Wat precies verliefdheid of 'vallen op iemand' veroorzaakt, is te complex om te kunnen vatten in een 'oorzaak': iemand valt op iemands karakter, uiterlijk, acties en nog veel meer. De ene persoon wordt veel sneller aangetrokken tot iemand op grond van bepaalde karaktereigenschappen, de andere is gevoeliger voor bepaalde uiterlijke kenmerken, sommige mensen zijn erg gevoelig voor het feit dat iemand anders hén leuk vindt.. en bij een volgende verliefdheid kan het een heel andere combinatie van feiten en omstandigheden zijn die maken dat iemand 'valt' op iemand. In die zin is je vraag niet echt te beantwoorden.

Nu lees ik in je vraag ook een vraag naar het ontstaan van homoseksualiteit in meer algemene zin. Ook dat is niet bekend, maar er bestaan natuurlijk wel theorieën over. Het is bijvoorbeeld bekend dat er op groepsniveau verschillen zijn tussen heteroseksuele en homoseksuele mannen in bepaalde hersenstructuren. Let erop dat ik het heb over groepsniveau, dat betekent dat je niet aan iemands hersenontwikkeling kunt zien of iemand homo of hetero is. Zo zijn er op groepsniveau verschillen in lengte tussen mannen en vrouwen: mannen zijn gemiddeld langer dan vrouwen. Dat betekent echter niet dat je aan iemands lengte kunt zien of iemand man of vrouw is.

Het feit dat er verschillen zijn in hersenstructuren, suggereert dat homoseksualiteit al ontstaat in de zeer vroege ontwikkeling, waarschijnlijk vóór de geboorte. Maar of dat ligt aan genetische factoren of omgevingsfactoren of een combinatie van beide, is niet precies bekend. Eén theorie dat de ontwikkeling van bepaalde hersenstructuren te maken heeft met de hoeveelheid testosteron in de baarmoeder heeft wel wat basis, maar verklaart hooguit een deel van de variatie. Tot nu toe is de enige factor die statistisch gezien van belang is, de plaats in de kinderrij: de kans dat een man homoseksueel is, neemt toe naarmate zijn moeder meer mannelijke kinderen heeft gebaard. Waarschijnlijk heeft dit te maken met bepaalde omstandigheden in de baarmoeder.

Maar ook als dit wel bekend zou zijn, is daarmee nog maar een klein deel van de variatie te verklaren. Voor de meeste van onze eigenschappen geldt dat echter: mensen zijn complexe wezens. Onze lengte is al niet simpel te verklaren, evenmin als een karaktereigenschap. Seksuele geaardheid is nog veel complexer dan één karaktereigenschap en er is dus geen simpele verklaring voor het feit dat de ene mens valt op het andere, en de ander op hetzelfde geslacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
ik heb het wel gelezen, maar begrijp een ding niet helemaal. als het aan de testosteron ligt, zouden het toch uber-mannen moeten zijn... zou logischer zijn dat een te veel aan het vrouwelijke hormoon in de baarmoeder de oorzaak was. Of dat hij na 8 meisjes was geboren en het moederlichaam wat in de war komt daardoor. enig idee waarom en hoe dat komt?

Andere antwoorden (1)

verliefdheid is niet volledig door fysische kenmerken te verklaren. Veel mensen kunnen namelijk zelf ook niet verklaren waarom ze verliefd zijn op een bepaalde persoon en niet op iemand anders. Er zijn ook wel hormonen die eraan te pas komen, maar ik denk niet dat dat andere hormonen zijn dan bij heterokoppels. Aan het karakter zou ik het persoonlijk ook niet toewijzen. Sommige beweren dat het aangeboren is (je wordt geboren met een bepaalde geaardheid) ik weet het niet, hoe verklaar je dan weer mensen die biseksueel zijn? Een onderwerp om eindeloos over te discussieren! :)