Antidepressiva veroorzaken onvruchtbaarheid bij mannen
www.zielenknijper.nl

"De patiënten hadden een normaal aantal spermacellen en gezonde sperma voordat ze antidepressiva gebruikten. Wanneer ze antidepressiva gingen gebruiken trad een ernstige verslechtering op van zowel het aantal spermacellen als de kwaliteit van het sperma door aantasting van het DNA. Sommige patiënten gebruikten af en aan antidepressiva en hadden eenzelfde resultaat. Het toont een sterke link tussen antidepressiva en onvruchtbaarheid."

Lees meer: http://www.nujij.nl/gezondheid/antidepressiva-veroorzaken-onvruchtbaarheid-bij.9057528.lynkx#ixzz1xmTXmPHI
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twijfelachtige link, als je even ' doorklikt '
naar de bron van het artikel, dan heeft dat toch een ander 'kop'.
Ook kan je daar lezen dat het over een onderzoek gaat bij 35 mannen erg weinig dus.
Het is altijd verstandig om dergelijke berichten niet als vanzelfsprekend voor waar aan te nemen.
http://www.telegraph.co.uk/health/3073502/anti-depressants-may-cause-infertility-in-men.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antidepressiva?Eerder de stress ,die je hebt!Je slikt niet voor niets deze medicijnen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van de uitkomst is 35 man meer dan genoeg om conclusies te trekken.
(de uitkomst kunnen we niet zien, ik bedoel daar de originele data mee)
Zelfs 10 man zou genoeg zijn, als de uitkomsten eenduidig zijn. Er zijn echter wel veel verschillende soorten antidepressiva en dit onderzoek, onderzoek maar 1 soort, wel de meest gebruikte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap wel wat je bedoelt. weet niet exact hoe zoiets werkt bij onderzoeken.
stel bij 10 personen is de uitslag 100%, dan kan je toch nog niet zeggen dat het op 7 miljoen ook 100% is.
Het wordt dan toch geloofwaardiger als er bv 10.000 mensen onderzocht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal wordt er een foutmarge gehanteerd.
5% is een normale foutmarge. (eerst een theorie bedenken, daarna onderzoek, dan kan je met een 5% foutmarge zeggen dat de theorie klopt) Als je bij 10 personen 100% scoort, dan mag je zelfs met een 1% foutmarge zeggen dat de theorie klopt. (en 1% is zeer sterk) In dit geval is het iets anders.
Er stond ergens dat de dode spermacellen van 13% naar 30% gingen. Dan nemen ze waarschijnlijk een gemiddelde.
En dat is gevaarlijk als de uitkomsten ver uit elkaar liggen. (dit is met statistiek gedeeltelijk op te lossen)
Maar als alle mannen van precies 13% naar 30% gingen, dan is dat een zeer eenduidige uitslag, als de mannen uit een goeie random steekproef komen. NB:
Je zou voor de grap eens naar de onderzoeken moeten kijken waar de veiligheid van de middelen op gebaseerd is..
Die relatie was mij niet bekend, kennelijk is er een verband aangetoond. Voor hetzelfde geld komt er een onderzoek dat het tegendeel bewijst. Ik zou me er voorlopig niet erg druk om maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onvruchtbaar weet ik niet wel is mijn ervaring met antidepressiva dat de zin in sex afneemt en met periodes gewoon weg is. Wel zou t zo kunnen zijn dat als de accu te lang stil staat hij vanzelf leeg raakt misschien is dat met sperma ook zo.
Ik ben toen gestopt met antidepressiva vanwege de sex problemen en ben toen Jelqing gaan doen, dat heeft mij enorm geholpen.(is ook nog eens goed voor je prostaat).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kán maar er zijn altijd uitzonderingen op eender welke regel. Enerzijds hangt het ervan af wat de samenstelling van de antidepressiva is en anderzijds hangt het van de algemene immuniteit van de man af.

Het is ook zo dat het depressief zijn op zich reeds een aanslag pleegt op ons immuunsysteem alsook op onze vruchtbaarheid, dit zowel bij man als vrouw.

Het is dus niet zo omdat er op de bijsluiter staat dat er een kans bestaat op onvruchtbaarheid dat dit ook daadwerkelijk zo zal zijn.

Doe wat extra moeite om elkaar aan te moedigen om de natuurlijke antidepressiva in jullie lijf aan te wakkeren door veel te lachen, veel om te gaan met constructief ingestelde mensen, minder kranten of andere slecht-nieuws-kanalen te raadplegen en op tijd en stond te ontspannen op het moment dat je daar zelf behoefte aan hebt, ook al houdt dat in dat anderen je misschien als lui zullen bestempelen. Het helpt namelijk om extra te gaan liggen omdat er dan een betere bloeddoorstroming komt in de hersenen en daardoor activeren we dus de hormonen die als natuurlijke oppeppers en/of antidepressiva fungeren.

Liefs, Succes en Big Smile van me