Is het verstandig om nu een soa test te laten doen en hoe gaat dat allemaal in zijn werk?

Ik ben een jongen van 16, nog nooit sex gehad en ik vermoed ook niet echt dat ik een soa heb maar aangezien ik het zelf niet zeker kan weten zou ik toch graag een soa test willen doen. Het zou zomaar kunnen dat ik binnenkort seks ga hebben met mijn vriendin (als we een leuke dag hebben gehad en we zijn alleen thuis en van het een komt het ander) dus ik zou het toch graag willen testen. Hoe gaat dat in zijn werk? Maak ik gewoon een afspraak met de huisarts? Moet ik dan bv urine inleveren? En wanneer weet ik de uitslag?
En nog even voor de duidelijkheid; stel ik heb een soa, kan ik die dan aan mijn vriendin overbrengen als zij geen soa heeft en ik haar onbeschermd oraal bevredig en andersom als zij mij oraal bevredigd en ik geen soa heb en zij wel?
Ik zou trouwens nooit onbeschermd seks hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste vraag wat overzichtelijker uitgelegd:
Als persoon A persoon B oraal bevredigd en persoon A heeft een soa en persoon B niet, kan persoon B dan een soa krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja en word je dan gelijk getest op alle soa's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kans is klein, hoor. :-) ik zou me niet zo'n zorgen maken. Ga anders eens langs het spreekuur van je huisarts. Stel je vragen, misschien kan hij/zij je gerust stellen. Het is geen rare vraag, de huisarts zal alleen maar blij zijn dat je vooraf bedenkt wat de risico's zijn en dat je informatie vraagt. Er bestaat namelijk veel verwarring over seksueel overdraagbare aandoeningen en veel jongeren nemen het niet zo nauw. Hij heeft trouwens een geheimhoudingsplicht, je ouders zullen er niet achter komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig doen mijn ouders niet zo moeilijk over seks, als ik maar mijn best doe op school ;)

Antwoorden (2)

Nee, als je er zeker van bent,dat je nog nooit seks hebt gehad, is een zo'n test volstrekt overbodig!
Je kunt dat beter doen na een intiem samen zijn met jouw vriendin, als van het één het ander is gekomen, tenminste als je meent, dat ze veel wisselende sekscontacten heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nog nooit sex hebt gehad, dan is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat je een soa hebt.

Als je toch een soatest wilt, kun je dit aan je huisarts vragen. Er wordt dan bloed afgenomen in het ziekenhuis en het duurt dan een aantal werkdagen tot je de uitslag te horen krijgt (meestal tien, maar dit kan verschillen per ziekenhuis)

Met orale sex kun je elkaar in principe ook besmetten met de soa, de meest waarschijnlijke over te brengen soa's zijn dan , gonorroe, chlamydia, herpes.

kijk ook eens op www.soa.nl en maak je niet al te veel zorgen! veilige sex hebben is altijd goed natuurlijk!

Toegevoegd na 3 minuten:
HIV, syfillus en hepatitus B kun je ook oplopen zonder sexueel contact gehad te hebben. zie daarvoor nogmaals de website die ik noemde, maar daarvoor moet wel wat gebeurd zijn, het kan niet van een vieze wc-bril zeg maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maar je kan toch ook geboren worden met een soa? Baby's kunnen bijvoorbeeld ook geboren worden met HIV, natuurlijk is dit wel een extremer geval.
Ik weet wel dat je van orale seks soas kan overbrengen maar ik bedoelde, stel mijn vriendin heeft een soa en ik niet en zij pijpt mij. Zij kan toch niet met haar speeksel een soa overbrengen naar mij? En horen schimmelinfecties ook bij soa's?
Overigens wel bedankt voot je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw vraag heeft de wijziging in mijn reactie gekruist zie ik. Dus als je die nog even kunt lezen?
Ik wil er nog aan toevoegen dat een baby idd HIV kan oplopen bij de geboorte, maar dan moet de moeder besmet zijn met HIV. een schimmelinfectie is geen soa, je kunt het wel overbrengen door het hebben van sex. een griepvirus kun je ook overbrengen dmv sex, maar is ook geen soa.
als je sexpartner dus een schimmelinfectie heeft, moet jij dat ook even na laten kijken als je sex gehad hebt en anders even wachten met het hebben van sex tot zij is genezen. wat het pijpen betreft. ik zou me er echt niet zoveel zorgen om maken, het risico wat je daarmee loopt is zo ontzettend klein, zo niet te verwaarlozen. Je loopt eerder een huis-tuin en keuken bacterie of virus op dan een soa op die manier.
Wanneer je van plan bent om veel wisselende contacten te hebben, zou ik iets zorgvuldiger kijken naar hoe je omgaat met orale sex en je in laten enten tegen hepatitus A en B en regelmatig een soatest doen. Wanneer je voor het eerst sex met je vriendinnetje gaat hebben, relax vooral en geniet. het meest risicovol is nog steeds anale sex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herpes kan je ook oplopen zonder seks gehad te hebben. maar in jou geval denk ik niet dat het waarschijnlijk is dat je een SOA hebt.