Maak je door mastruberen melatonine aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/mastruberen.103692

Het beste antwoord

Nee, niet voor zover bekend is, tenminste. OK, niet helemaal hetzelfde, maar ik vond dit onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8195350

Er is wel een relatie trouwens tussen seks en melatonine, melatonine supplementen in hoge dosering kunnen namelijk het libido onderdrukken.

Maar vanwaar deze vraag? Slaap je er goed op? Dat kan, maar dat komt niet door melatonine. Dat zal eerder komen door stofjes als dopamine, endorfine en oxytocine die vrij komen tijdens de seks. Endorfine verdoofd, maakt je gelukkig en een beetje high. Oxytocine maakt je kalm en en relaxed. Daarbij heb je net een inspanning geleverd, en een combinatie daarvan met al die pretneurotransmitters, zorgen ervoor dat je je tevreden, kalm en een beetje loom kunt voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Melatonine is een natuurlijk hormoon dat het lichaam zelf maakt en het zorgt voor het slaap-waakritme, het wordt aangemaakt als het donker is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn wel andere hormonen die vrijkomen bij het klaarkomen en die kunnen wel slaperigheid opwekken: ocytocine, vasopressine en prolactine.