ik ben een boek aan het schrijven over seksueel misbruik, kan ik hier echt alles inzetten wat me overkomen is of moet ik dit nuanceren?

ik was een jongetje van vier en jaren misbruikt door mijn vader, nu 38 jaar later heb ik al mijn gedachten handelingen emoties frustraties en wat ik er echt nog van wist op papier kunnen zetten, alle ins en outs zonder verhullingen komen voorbij, niets van wat ik op papier geschreven heb is dus gecensureerd.
wel heb ik alle achternamen van alle betrokkenen weggelaten zodat hun privacy gewaarborgd is.
toen ikzelf wat ouder werd ben ik zelf op ontdekkingstocht gegaan ik was toen zelf nog maar vijf en hieruit zijn ook weer verschillende verhalen ontstaan over wat me op seksueel gebied overkomen is met verschillende mannen en buurvriendjes die bij ons in de wijk woonden.

mijn vraag is eigenlijk meer of je een dergelijk boek kunt gaan uitgeven zonder dat het predicaat 18+ of pornografisch op de omslag moet staan.
het is een non-fictie verhaal dus niet is verzonnen of bedacht en aangedikt.

op vier jarige leeftijd spreek ik nog over "dingen" tegen de tijd dat ik zes ben over plassers daarna worden het piemels, daarna penissen en tegen de tijd dat ik 16 ben en wegloop van huis zijn het pikken sperma en neuken.

dit om aan te geven hoe het boek in de loop der jaren zijn vorm heeft gekregen van hoe het er nu uitziet!!

Graag jullie reacties of dit kan of niet!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag niet alleen de achternamen weglaten, zeker niet als jij je eigen naam erop zet. Je zult met een andere naam uit moeten komen en iedereen een gefingeerde naam moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn eigen naam gebruik ik niet, jaren geleden is mijn eigen voor en achternaam gewijzigd, met niets of niemand is er nu nog contact, ik zou in mijn boek dus dan ook alle wijk en straatnamen moeten verwijderen/wijzigen??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf je het voor je zelf.. Mag je alles. Maar wil je het uitgeven... Dan zal je toch genuanceerder moeten zijn. Uitgevers willen geen porno grafische boeken uit geven.
Je zou dan het in eigen beheer kunnen uitgeven ebook bv. Maar dan moet je wel goed de kopers van te voren inlichten over wat te verwachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ooit uitgegeven zou worden, bepaalt de uitgever wat er wel of niet in komt. De tekst wordt dan geredigeerd. Men geeft nooit een boek uit zoals de auteur het inlevert. Er wordt altijd bijgeschaafd en herschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel knap van je dat je dit doet en durft zuk 6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vind dat je alle namen, straatnamen, woonplaatsen zou moeten veranderen in gefingeerde namen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan is het geen non-fictie meer? lijkt me!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed dat ik dit weet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt naar een kleine uitgeverij gaan en daar het een en ander van hun regels opvragen en algemene natuurlijk en verder als je wil meteen een visje uitgooien wat er zou moeten gebeuren als zij het voor je zouden uitgeven...!

Het beste antwoord

Het is zo gebeurd. Als jij daarover wilt schrijven, hoef je geen details weg te laten of dingen te nuanceren. Verdrietig genoeg gebeuren er op deze wereld verschrikkelijke dingen. Als je bijvoorbeeld een autobiografie leest van een oorlogsslachtoffer, staan daar ook dingen in die bijna te gruwelijk zijn om over te willen lezen. Maar het is zo gebeurd, en misschien sluiten we met z'n allen wel te vaak onze ogen voor alles wat er gebeurt en wat wij niet prettig vinden om te zien. Laat je daar niet door weerhouden. Schrijf eerst je verhaal op, en daarna kun je samen met een goede vriend of vrienden, of met potentiële uitgever, eens na gaan denken over welke doelgroep je wilt bereiken met je boek, en of je daarom bepaalde dingen nog wilt herschrijven - of juist niet.

Het enige waar je aan moet denken, is de privacy van de betrokkenen. Zeker wanneer het gaat om mensen die nooit veroordeeld zijn, want dan zou jij er behoorlijk door in de problemen kunnen komen. Ik zou dan, als ik jou was, niet alleen de achternamen weglaten, maar ook voornamen wijzigen en bepaalde details veranderen. Iemand die in de jaren '80 één hoog boven woonde met vrouw en vier kinderen is misschien te herkennen door de omgeving, maak je er een alleen wonende weduwnaar van in een rijtjeshuis, dan wordt het al heel anders. Gezinsgrootte, beroep, herkenbare karaktertrekken: dat zijn allemaal dingen die je kunt wijzigen. Voor de rest hoef je wat er gebeurd is niet te nuanceren, alleen de personen zul je misschien wat meer onherkenbaar moeten maken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het enige waar je m.i. aan moet denken met heel expliciet omschreven seksuele handelingen is dat je het risico loopt dat juist mensen die opgewonden raken van het idee van seks met kinderen je boek graag gaan lezen. Dat is wat ik bedoel met nadenken over voor welke doelgroep je schrijft. Ook maakt het uit of de seksuele handelingen de boventoon voeren, of dat je veel meer schrijft over je eigen gevoelens en je eigen leven, en dat daar de meer expliciete beschrijvingen alleen een onderdeel van zijn. Maar ik denk dat je eerst gewoon je verhaal op moet gaan schrijven, zonder in je hoofd te hebben wie je er precies mee wilt bereiken. Als dan blijkt dat bepaalde dingen wat overheersen, kun je dat achteraf nog wijzigen, en het is goed om daar dan ook met anderen over te spreken die er met een frisse blik naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja hoor het is jouw geestelijk eigendom!

Wellicht dat een waarschuwing op de cover verstandig is:

"Bevat expliciet omschreven sexuele handelingen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een mooie omschrijving ! THX
Zeker zou ik het allemaal opschrijven zoals jij vind dat dat moet beschreven worden.

Als het boek zo goed wordt dat je er een uitgever voor kan vinden, dan zal er toch overleg met die uitgever plaatsvinden over het gebruik van bepaalde woorden of het beschrijven van handelingen.

Het is maar, wat het doel van het boek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf gewoon eerst alles op zoals jij het ervaren hebt. Ga nog niet uit van de consequenties en van de doelgroep.
Het is ook een manier om therapeutisch bezig te zijn.
Daarna ben je ervan bevrijd en kun je gaan invullen, bijschaven en gericht naar een doelgroep toe werken - als je dat wilt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat mag ; zeker in Nederland heb je dan zelfs nog kans dat het literatuur wordt. Het enige risico dat je loopt is dat in de Christelijke bibliotheek een stickertje op je boek komt. Waarschuwingen zijn allang uit de tijd ; die zouden dan ook op elk boek van pakweg Ronald Giphart of Heleen van Rooijen thuishoren ; en dat gaat niet om waargebeurde ervaringen maar om platte, commerciële seks.

Juist het veranderende taalgebruik past goed in een dergelijk verhaal. Ik zou het uit literair oogpunt dan ook zeker in het verhaal zelf gebruiken, en de terminologie aanpassen aan je leeftijd op dat moment.

Waar je inderdaad WEL mee op moet passen is de privacy van de betrokkenen EN de onbetrouwbaarheid van ons geheugen. Er bestaat namelijk een niet geheel ondenkbare kans dat niet alle feiten precies zo zijn geweest als jij je ze duidelijk en helder herinnert ; vooral bij specifieke personen kan dat van belang zijn. Maar het is JOUW herinnering en JOUW waarheid, dus opschrijven en vermelden mag zeker, maar pas wel op met herkenbaarheid. Dat moet ook niet het doel zijn van je boek ; als je daders wil 'pakken', moet je een heel ander traject volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel zinnige opmerkingen mbt geheugen en de noodzaak van het volgen van een ander traject als de intentie is de daders te pakken. Overigens, vraagsteller: dit wijzen op de onbetrouwbaarheid van het geheugen betekent niet dat wij twijfelen aan jouw verhaal, maar uit onderzoeken blijkt keer op keer hoe verrassend ONbetrouwbaar het menselijk geheugen is. Ook blijkt dat de mate van zekerheid waarmee wij ons dingen weten te herinneren, niets zegt over de kans dat iets daadwerkelijk zo gebeurd is. Het blijft jouw verhaal, ik twijfel ook echt niet dat is gebeurd wat jij hier nu schetst, maar details kunnen anders zijn dan je je herinnert. Daar moet je inderdaad ook rekening mee houden.
Ik zou alleen proberen de sexuele straattaal proberen weg te laten. Hiermee voorkom je dat je zelf ook als een pornografisch iemand word gezien. Lijkt misschien een nuance maar hoeft dat dus niet te zijn. Als voorbeeld zou je pijpen , met de mond bevredigen kunnen noemen. Dit laatste kan je nog steeds aandikken. Achternamen zou ik zeker weglaten, al is het maar omdat dit toch niet lekker doorleest. Voornamen zou eigen keus zijn , indien je niet bang bent voor dreiging achteraf, toon je in ieder geval lef de betreffende personen er iets mee te confronteren.