.
Dus mijn advies is om iets ander aan te gaan leren.

Maar ik denk dat het verstandig is om dit met een therapeut te gaan bespreken. Want ik denk dat het ook stapje voor stapje moet gaan. Steeds verder richting vertrouwen in jezelf en je seksualiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sex is niet vies,,sex is heerlijk. maar ga eens eerst van je eigen lichaam genieten.dan kom je al een stapje verder dat een lichaam niet vies is.ga jezelf verwennen,dan kom je er weer achter dat een/je lichaam niet vies is.als je dat eenmaal in je koppie hebt,is een ander lichaam ook niet vies.en als je een ander lichaam leert vertrouwen hoef je je nergens voor te schamen.nogmaals,met de juiste persoon is sex gewoon lekker,heerlijk,en helemaal niet vies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn leeftijdscategorie (±75 jaar ) is bijna niet met goed fatsoen over seksualiteit te praten. De mensen klappen gewoon dicht en je krijgt geen antwoord of ze krijgen een rode kop en zullen proberen het gesprek snel op een ander onderwerp te brengen. Bij ons thuis werd er überhaupt niet over gesproken, dus wat je er over wist (of dacht te weten ) kwam van de straat.
Je komt er af, door de onderwerpen die je interesseren of intrigeren openlijk te bespreken. Misschien zijn ook je gesprekspartners zo geïndoctrineerd, maar toch doorzetten., het gaat tenslotte over een onderwerp, dat ieders belangstelling heeft, ook al geeft men dat in 1e instantie niet toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan sex nu "vies" zijn,wanneer de mens door middel van evolutie létterlijk zó gevormd is,dat lustgevoelens er nu eenmaal (genetisch ingebakken!) bij horen of,mócht iemand een geloof aanhangen (wat ikzelf overigens niet doe) : God /Schepper heeft de mens geschapen,met álle uiterlijke geslachtskenmerken voor sexuele activiteit én de daarbij horende sexuele gevoelens,dus...dan móet het toch allemaal goed zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou naar een haptonoom gaan. Een vriend van mij is haptonoom en hij heeft onder meer mensen onder behandeling die seksueel misbruikt zijn, of mensen met hetzelfde verhaal als jij.

Het is denk ik niet een gedachte, maar iets wat deel van jou is gaan worden; het denken dat seks vies is, ook al weet je dat je dat zelf niet zou vinden.
Dat is er niet zomaar uit te krijgen, daarom denk ik dat je het beste in therapie kan.
(Proberen kan geen kwaad.)

Succes ermee ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik beginnen te leren genieten van eten, drinken, de zon, de zee, de bossen, je vrienden, van een mooi gebaar, een klein kusje, een knuffel en gaandeweg ga je niet alleen je eigen lichaam maar ook je hele persoon meer naar waarde schatten.Als je daar bent is het misschien mogelijk om met iemand die je helemaal vertrouwt sex te hebben en je er goed bij te voelen.Maar je moet atijd goed voor ogen houden dat je niets moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je in alle antwoorden al ziet is sex een heel natuurlijk verschijnsel...zonder sex immers geen kindertjes...

En het klinkt misschien cru..maar ook jouw ouders moeten wel sex gehad hebben...anders was jij er immers niet geweest...

Maar wat je prettig vindt is heel verschillend ... en de een is wat gereserveerder dan de ander...Maar dat is allemaal normaal!

Toch kan ik me goed voorstellen dat je daar nou niet meteen mee naar een therapeut stapt... je bent immers al wat geremd op dat punt....

Ontdek eerst eens je eigen lijf, dat is veel minder 'eng' dan dat van iemand anders...en leer daarvan te houden...experimenteer met jezelf...en forceer alsjeblieft niets omdat het 'zo hoort'...

Je hebt altijd het recht om 'nee' te zeggen, maar je mag er ook van genieten...

En bedenk: als sex 'zondig' zou zijn en 'vies' had God wel een andere manier bedacht om kindertjes te krijgen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak jezelf geil dan merk je hoe lekker het is pas dan ben je aan een jongen toe
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb ik mij eerlijk gezegd nog nooit over geschaamd.
Het is juist zo heerlijk om ongeremd van sex te genieten, en het liefst zo vaak mogelijk.
Ik zie het zelf als iets Goddelijks, ons gegeven om daar van te genieten.