Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan je hiv/aids krijgen door een condoom vast te nemen met je handen?

hallo iedereen,
toen ik jong was zat ik met mijn broer op een speeltuin, maar plots vond ik een condoom en nam die vast met beide handen.
Ik kende het toen nog niet maar mijn broer wel, meteen liep hij met me naar huis om mijn handen te wassen. Nadien zijn we niet teruggekeert naar het speelplein.
nu is mijn vraag: stel dat er hiv/aids besmetting in de condoom zat, zou ik dan besmet kunnen zijn door het slechts met beide handen vast te pakken?
(ondertussen ben ik 16jaar oud, zou ik het na 10jaar gemerkt kunnen hebben dat ik besmet was geraakt met het virus?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

en het hangt er ook vanaf hoelang die condoom daar gelegen heeft. ik heb ergens gelezen dat hiv virus buiten het lichaam ook beperkt actief blijft, maar dit weet ik niet zeker meer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
De overleveningstijd van HIV buiten het lichaam ligt in de orde van een paar minuten. Het is een kwetsbaar virus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord van Tinus klopt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom dan die 2 minnen als het anwoord klopt..? Ik zet een plusje neer hoor..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Eloines Niet het antwoord maar de reactie klopt. HIV/AIDS krijg je nooit door een condoom vast te pakken. Als iemand HIV-geinfecteerd sperma of bloed over je handen zou gieten zou er nog niks aan de hand zijn. Alleen als je een open wond zou hebben zou er mogelijk wat kunnen gebeuren. Het antwoord is verder helemaal geen antwoord. De vraag is of je besmet kan raken, niet of het virus kan overleven.
Nee is niet mogelijk. Zelfs niet als je op dat moment wondjes aan je hand had. Dus niks om je zorgen om te maken. Het lijkt mij wel handig als je - nu je in de leeftijd zit dat je sexueel actief gaat worden- meer over hiv en seksueel overdraagbare aandoeningen gaat lezen. Dat gaat bij jou een hoop paniek voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als het echt met hiv besmet zou zijn kan je besmet raken op twee manieren.

1)het komt in je bloedbaan dit lijkt mij stug als je geen wondjes had

2)of als je met die zelfde hand of handen je geslachtsdeel aanraakt.

en als je nog twijfelt kun je altijd een soa test doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan alleen via seksueel contact of bloedtransfusie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat Zei ik

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding