Als je een spiraaltje hebt en al meer dan een jaar geen menstruatie meer, is kans op zwangerschap dan uitgesloten?

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry ik was niet duidelijk genoeg: men zegt dat een spiraal ook niet 100pct een zwangerschap tegenhoudt, maar kun je dus met spiraal wel zwanger worden als je dus al meer dan 12 maand geen menstruatie meer had?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ja, je kunt zwanger worden. Een spiraaltje kan een zwangerschap voorkomen maar zeker niet voor 100% zekerheid, dat kan geen enkel voorbehoedsmiddel.
Ik ken een aantal vrouwen die zwanger zijn geraakt met een spiraaltje. Een spiraaltje geeft het hormoon progesteron aan het baarmoederslijmvlies (endometrium) dat daardoor niet meer groeit en ongevoelig is voor de oestrogene hormonen die nog in de eierstokken gemaakt worden. Door dat effect en door het taaier worden van het slijm in de baarmoedermond lukt het de zaadcellen niet zich door de baarmoeder te verplaatsen.
Het baarmoederslijmvlies wordt op den duur zo dun, dat er tijdens de menstruatie periode zeer weinig tot geen bloedverlies is omdat er eenvoudigweg nauwelijks meer slijmvlies is dat kan worden afgestoten. Veel vrouwen vinden het zeer plezierig nauwelijks tot geen maandelijks bloedverlies te hebben zeker als ze daarvoor juist veel bloedverlies hadden.
Wanneer je dus al lang niet of nauwelijks meer hebt een mentruatie hebt gehad betekent dat niet dat je niet meer vruchtbaar zult zijn wanneer het spiraaltje wordt verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde inderdaad of je zwanger kunt worden als je het spiraaltje nog hebt, bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (4)

Als je het spiraaltje er laat uithalen krijg je na een tijdje gewoon weer je menstruatie en kun je daarna weer zwanger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgesloten is niets. Maar de kans is verwaarloosbaar klein.
14 jaar geleden
De kans op zwangerschap wordt niet beïnvloed door het uitblijven van de menstruatie. Of het uitblijven van de menstruatie normaal is moet je met je huisarts bespreken, dat kan en mag ik niet beoordelen.

De oude typen spiraaltjes gaven juist een heverigere menstruatie en sommige nieuwe types volgens onderstaande bron juist minder tot zelfs het wegblijven ervan.

De kans op zwangerschap is bij een spiraaltje van de nieuwste typen ook zeer klein en gelijk aan of minder dan aan de pil (en dan nog niet meegenomen de kans dat je de pil vergeet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prettige bijkomstigheid van de jongste spiraaltjes is dat je niet of nauwelijks ongesteld wordt. Als je hem laat verwijderen zal je cycles vanzelf weer hervat worden. Hoe lang dat duurt is verschillend bij vrouwen en ook afhankelijk van je leeftijd