Gaat de vrouwelijke libido echt omlaag door anti-depressiva?

Bij de bijwerkingen staat dat mannen uitgestelde zaadlozing kunnen krijgen, net als het spontaan krijgen van een stijve. Dus hoe zit dit bij vrouwen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wis en zeker gaat de vrouwelijke libido omlaag bij gebruik van anti-depressiva. Daar kan ik van meepraten. De stoffen die er inzitten zorgen voor een rustgevend gevoel. Dit gevoel bij een man zorgt voor een verhoogd libido terwijl een vrouwelijk lichaam daar anders op reageerd. Noemen ze een depressivaralium-effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ha, die Drakaa;

Het (kunnen) uitstellen van zaadlozingen, noch het spontaan krijgen van erecties zou ik anders niet direct effecten van een verlaagd libido willen noemen. Dus de conclusie dat dit voor vrouwen bij gebruik van dezelfde antidepressiva wel zo zal zijn lijkt me wat eenvoudig. Lees vooral de bijsluiters en raadpleeg je huisarts bij twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige anti depressiva gaat dat inderdaad naar beneden..en helemaal weg kan ook nog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waar dat het vrouwelijk libido naar beneden kán gaan door het gebruik van anti-depressiva.
Het hoeft dus niet maar kan wel.

Maar nu kun je je ook afvragen wat er nog van het libido over is op het moment dat je zó depressief bent dat je naar de Prozac moet grijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is nog genoeg van over. Dat heeft er totaal niks mee te maken.
Ja, dat is zeker een voorkomende bijwerking.

Een ander veel voorkomend seksueel probleem
is het ontbreken van opwinding. Vrouwen merken dit opwindingsprobleem, naast het
gevoelsmatige aspect, ook aan het minder of niet vochtig worden van de schede. En / of problemen
die te maken hebben met verstoringen van het klaarkomen of het orgasme.
En pijn bij het vrijen. Pijn in de geslachtsdelen voor, tijdens of na het vrijen, zonder dat er een duidelijke lichamelijkeoorzaak voor is, wordt dyspareunie genoemd. Vrouwen hebben hier vakerlast van dan mannen.
Een hieraan gerelateerd probleem is vaginisme. Hiervan wordt gesproken als een onwillekeurige verkramping van de vaginaspier penetratie onmogelijk maakt. Omdat het om een reflex gaat spreekt men ook wel van een vaginistische reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi gezegd, maar wat heeft Vaginisme hier nou mee te maken.Vaginisme is een losstaand probleem.
Nou volgens mij niet, ik ken een vrouw hier in de buurt die neemt prozac en die lust er wel pap van.
Het zijn mogelijke bijwerkingen, ik denk dat die per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij anti-depressiva worden gevoelens vaak wat afgevlakt, daardoor kan inderdaad het libido naar beneden gaan. Dit geldt ook voor mannen die anti-depressiva slikken.
Er is vaak minder zin en lust, de gevoelens worden soms minder makkelijk geprikkeld.
Het verschilt echt van persoon tot persoon... heb zelf jarenlang anti-depressiva geslikt en nooit ergens last van gehad, terwijl mijn zus dezelfde medicijnen slikt en al jaren geen zin heeft in sex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antidepressiva kunnen effect hebben op de libido van ieder persoon. Het verschil is vooral dat bij mannen de uiterlijke symptomen zichtbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behandeling om het libido niveau omhoog te houden zorgt ervoor dat de te maken kan hebben met de vrouwelijke hormonen die worden beïnvloed. Vaak wordt er slecht gereageerd via antidepressiva, en reageert niet goed...