geeft een ochtenderrectie ook meteen aan dat je seksueel opgewonden bent?

Ik merk bij mijn huidige vriend dat hij vooral 's ochtends zin heeft in vrijen. In tegenstelling tot mezelf, want ik ben helemaal geen ochtendmens en moet eerst "tot leven" komen op mijn dooie gemak voordat ik ook maar tot iets in staat ben (ik krijg zelfs mijn ogen amper open het eerste half uur).
Hij wijdt dit aan zijn ochtenderectie en zegt dat dit het teken is van seksuele opwinding. Dit is evenwel de eerste keer dat ik dit ervaar. Maar misschien heb ik toevallig altijd "minnaars" gehad die anders waren dan de rest.

11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Misschien iets om William James bij te halen? James veronderstelde dat bepaalde fysieke reacties die bij een emotie horen (bijvoorbeeld een snelle hartslag als je bang bent, rood worden als je boos bent, etc.) niet komen dóór die emotie, maar dat het andersom is: de emotie komt door die fysieke reactie. Door het waarnemen van die reactie vullen we zeg maar in welke emotie we hebben. Als je merkt dat je hartslag omhoog gaat, als de adrenaline door je lijf jaagt zodat je je opgefokt voelt, dan zou je door het opmerken van die lichamelijke veranderingen merken dat je boos bent. Ik geloof dat één van zijn argumenten hiervoor was dat bijvoorbeeld angst en boosheid ongeveer dezelfde fysieke reactie hebben, en dat dus de situatie daar omheen bepaalt of je angstig of boos bent. Dus als je een beer tegenkomt en daar hard voor wegrent en vervolgens merkt dat je hartslag en bloeddruk omhoog gaan, dan weet je dat je bang bent. Als je een gesprek voert met een collega die je niet mag en je merkt dezelfde fysieke reactie, dan concludeer je dat je boos bent.

Nu klopt deze theorie niet, maar soms is hij zeer bruikbaar: hyperventileren bijvoorbeeld wakkert paniek aan, en op basis van dit principe werken bètablokkers (middelen die de hartslag verlagen) zo goed tegen nervositeit: doordat de hartslag rustig blijft en de bloeddruk laag, hun handen niet trillen en ze niet zo'n droge mond hebben, vóelen mensen zich ook echt rustiger.

In parallel hieraan, kan ik me heel goed voorstellen dat sommige mannen een beetje geil worden van hun ochtenderectie. Natuurlijk is de ochtenderectie een puur fysieke reactie; elke gezonde man heeft meerdere erecties per nacht. Maar omdat normaal gesproken die erectie ontstaat doordat je zin hebt in seks, kan ik me voorstellen dat een man kan denken: "ik heb een erectie, dus ik ben vast heel opgewonden". Daarnaast roept het natuurlijk ook een associatie op, en hier zou een vorm van conditionering een rol kunnen spelen: na een erectie volgt regelmatig een orgasme, dus het zien van die erectie zal allicht bij mannen de zin in dat orgasme kunnen aanwakkeren. En tenslotte zou de gedachte een rol kunnen spelen: "ik heb nu toch al een erectie, nu kan ik er net zo goed iets mee doen". Dus ik snap de zin in ochtendseks van jouw vriend op zich wel, maar dat ligt niet puur aan die ochtenderectie, en het is ook niet zo dat elke man supergeil wakker wordt. Maar dat het bij sommige mannen wel de zin in seks aanwakkert, dat kan ik me zeker indenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een ochtenderectie wordt primair veroorzaakt door druk van de volle blaas op de prostaat.

Het gevoel van een (beginnende) erectie kan wel seksuele opwinding tot gevolg hebben natuurlijk, vooral als je nog naast je mooie vrouw ligt.

Dat die vrouw niet helemaal in de stemming is, is te begrijpen, maar voor de betreffende man wel een beetje jammer...

Naar de wc gaan helpt ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
aha, het zal dat zijn... hij vindt me gewoon een mooie vrouw en de vorigen vonden me maar gewoontjes :-)).
Bedankt voor je antwoord, weet weer iets bij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben ze dat serieus tegen je gezegd, liveisgreat?
liveisgreat
11 jaar geleden
nee hoor, dit was gewoon een grapje als repliek op het antwoord van AdrieK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is schreef was: de ochtenderectie is primair puur fysiek. Het seksuele aspect wordt versterkt door de aanwezigheid van een mooie vrouw.
Of je vriend je mooi vindt weet ik natuurlijk niet zeker liveisgreat, maar de meeste mannen vinden hun eigen vrouw/liefje Mooi (met een hoofdletter). We zijn er alleen niet zo heel goed in om dat duidelijk te maken :(
Een ochtenderectie is een puur lichamelijke reactie, heeft niets met opwinding te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een spontane reactie die vaak meerdere keren in de nacht plaatsvind en aangeeft dat een man lichamelijk gezond is (geen erectiestoornis): http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ochtenderectie

Het is vooral op jongere leeftijd, in de loop der jaren word het vaak iets minder.
Ritsuka
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
okee, bedankt voor je antwoord. zelf nog niet aan gedacht dat dit mogelijk op wikipedia kon staan, dus bedankt ook voor de link!
burgos
11 jaar geleden
Ja van mij een +
Als hij zin in sex heeft dan is zeker sprake van seksuele opwinding. En daarvoor hoef je niet per se je ogen te doen hoor!:-) Maak gebruik van gelegenheid zou ik zeggen. Of het in de ochtend, middag, s'avonds of s'nachts is altijd lekker en gezond vind ik.

Toegevoegd na 1 uur:
...je ogen open te doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
nou, daar zal hij niet veel aan hebben dan vrees ik... ik ben in de ochtend slap en tot weinig in staat.
Ik vroeg me gewoon af of die seksuele opwinding inderdaad te maken heeft met een ochtenderectie. En of dus "normale" mannen elke ochtend geil wakker worden door hun ochtenderectie. Want tot hiertoe had ik dat nog bij geen van mijn partners gemerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is normaal hoor, het geeft aan dat hij prettig bij je voelt en gezond is. Voor jou is een kwestie van wennen. Voortaan eerst sex dan koffie, veel gezonder. Daarna kan je alsnog (veel beter) uitrusten.
liveisgreat
11 jaar geleden
haha, die tommax.... Wel, seks nà de koffie is ook gewoon even wennen. Voor hém.
Wel, als je er nog geen zou hebben wens ik je in ieder geval een partner die net zo een ochtendmens is dan jij zodat jullie lekker de dag kunnen "invrijen"!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook niet ochtendmens hoor. Ik bedoel te zeggen dat als je het prettig bij voelt waarom niet van genieten. Niets achter zoeken en niet te moeilijk denken. Liefde is geven en nemen. Ook als je een keer geen zin hebt help elkaar een handje, effe de stress weg en geen toestanden voor de rest van de dag!:-)
liveisgreat
11 jaar geleden
wel beste tommax, omdat ik me er totaal niet prettig bij voel. ik zwijmel dan en ben om het grof te zeggen voor niks anders in staat dan om me neer te leggen en te zeggen "doe maar". Maar het is een vreselijk gevoel als hij dan aan mij zit omdat mijn lichaam nog gewoon niet wakker is. dat half uurtje koffietijd heb ik gewoon nodig.
Aan seks zijn geen algemene regels gebonden en je hoeft idd niet altijd beiden te springen van verlangen om uiteindelijk te vrijen. Want dan zou het wel een hele klus worden voordat het eindelijk zover is.
Al is het toch wel makkelijker als je partner wat dat betreft van dezelfde dingen opgewonden geraakt dan jij. vind ik. Dat ervoer ik toch met mijn partners : als beiden wat dat betreft wat op dezelfde golflengte zitten gaat het spontaner en vrij je automatisch ook meer.
Maar als het niet zo is, is het iets van geven en nemen, indeed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat half uurtje niet een probleem hoeft te vormen. Dat goed voelen ik bedoel in algemene zin, dat je prettig bij elkaar voelt met en zonder sex. In dat geval is makkelijk elkaars wensen en behoeftes te begrijpen en respecteren. Je moet goed met elkaar kunnen comuniceren zodat er geen misverstanden komen die kunnen leiden tot ongemakelijke sfeer. Hoe ik het begrijp, hij is niet zolang je 'vriend'. Neem hem bij de hand en laat je wensen ervaren. Ga samen iets leuks doen met weekend. Lang wandelen, pickniken, praat over alles en nog wat, maak plezier, daarna zoals je aangeeft neem leiding en laat hem zien en voelen wat jou graag opwindt ezv. Veel mannen vinden dat leuk. Dan weet hij procies wat jou wel en niet opwindt. De kans is groot dat hij volgende ochtend met kusjes en kop koffie jou wakker maakt.
liveisgreat
11 jaar geleden
Jawel hoor, wij hebben nu ongeveer 5,5 jaar een relatie. Maar mijn vriend is een gewoontedier. Hij heeft allicht met al zijn exen ook vooral 's ochtends gevrijd en is dat nu zo gewoon. Plus de drukte van elke dag, zoals ik in een reactie op een ander antwoord schreef, dat maakt dat vrijen soms bijna gepland moet worden. En dat je dan misschien iets kan hebben van "hop, daar zijn we dan in ieder geval al klaar mee nu op naar de rest".
Leuke tip ivm je "leiding nemen". Ik dacht dat het net omgekeerd was eigenlijk, dat mannen liever versieren dan besprongen te worden (nou ja) door hun partner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle mannen zijn hetzelfde en alle vrouwen ook niet, en gelukkig maar he. Nou ik spreek uit mijn eigen ervaring. Ik word graag spontaan verrast door partner. Zeker als je soms niet goed in je vel zit, drukke dag, geen zin of energie om wat te doen. Dan werd ik gedwongen om mee te gaan bv wandelen of fietsen oid zomaar ongepland. Hoewel ik vaak met tegenzin ging, achteraf belefde ik veel plezier. Daarna samen wat lekkers koken, elkaar plagen en lachen. En dat resulteerde ook in massage en de rest kwam vanzelf. Wat ik probeer te zeggen is miss soms een schop op zijn kont helpt, om wat anders te ondernemen dan standard hetzelfde. En zo ook miss kan je ochtend routine zo keren dat hij in de ochtend jou de tijd geeft en de tijd neemt om naar jouw zin en wens te maken. Succes
liveisgreat
11 jaar geleden
oho, maar dat lukt niet met mijn vriend hoor. als ik hem "dwing" in wandelen of dergelijke dan loopt die er de hele tijd bij met een gezicht van "ik heb geen zin"
Maar wie weet kan ik wel iets anders vinden waardoor die schop onder de kont komt. Ik weet natuurlijk wel dat als ik hem kus en in zijn kruis neem thuis, hij allicht wel iets zal doorhebben. En als het geduld heeft om de dingen die we gepland hadden even opzij te zetten (of zijn schroevendraaier even op tafel te leggen) dan gebeurt er zeker wel eens iets overdag.
Maar als ik lees hoe jullie het doen denk ik "dat is toch meer de manier waarop ik het ook zie :eerst iets gezelligs en dan zo lekker opbouwen". dan hoeft dat hele geprogrammeerde voorspelgedoe zoals het in de boekjes staat ook niet meer, dan gebeurt het gewoon. Maar mocht ik het op die manier aanpakken, dan leidt dit in geen 1000 jaar tot seks.
Dus het wordt even creatief nadenken hoe ik dat aanpak... Bedankt voor de tips!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel vrouwen hebben net even meer tijd nodig om in de stemming te raken en dat wil de pret nogal eens bederven voor het begint...
Een ochtenderectie is puur lichamelijk. Het wijst er niet op dat je opgewonden bent.

Overigens spreek je wel over een ochtenderectie, maar eigenlijk krijgt een man enkele erecties na elkaar gedurende de nacht, de eerste meestal rond een uur of 3.

Persoonlijk ervoer ik vroeger een ochtenderectie als een erectie waarmee ik 'onmogelijk' seks kon hebben. Als we hier toch zin in hadden dan wilde ik deze ochtenderectie altijd eerst laten weggaan om daarna opgewonden te raken en een nieuwe te krijgen.

De laatste jaren ervaar ik echter dat ons leven zo druk is geworden (de ziekte van deze tijd zeker?) dat spontane seks er gewoon zelden meer van komt en is het net alsof mijn lichaam me verteld: "kom je hebt nu toch een ochtenderectie, maak daar gebruik van want anders komt er weer niks van!"

Misschien is er iets gelijkaardigs met je vriend aan de hand? Misschien als je zelf meer initiatief neemt op de andere momenten van de dag dat hij er niet zoveel behoefte aan heeft bij het voelen van zijn ochtenderectie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
juist, daar heb je wel iets. dat het er overdag minder van komt heeft ook te maken met de drukke tijden waar we in zitten op dit moment. plus is mijn vriend ook iemand die denkt "seks moet als je in bed ligt" .Hij vindt het dus niet gewoon om zin te krijgen overdag en dan in bed te gaan liggen. We doen dit wel, meestal op mijn initiatief, maar hij heeft dan altijd iets van "hohoho, wat gebeurt me nou toch".
Het kan dus best wezen dat hij denkt "ik heb nu toch een erectie, de rest van de dag is druk (of : straks ben ik weg) dus laten we dan maar even. Terwijl ik seks meer iets vind dat zich moet opbouwen. En als het dan toch het beste kan als je al in bed ligt, is de avond vind ik leuker. Dan kan je eerst wat sfeer opbouwen.
Maar zoals je zegt, daarvoor moet je tijd nemen. En willen nemen...Een aandachtspunt voor vele koppels hoor ik zo om me heen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leuk idee is om als je eens tijd hebt je fantasie de vrije loop te laten gaan, hem verrassen met een striptease of zo bijvoorbeeld. Wedden dat je meteen zijn aandacht hebt en hij alle tijd van de wereld voor je heeft? Waarschijnlijk zal hij zo blij zijn met de verrassing dat hij zich geen zorgen meer baart over het tijdstip van de dag ;-)
liveisgreat
11 jaar geleden
Inderdaad, ik merk dat hij als ik uit bad kom als een hondje achter me aanzit. Vind ik nu ook weer niet alles, het is toch niet omdat je partner naakt is dat je altijd direct een stijve moet krijgen...? Ik vind het ook wel leuk hem naakt te zien, maar dat voel ik meer in mijn hart dan in mijn broek.
Een striptease zal idd meteen hetzelfde effect hebben. Hij vertelde ook dat zijn exen geregeld topless liepen om hem te plezieren.
Nou, dan ben ik wellicht wel ander soort mens. Ik word van andere dingen opgewonden, meer van het subtiele niet zo van meteen "hopla". Dat kàn natuurlijk wel eens (na mijn ochtendkoffie). Maar eigenaardig genoeg winden mij meer dingen op die niet meteen naar seks verwijzen in eerste instantie (bv. massage, leuke sfeer en wat speels "vechten", een zalige wandeling in de natuur als de sfeer goed zit...). Dat wind me meer op dan het zien van een man met een stijve bv. Het is zoals ik boven schreef : het moet bij mij altijd via het "hart" blijkbaar. Typisch vrouwelijk, hoor ik soms, maar ik denk dat het gewoon de ene mens ten opzichte van de andere is.
Want er zijn ook vrouwen die Chippendales hot vinden, of die shows met mannen die van alles met hun penis kunnen doen....daar vind ik daar helemaal niks aan. Ik vind een penis pas interessant als hij ook aan een man hangt die me op dat moment interesseert.
En daar is wat een verschil tussen ons : hij kan gewoon "heet" worden zonder enige aanleiding behalve dat ik naast hem lig. Terwijl ik een beetje decorum nodig heb heeft niks met voorspel of zo te maken) om in de juiste mood te komen. en 's ochtends lukt dat in geen geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk op zo'n moment kan hij er weer minder aan doen en heeft het wel met opwinding te maken. Als je je partner naakt ziet wordt je nou eenmaal seksueel geprikkeld. Natuurlijk is het begrijpelijk dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft. Dat is een kwestie van geven en nemen. De ene keer doe jij bijvoorbeeld een striptease voor hem en de andere keer mag hij jou dan ook wel eens verwennen met een massage. Zorg er in ieder geval voor dat jullie beiden begrijpen dat dit een kwestie zal moeten zijn van geven en nemen. Want zonder dit soort compromis loop je het risico dat dit vroeg of laat een bedreiging wordt voor jullie relatie.
liveisgreat
11 jaar geleden
yep, alleen dat eerste halfuur in de ochtend ben ik echt niet in staat om iets te geven.
ik geraak ook niet altijd seksueel geprikkeld als ik mn partner naakt zie. dat hangt helemaal van de context af. Maar wat je schrijft is heel mooi "het is geven en nemen". zo is het ook. met dit en met vele andere zaken. bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat 'drukdrukdruk' is bij de meeste mensen meer een gevoel dan daadwerkelijk een volle agenda. Als je de kans hebt: plan eens een dag in van 10 tot 7 in plaats van 9 tot 6, en geniet van een uurtje langer in bed. Quality time is dat (en geen luieren). Als 'het' er van komt in dat uurtje is het natuurlijk des te leuker :) We hebben het druk met vanalles behalve met elkaar, niet zo gek dat er zoveel relaties stuklopen!
Ik ken het. Hij wil werk van je maken terwijl je nog in halfslaap ligt. Ik heb toen een keer uitgelegd en mijn vriend begreep het wel. Ik denk dat een ochtenderectie een reactie is die te maken heeft met verhoogd testosteron dat juist in de ochtend piekt. Een man kan zichzelf helpen sorry voor als ik het wat cru uitdruk. Ik zou me in een verliefdheidsfase kunnen voorstellen dat het al vanaf de ochtend feest is maar in een bestendige relatie moet de een rekening met de ander houden. Ik heb me weleens afgevraagd of er vrouwelijke partners zijn die seks in half slaap over zich heen kunnen laten komen zonder betrokkenheid van hun kant, ik kan het niet maar dat is weer een volgende vraag.