Na hoelange tijd kun je onveilig seks hebben als je het al met iemand anders hebt gehad?

Wanneer als je weer een nieuwe relatie hebt hoeveel tijd zit er tussen om weer onveilige seks te hebben zonder risico's op ziektes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Als je onbeschermde seks wilt hebben en je bent bang om ziektes over te dragen of op te lopen omdat minstens één van jullie eerder (onbeschermde) seks heeft gehad, moet je je eerst laten testen op SOA's en indien nodig laten behandelen. Hoe lang je eventueel na het beëindigen van de behandeling (zoals antibiotica) moet wachten tot je weer seks kunt hebben zonder risico de ziekte over te dragen, hangt af van het type SOA en de behandeling. Het is niet zo dat als je maar lang genoeg wacht, je vanzelf geen SOA's meer heb of niet meer besmettelijk bent.

Er zijn natuurlijk SOA's die je altijd kunt blijven overdragen of waar geen goede behandeling voor is. De bekendste is HIV, maar ook genitale herpes bijvoorbeeld is een virus dat je altijd bij je blijft dragen. Zeker als je een actieve uitbraak hebt, kun je dit virus dus ook doorgeven bij seks. Bovendien verkleint het gebruik van een condoom het risico wel enorm, maar kun je zeker herpes of schaamluis ook overdragen als je wél een condoom gebruikt.

Sommige SOA's geven geen klachten. Als je dus onbeschermde seks hebt gehad, laat je dan altijd testen bij je huisarts of bij de GGD. Pas als je weet dat je SOA-vrij bent (omdat je geen SOA had of omdat je adequaat bent behandeld) kun je weer onbeschermde seks hebben zonder het risico dat je iets overdraagt. Als je nog geen zin hebt om papa of mama te worden, denk er dan wel aan dat de vrouw aanvullende (bijvoorbeeld hormonale) anticonceptie moet gebruiken om een zwangerschap te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar is er ook niet een minimum tijd dat het verstandig is te wachten voordat je overgaat op een volgende / andere partner? Ik denk dat dat is waar de vraagsteller op doelt. Mijn moeder vertelde me altijd dat 6 maanden ~ een jaar een verstandige pauze is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
?? Hoezo dan? Wat is er na 1 dag anders dan na 1 jaar ivm (on)veilige seks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies, dit is weer een mooi en duidelijk en compleet antwoord:+