Waarom is mijn voorhuid opgezwollen ?

Hallo, ik heb last van een pijnlijke brandende voorhuid. Ik heb gemastrubeerd maar later brande het heel erg, ook het plassen brand

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
50.4K

Antwoorden (1)

Een ontsteking van de voorhuid kan de oorzaak zijn.
Een ontsteking van de voorhuid noemt men balanitis.
Als er geen fimosis is en de voorhuid wordt dagelijks gewassen heb je weinig kans dat er een ontsteking optreedt. Soms kan er toch een ontsteking optreden bij een normale voorhuid. Dit kan komen omdat men vatbaarder is geworden voor infecties door een ziekte. Suikerziekte maakt mensen gevoeliger voor infecties. Ook bij leukemie en bij AIDS kan dit voorkomen. Meestal is het gewoon toeval dat er eens een ontsteking van de voorhuid optreedt. Bij een gezonde man geneest zo een balanitis vaak snel en zonder veel medische zorg. Als de ontstekingen zich herhalen of als de ontsteking erg veel last en symptomen vraag je best advies aan de huisarts.

Een ontsteking van de voorhuid doet de voorhuid opzwellen , rood worden en pijnlijk zijn bij aanraking. De voorhuid kan ook warmer aanvoelen. Ook de huid van de eikel wordt meestal ziek. Etterig verlies is er meestal niet veel maar de huid kan wat gaan vervellen.
Zeker in het begin volstaat het om de penis te wassen met een zachte zeep, de voorhuid goed droog te deppen en dit twee maal daags te herhalen om genezing te bekomen. Vaak is een banale schimmel de oorzaak. Het eigen afweersysteem regelt de genezing.

Het is belangrijk de huid dan ook enige ‘rust‘ te gunnen.
Je laat coïtus best een weekje achterwege. De eerste keren kan een condoom de huid wat beschermen omdat er anders weer kleine kloofjes kunnen ontstaan waarin nieuwe kiemen zich kunnen nestelen.
Bij het plassen is het ook aan te raden de voorhuid volledig naar achter te trekken. Niet alle mannen doen dit. In dat geval blijft er altijd wat urine zitten tussen de voorhuid en de eikel. Urine is de beste voedingsbron voor bacteriën en schimmels allerhande. Dus alles goed droog houden en de voorhuid naar achter trekken bij het plassen is de boodschap.

Indien de ontsteking niet snel verdwijnt is medische behandeling nodig voor balanitis. Dit kan met ontsmettende zalf. Gebruik van cortisone is courant maar eigenlijk af te raden. In het begin geneest de ontsteking vlot. door de cortisone wordt de huid echter dunner en gevoeliger. je krijgt kloofjes bij het vrijen en langs die kloofjes kunnen bacteriën binnendringen. het gevolg? meer ontstekingen !
Als balanitis vaak terugkomt, is een besnijdenis nodig.
Zo stel je een einde aan de terugkerende ontsteking