Kun je nadat je seks hebt gehad later ongesteld worden?

Ik heb 2 dagen voordat ik ongesteld werd seks gehad met mijn vriend en ik ben nu nog niet ongesteld we zijn nu 3-5 dagen verder. Kan het zijn dat dit door de seks komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
52.6K

Antwoorden (8)

Twee dagen voordat je ongesteld wordt, ben je niet vruchtbaar. Het is alleen de vraag of je na twee dagen ongesteld zou zijn geworden als je geen seks had gehad. Als je wilt weten of je zwanger bent, kun je beter een test kopen bij het Kruidvat dan je van alles in je hoofd te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin dat je niet vruchtbaar bent. Het is stukken minder dan met de eisprong maar je bent zeker wel vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei fout. Zonder eicel geen bevruchting, dus het is onzin om te zeggen dat je alleen 'minder dan met de eisprong' vruchtbaar bent. Maar het kan wél dat de eisprong niet helemaal op het verwachte moment was, en je dus twee dagen voordat je ongesteld moet worden vruchtbaar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is het een kwestie van niet weten wanneer je eisprong heeft plaats gevonden... Hoop dat je begrijpt dat ik bedoel dat je op het moment (of iets daarna) van eisprong "vatbaarder" bent dan zowat 2 weken NA je eisprong. Als je cyclus verschuift en je een week te vroeg ongesteld bent, verschuift je eisprong ook naar voren. Dan heb je een cyclus van 3 weken ipv 4.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee weken na je eisprong ben je niet 'minder vatbaar', maar gewoon *niet* 'vatbaar. Niet tenzij je dan alweer een eisprong hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bevruchting
De eicel blijft na de eisprong een paar uur leven, maar zaadcellen leven veel langer. Die kunnen het soms wel een week vol houden (er zijn zelfs gevallen bekend dat zaadcellen meer dan 10 dagen in leven bleven. Dat betekent dat je gemiddeld zeven dagen vruchtbaar bent. De kans op bevruchting is op het moment van de eisprong tot een halve dag erna het grootste. Zelfs drie keer zoveel als in de zeven dagen voor de eisprong. Bron:http://www.predictor.nl/content.asp?page=271 In sommige gevallen ben je dus na zelfs 10 dagen nog "vatbaar".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je leest verkeerd. Zaadcellen blijven langer in leven, maar de eicel niet. Dat wil zeggen dat je zwanger kunt raken als je vóór de eisprong seks hebt. Als je ná de eisprong, als de eicel al is afgestorven, seks hebt, ben je niet 'vatbaar'. Er is dan simpelweg geen eicel om te bevruchten in de totale tijd dat de spermacellen nog in leven zijn. Pas als de eisprong weer in zicht komt, is er een kans dat de spermacellen lang genoeg in leven blijven om je te bevruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans op bevruchting is op het moment van de eisprong tot een halve dag ERNA het grootste..... Zelfs drie keer zoveel als in de zeven dagen VOOR de eisprong. Hieruit maak ik toch echt op dat je vanaf je eisprong tot een halve dag ERNA vatbaarder bent (3x meer) dan VOOR de eisprong. Dat houdt in dat het eitje nog niet afgestorven is na de eisprong, zoals jij zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet beweerd dat de eicel direct de seconde van de eisprong afsterft, maar dat je niet bevrucht kan worden nadat de eicel is afgestorven. Dat duurt uren, terwijl jij beweert dat je tien dagen na de eisprong (als de eicel dus al negen en een halve dag niet meer leeft) nog 'vatbaar' zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, dan klopt mijn antwoord toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap dat je niet zwanger kan worden als je eicel dood is, zelfde geldt voor sperma waar 0.0 leven in zit. En het was een copie van een stukje tekst van mijn bron die beweert dat je 10 dagen na je eisprong nog bevrucht kan worden. Maar goed.. Mijn pizza wordt koud :) dus ik ga verder eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er staat dat zaadcellen tien dagen in leven kunnen blijven. Jij hebt dat geïnterpreteerd alsof je tien dagen na de eisprong nog bevrucht kan worden, maar dat is iets heel anders. Wat het wel betekent, is dat je zwanger kunt raken als je tien dagen vóór de eisprong seks hebt. @Pedro: niet helemaal. Niemand kan namelijk garanderen wanneer de eisprong van de vraagstelster is geweest. Ze heeft seks gehad twee dagen voordat ze *verwachtte* ongesteld te worden, niet twee dagen voordat ze daadwerkelijk ongesteld *werd*. Als haar cyclus om wat voor reden dan ook even onregelmatig is, kan de eisprong ook plaatsgevonden hebben rond de tijd dat ze seks had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als Roomse Roulette, daar heeft mijn oma een tweeling mee gewonnen.
"t kan zijn doordat je nu een soort van spanning bij je hebt "van waneer wordt ik nu ongesteld"? Dat het dan wat langer duurt voor je menstruatie zich aankondigd.. Door die spanning duurt het soms wat langer.
Maar 't kan ook een andere reden hebben, ik weet niet of jullie (on)veilige seks hebben gehad?

Toegevoegd na 1 minuut:
Een ideale regelmatige menstruatiecyclus duurt 28 dagen (= 4 weken). Op de dag dat je menstruatie begint, begint je menstruatiecyclus (= dag 1). De cyclus duurt tot de eerste dag van de volgende menstruatie. De cyclus verloopt in twee fasen. De eerste fase is de periode van voor de eisprong. Op dag 14 heb je bij een ideale regelmatige cyclus je eisprong. De tweede fase is de periode van na de eisprong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans op zwangerschap is klein, omdat de eisprong eerder heeft plaats gevonden, maar is er wel. En bij een zwangerschap blijft je menstruatie uit, al kan je nog 2 of 3 maandjes een beetje bloeden. Ik zou een test doen als ik jou was, dan weet je waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan verschillende redenen hebben. Je cyclus kan sowieso wat onregelmatig zijn, of wat in de war zijn door bijvoorbeeld stress. Dan kan het dat je menstruatie wat later komt, maar dat heeft inet speciaal te maken met seks.

Wat ook kan, is dat je zwanger bent. Qua timing is dat onwaarschijnlijk, maar als je eisprong later was dan bij een regelmatige cyclus verwacht kan worden, is het mogelijk.

Als ik jou was, zou ik meteen even een test doen, je kunt die gewoon halen bij de drogist. Grote kans dat je dan meteen gerustgesteld wordt dat je niet zwanger bent, en doordat je je ontspant, je alsnog ongesteld wordt.

En mocht je (nogmaals, die kans is klein) toch zwanger zijn, dan kun je dat het best zo snel mogelijk weten. Hoe vroeger je het weet, hoe meer opties je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit wel het meest duidelijke antwoord en een goed advies. Bij twijfel koop je een test. Als je werkelijk ongesteld bent kan je terugrekenend 2 dagen ervoor geen ovolatie hebben gehad. Maar je kunt bij een onregelmatige cyclus niet zeggen dat je geen ovulatie kunt hebben "omdat" je "waarschijnlijk" over 2 dagen ongesteld zou zijn. Misschien kan je er een plaatje bijdoen van de cyclus? Er zijn overigens al meer vragen geweest over dit onderwerp.
Als je toen net de eisprong kreeg op dat moment van sex, dan kan je zwanger zijn. Weten doe je het pas als je een zwangerschapstest doet.

Wil je de volgende keer deze zenuwen niet (afgezien van het feit dat je ook nog eens een SOA kan hebben opgelopen door onveilige sex), dan begin je met de pil of anders gebruik je in ieder geval condooms.

Suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog liever de pil én condoom, of in ieder geval condoom plus nog een vorm van anticonceptie. Het condoom is buiten onthouding de beste bescherming tegen SOA's, maar scoort eigenlijk niet geweldig bij het voorkomen van zwangerschap, zeker niet wanneer gebruikt over een langere periode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal gelijk, maar ik denk dat we hier met een meisje op het ontluikende pad der liefde, te maken hebben, dus begin maar ff practisch he? Al die combinaties kan ze eventueel later nog eens aan denken, als eventuele relaties langer duren...
door de sex kan het niet komen..
dan zou het door spanning moeten komen..
ik zou in jouw geval een zwangerschap test doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dames, wat een onduidelijkheid. Daar hoeft toch geen biologiedocent aan te pas te komen?

Even bij de les:
Eerst terug naar de vraag: De vraagsteller stelt dat ze 2 dagen voor de uitgerekende menstruatie seks heeft gehad. Dat zou dan op dag 26 zijn bij een regelmatige cyclus van 28 dagen. De ovulatie vindt dan plaats op dag 15. Dat kan je ook zien in bijgaande afbeelding.

Sperma heeft een levensduur van 5 minuten buiten de vagina. In de vagina is het nog een hele klus om te overleven, maar goed, geef ze 24-48 uur om de goede kant op te zwemmen (uitzonderingen zijn 5 dagen). De vagina is met het zure milieu namelijk dodelijk, maar als ze de baarmoeder weten te bereiken zijn ze even wat veiliger.

Het is zeker een risico om mee rekening te houden als je wilt "gokken" om zonder bescherming niet zwanger te worden, vooral vóór de ovulatie.

Een eicel ovuleert 24 tot 48 uur na de hoogste LH piek. Dus daar zit ook een factor in. Komt de eicel vrij, dan sterft de eicel na enkele uren als deze niet bevrucht wordt. En een dode eicel kan niet bevrucht worden. Kortom, als je weet wanneer je ovuleert is het makkelijk. De volgende dag ben je niet meer vruchtbaar. De grote maar is, hoe weet je dat precies. Berekenen is heel onbetrouwbaar. Meten, bijvoorbeeld via je temperatuur niet veel meer.

Onzekerheid allom. De plaatjes van de cyclus zijn duidelijk.

Het hele probleem is: pas als je ongesteld "bent" kan je uitrekenen hoeveel dagen daarvoor de ovulatie plaats vond.

Persoonlijk denk ik dat als je een regelmatige cyclus hebt, het erg onwaarschijnlijk is dat de vraagsteller zwanger is. Maar in plaats van te speculeren over allerlei mogelijk kansen kan je beter even een zwangerschapstestje halen. En als je niet zwanger wilt worden voortaan een condoom gebruiken of de pil.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij ook nog een leuke afbeelding (bron hans van Maanen) van de kans op de bevruchting rond de ovulatie. Zelfs bij vrouwen met een zeer regelmatige cyclus kan de werkelijke ovulatie drie dagen afwijken van de werkelijke dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk. Vraag me niet hoe dat kan, maar ik weet dat het kan. Het kan door een keertje sex gehad hebben vervroegen of verlaten.