Hoezeer hou je rekening met je partner als het gaat om verschillende opvattingen over seks/intimiteit in een relatie?

Als de een makkelijker over dingen denkt dan de ander maar weet dat het als onprettig word ervaren (webcamseks, seksuele toenadering, flirten etc). Of dat je partner er onzeker van wordt.

Al zie je dit zelf misschien anders, hou je toch rekening met je partner en zijn of haar gevoelens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja tuurlijk hou je rekening met elkaars gevoelens en niet omdat het moet maar omdat je van elkaar houd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de behoefte aan webcamseks, seksuele toenadering, flirten etc. zoals jij zelf benoemd zou ik me toch af gaan vragen of de relatie wel helemaal klopt!

Toegevoegd na 13 minuten:
Dit omdat de één er dus onzeker van word.

Toegevoegd na 9 uur:
En er dus geen rekening word gehouden met de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Mirjamm!

Andere antwoorden (9)

Jazeker.. maar niet zodanig dat ik het me laat verbieden.. ik blijf zelf bepalen wat ik wel of niet doe maar zal daarin niet geheel voorbij gaan aan mijn partner en vice versa is dat ook zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk hou je daar rekening mee! Je zit samen in een relatie dus respecteer je elkaar en hou je altijd rekening met elkaars gevoelens.
En als dat niet lukt dan moet je jezelf afvragen of jullie wel goed bij elkaar passen. Want je moet alleen maar dingen doen waar je samen achterstaat en plezier aan beleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je van elkaar houdt, gaat het allemaal vanzelf. Dan heb je geen BEHOEFTE aan andere seksuele contacten.
Pas als er iets niet klopt tussen 2 partners, krijg je behoefte aan anderen. Het is aan de persoon zelf of hij/zij aan die behoeftes/gevoelens toegeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het niet helemaal mee eens.Ik ben ontzettend gelukkig met mijn vriendin,alles klopt en we vullen elkaar goed aan,maar toch heb ik soms ook behoefte aan iets anders.Ik hou een beetje van het extreme en mijn vriendin absoluut niet.Gelukkig zijn er verschillende manieren die mij kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan is de liefde van jou kant misschien net iets minder dan van je vriendin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom uitgaan dat het per se een *behoefte* is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het zó ontzettend zat om telkens te moeten lezen dat ik een slechte relatie zou hebben! Ik vind het best dat het bij *jou* zo werkt, maar waarom dat oordeel over anderen? Mensen verschillen. In mijn geval is de vrijheid binnen onze relatie iets dat juist fundamenteel *goed* zit tussen ons, in plaats van een teken dat er iets niet klopt.
Als je weet dat je een ander er pijn mee doet dan hou je er toch mee op als je verder met hem wilt want anders komt de liefde maar van één kant en dat kan nooit goed gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dit onderwerp openlijk moet bespreken met elkaar. Wat jou verwachtingen en behoeftens zijn en die van je partner.Tja en dan duidelijke afspraken maken.En je eraan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ten alle tijden rekening houden met je partner.Maar je bent ook maar een mens,een mens met gevoelens.Praten,praten en nog eens praten,dat zal je moeten doen met je partner.
Ik zeg altijd...voor wat,hoort wat,oftewel,soms moet je water bij de wijn doen.Je kan niet altijd toegeven aan je gevoelens,maar helemaal onderdrukken is ook niet goed.Niet goed voor je gezondheid dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit soort dingen alleen werken als je je daar allebei mee bezig houdt. Een open relatie bijvoorbeeld werkt niet als alleen de een vreemdgaat en de ander dat slikt. Dus als jij dit soort dingen leuk vindt, heb je toch echt meer aan een partner die dat ook leuk vindt. Kan je nooit voor genante momenten komen te staan als jij net halfnaakt in een handstand voor je pc staat en je partner komt thuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag...het onzeker zijn of worden van de partner ligt in ieder geval bij de onzekere partij. Als je hier doelt op onzekerheid in de vorm van " ben ik wel mooi, lief, aardig sexy etc... " genoeg

Voor mij is de basis in een goede relatie vertrouwen.
Het vertrouwen dat de ander geen inbreuk pleegt op jouw ZELF.
Elke sociale,morele,religieuze,filosofische,economische, politieke, of sexuele handeling die indruist tegen jouw aard, of die jouw aard aan zich onderwerpt is een inbreuk op jouw ZELF.

Dat gezegd hebbende, kom ik terug op jouw vraag.
Druist die webcamsex, seksuele toenadering en het flirten etc in tegen jouw ZELF.. jouw waarden en normen? Dan zou je je kunnen afvragen of jullie beiden een juiste partner keuze hebben gemaakt.

Druist het niet zozeer in tegen jouw waarden en normen maar maakt dit gedrag van je partner dat je je afvraagt of jij " wel goed genoeg bent" ... ligt het probleem niet bij je partner maar bij jezelf.
En ja.. je kan dan vragen of je partner hier rekening mee wil houden. Maar als hij/zij dat inderdaad doet dan vraag je die ander zijn ZELF aan te passen voor de jouwe...
Zijn/haar reactie kan zijn dat hij dat ziet als een gebrek van vertrouwen van jouw kant...

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het mijn relatie zou zijn zou ik graag het " waarom" van die webcam sex etc willen weten. Vervolgens zouden we misschien een gulden middenweg kunnen vinden. Een die ons beiden ZELF niet schaadt.

Hij kijkt voortaan filmpjes van jou bijvoorbeeld...
Of hij kijkt ze alleen als jij niet in de buurt bent...
Of jullie bekijken ze samen...

Communicatie is een goud goed in deze dunkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze relatie is een stuk vrijer dan gebruikelijk in Nederland. Zo zijn wij niet monogaam.

Toch zijn er grenzen in wat we doen met anderen. Die grenzen zijn niet voor de eeuwigheid vastgelegd, en hebben één basis: we doen niets waarvan we weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat we de ander ermee kwetsen.

Bij twijfel vragen we het de ander, en indien gevraagd geven we eerlijk antwoord. Dat laatste is trouwens essentieel om zo'n levensstijl te laten werken.

Of er dan sprake is van 'gelijke rechten' (jij mag dit, dan moet ik dat mogen) is daarbij trouwens grotendeels irrelevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Een vraagje: denk je dat het mogelijk is om hier "in te groeien"? En ben je van mening dat de vorm van jouw eigen relatie zoals je die kort omschrijft, vooral of alleen mogelijk is wanneer je echt van elkaar houdt? Is het dan een vorm van "slagroom op de taart" om het zomaar even uit te drukken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn hier ingegroeid, toen we elkaar leerden kennen wisten we ook niet beter dan dat monogamie de enige optie was. Dat we gelukkiger zijn als we niet strikt monogaam leven, daar zijn we samen langzaam achter gekomen. Ja, ik denk dat deze vorm van relatie alleen mogelijk is als je echt van elkaar houdt. Om precies te zijn, als je niet echt van elkaar houdt en op deze manier leeft, heb je geen relatie, maar ben je gewoon twee mensen die toevallig soms in elkaars bed en soms in andermans bed slapen. Overigens ook niets mis mee als alle betrokkenen daar blij mee zijn, ik zou het alleen anders noemen. En als niet alle betrokkenen er blij mee zijn, is het een recept voor een ramp. Je hoort/leest vaak het idee dat mensen alleen niet-monogaam zijn als er iets mis is met hun relatie, dat ze anders niets met anderen zouden willen. Ik zie dat precies andersom: als er iets mis is met je relatie, lijkt het me geen goed idee om dan maar met anderen te gaan rotzooien. Dan heb je iets met anderen *in plaats van* met je 'primaire' partner, in plaats van *naast* (of met) je 'primaire' partner. Iedere relatie heeft tijd energie en aandacht nodig, ook een niet-monogame relatie. In tijden dat het niet zo goed gaat, kun je daarom beter je tijd, energie en aandacht besteden aan de relatie die niet zo goed gaat dan aan het vinden van een relatie erbij. Wat betreft de 'slagroom op de taart': ja en nee. Laten we zeggen dat we een slagroomtaart hebben. Het is meer dan een leuk extraatje in een goede relatie, het is onderdeel van wat onze relatie zo goed maakt. We hebben vooral heel veel geluk dat we elkaar hebben leren kennen, omdat we erachter zijn gekomen dat deze manier van leven voor *ons* het beste werkt.