Hoe werkt een sluitspier ?

Naar aanleiding van een verwijderde vraag vroeg ik me af hoe het werkt als je deze zou oprekken.Is het gevaarlijk bijvoorbeeld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

An sich is het niet gevaarlijk, maar één van de grote nadelen van anale sex bijvoorbeeld, zeker als je het regelmatig doet (of met andere voorwerpen dan de meest voor de hand liggende) is incontinentie voor ontlasting. Ook wil je niet wéten hoeveel vreemde voorwerpen er jaarlijks chirurgisch verwijderd moeten worden na uit de hand gelopen experimenten. Artsen kijken er niet eens meer raar van op ; was onlangs nog op teevee. Je sluitspier is een ronde spier die in ontspannen toestand een opening afsluit, eigenlijk net zoals je mond, al is die wat strakker en kun je die eenvoudiger actief openen. De anale sluitspier of kringspier heeft altijd 'hulp' of tegendruk nodig. Wanneer je deze echter teveel en te vaak oprekt, zijn de gevolgen dan wel niet levensbedreigend, maar wel buitengewoon vervelend.

lijkt me niet gevaarlijk. Het is een spier net als alle andere spieren. Al je andere spieren kun je ook trainen dus waarom deze niet.

Nou een Sluitspier moet gesloten blijven lijkt me!! SLUITSPIER...het zegt genoeg toch..;-)

Het is niet gevaarlijk, maar de ene spier kan meer hebben dan de andere; hierdoor doet de ene ook meer pijn dan de andere. Maar gevaarlijk is het niet.

Ja, maar ik zou zeggen uit proberen.!! Een sluitspier is een kringspier die in ruststand gesloten is.!

Zie je sluitspier als een elastiek, als je te vaak te ver oprekt, gaat de 'rek' eruit. Je zal misschien op latere leeftijd, als alles wat minder vanzelf gaat, er last van kunnen ondervinden.

Een sluitspier oprekken is niet zonder risico. Je kan namelijk tever gaan zodat deze niet goed meer kan sluiten en je dus geen controle meer hebt over je ontlasting. Je kan bijvoorbeeld ook teveel 'plooien' krijgen waartussen je het niet goed meer gesloten kunt houden en dus incontinent bent...... Lijkt me geen pretje. Tevens heb je een grotere kans op ontwikkeling van aambeien, omdat je de huid tever op kunt rekken en dit kan 'scheuren' en/of te dun worden waardoor aderen teveel aan het oppervlak komen te liggen. Het kan wel, maar met mate... Want immers zoals in de vorige vraag daarnet lijkt het me onzinnig om je veel meer op te rekken dan voor normaal seksverkeer noodzakelijk is. Het is natuurlijk wel leuk als je blikjes bier kunt poepen, maar dit lijkt me een bezigheid waar je buiten kunt. Toegevoegd na 2 minuten: Heel erg gevaarlijk is het dus niet, maar om nu met luiers te moeten gaan lopen........

Als ie opgerekt is dan lijkt het mij dat je problemen kunt verwachten met het ophouden als er direckt geen wc in de buurt is en of het gevaarlijk is : ik denk van ja omdat je heel dicht bij een spierscheuring bent en dan moet er in vele gevallen operatief worden ingegrepen. en dat lijkt mij geen ingreep die je zomaar even laat doen.

wel handig een opgerekte sluitspier want dan hoor je het geluid van een windje niet meer. alleen maar iets van: wluffffff....

Een kringspier zit rondom je anus. Deze spier houdt je darminhoud tegen en opend zich zodra je een beetje gaat meehelpen je darmen te ontlasten. Wanneer deze spier te veel wordt opgerekt gaat de rek er iedere keer een beetje meer uit. Zie het maar als een elastiek waar de rek uit gaat. Wanneer de rek eruit is kan de spier niet goed meer sluiten waardoor je incontinent van ontlasting kunt worden. Erg vervelend maar gevaarlijk is het niet. Ik kwam een hylarisch artikel tegen; Artsen van het Leids Universitair Medisch Centrum hebben onlangs onderzoek gedaan naar dit wat vreemde maar vaak voorkomende fenomeen. En wat blijkt: blikjes, flessen, gloeilampen, en zelfs complete stofzuigerslangen worden in de anus gepropt, en komen soms onwrikbaar vast te zitten. De meeste anaalproppers die in het ziekenhuis belanden zijn mannen tussen de 40- en 60 jaar oud. Maar onlangs kwam er ook een 14-jarige jongen bij de EHBO-afdeling van het ziekenhuis. Hij zei al twee dagen met een blikje fris in zijn anus rond te lopen. ''Ik zit in een experimentele fase'', zo zei de knaap. Uit schaamte durven veel anusproppers overigens niet te zeggen dat ze zelf het voorwerp naar binnen hebben gewurmd. Een veelgehoorde smoes is dat ze op de voorwerpen zijn gevallen. ''Nog niet zo lang geleden kwam hier een man binnen. De man had een fles scheerschuim in zijn anus zitten. Hij was uitgegleden in de badkamer en met zijn achterste op de fles terechtgekomen'', zo zegt een arts. De meest gevonden voorwerpen in de mannenanus zijn: fruit, groente, flessen, biljartballen, gloeilampen, presse-papiers en schroevendraaiers . Toegevoegd na 1 minuut: Ook om dit filmpje van Jackass moets ik verschrikkelijk lachen.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=QGOWFMtSc0E

Je kunt je sluitspier niet oprekken. Je kunt er wel een object in laten stoppen. Dan leer je de sluitspier ontspannen. Zoveel mensen doen dat, dat het gevaar op incontinentie verwaarloosbaar lijkt. Ik ken meer incontinente mensen die nog nooit iets ander met hun sluitspier hebben gedaan dan schoonvegen met een papiertje.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100