Efebofilie gevoelens, hoe kom ik er van af?

Ik ben een man van midden 20 en ik voel me ontzettend aangetrokken tot meisjes van 14/15 tot 17 (en ouder in minder mate) maar beslist niet jonger dan 14. Nu weet ik dat dit niet kan en algemeen niet aanvaard wordt, daarom heb ik ook nooit wat met deze gevoelens gedaan maar het neemt niet weg dat ze wel aanwezig zijn en ik vraag me af of er manieren of therapieen zijn om daar vanaf te komen? Want dat zou het voor mij wel makkelijker maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af of je er van af kunt komen. Je kunt wel, wat je al doet, niets er mee doen. Moeilijk, veel geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het al knap dat je het wilt proberen,sucses!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, heel veel succes ermee, door dit te willen laat je je goede wil al zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nooit geweten dat dit een naam heeft!
de man van mijn vriendin heeft sexuele gedachten bij haar dochter uit een eerder huwelijk (en vriendinnen van haar die over de vloer komen). zij is 18 en hij is 37.
van mijn vriendin moest hij, wilde hij (misschien mogen) blijven, in therapie.
daar is hem echter verteld, in bijzijn van mijn vriendin dat dit heel normaal is bij mannen en dat mijn vriendin dat maar moet accepteren.
lekkere therapeut!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: 18 is nog iets anders hoor. Ik denk dat veel mannen op jonge vrouwen vallen, en dat dat ook wel te maken heeft met het schoonheidsideaal van tegenwoordig (jong, strak, slank). Van efebofilie wordt gesproken wanneer iemand die zelf volwassen is, een sterke seksuele voorkeur heeft voor pubers. Een meisje van 18 is de puberteit al voorbij, maar een meisje van 14 of 15 is volop in ontwikkeling. Wanneer een man heel expliciet valt op meisjes die duidelijk nog in ontwikkeling zijn, wordt dat over het algemeen wel als afwijkend gezien. Hetzelfde geldt trouwens voor volwassen vrouwen die vallen op jongens die in ontwikkeling zijn, maar volgens mij komt dat veel minder voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat klopt lies, maar hij "valt" al langer op haar.
al sinds een jaar of vier.

Antwoorden (6)

ik denk dat je je er niet echt druk om hoeft te maken. zolang het bij gevoelens blijft...een meisje van 17 aantrekkelijk vinden is toch niet gek?

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent midden twintig. Dat is precies de leeftijdsgrens waarop gesproken wordt van efebofilie. Oftewel: ik denk niet dat je op dit moment met zekerheid kunt spreken van een afwijkende seksuele voorkeur. Als het de komende jaren niet verandert, dan zou je daar mogelijk wél van spreken.

Allereerst: je seksuele voorkeur kun je niet kiezen. Wel kun je met therapie verkennen of het echt een vaste voorkeur is, of het een onderdeel van je ontwikkeling is, of dat er misschien iets anders is waardoor je op dit moment vooral op pubermeisjes valt. Mocht blijken dat dit inderdaad een vaste voorkeur is, dan vrees ik dat therapie vooral gericht zal zijn op het in goede banen leiden van je gevoelens, en het omgaan ermee, dan dat echt je voorkeuren zullen veranderen. Het is met medicatie wel mogelijk om seksuele gevoelens af te vlakken, maar dat geeft geen selectieve remming, dus dat remt álle seksuele gevoelens, en heeft ook nog andere (bij)werkingen. Dergelijke behandeling wordt eigenlijk alleen toegepast bij pedofielen die niet op een andere manier met hun gevoelens om kunnen gaan.

Maar zoals gezegd, is zeker gezien je leeftijd niet met zekerheid te zeggen dat dit een vaste 'afwijkende' voorkeur is. Ook sluit het niet uit dat je ooit verliefd wordt op een vrouw van je eigen leeftijd. Ik voel me zelf tot nu toe uitsluitend aangetrokken tot mannen, maar zeg altijd dat ik hetero ben "Voor Zover Ik Weet". Wie weet word ik ooit tot over m'n oren verliefd op een vrouw - wie zal het zeggen? Dat geldt natuurlijk ook voor jou: je weet niet wat de toekomst brengt.

Ik zou je aanraden om hulp te zoeken bij een seksuoloog. Met hem of haar kun je verkennen welke gevoelens je precies hebt, of je kunt achterhalen hoe dit begonnen is, waarom het je zoveel zorgen baart, en hoe je er het beste mee om kunt gaan. Misschien is er inderdaad sprake van efebofilie, misschien is dat nog niet te zeggen, of misschien komen er andere dingen naar voren. In elk geval kun je er met iemand over praten, dat lijkt me voor nu al heel prettig, want dit is vast niet iets waar je gemakkelijk over kunt praten met mensen uit je omgeving. Daarbij kun je zo leren om met je gevoelens om te gaan, en kan het inderdaad wat gemakkelijker voor je worden. Uit je vraag begrijp ik dat je echt lijdt onder deze gevoelens. Of je gevoelens zullen veranderen, dat weet ik niet. Maar waarschijnlijk zal wel het lijden minder worden, en dat is toch ook iets waard.

Toegevoegd na 21 uur:
Je huisarts kan je doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet 1 ding zeker en dat is dat ik nooit verliefd zal worden op een man. Ik heb vrienden waar ik van hou maar ben overtuigd van mijn sexuele geaardheid. Vraagsteller twijfelt, denk je dat je dit niet met zekerheid kunt zeggen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er veel hetero's zijn die nooit verliefd zullen worden op iemand van hun eigen geslacht, en veel homo's die nooit verliefd zullen worden op iemand van het andere geslacht. Maar ik denk ook dat er mensen zijn bij wie dit niet zo is. Mensen die ook niet bi zijn, maar "overwegend" hetero of homo. Voor mijzelf moet ik dan toevoegen dat ik me tot nu toe uitsluitend aangetrokken voel tot mannen, maar dat ik slechts één keer verliefd ben geweest. Die verliefdheid kwam voor mij zo onverwacht, dat het me niet zou verbazen als ooit eenzelfde verliefdheid mij zou overvallen, maar dan voor een vrouw. Maar dat is meer een kwestie van "zolang je geen kennis hebt gemaakt met alle vrouwen van de wereld, weet je niet of je nooit verliefd zult worden op een vrouw", dan dat ik het verwacht of dat ik me aangetrokken voel tot vrouwen. Bij de vraagsteller is iets anders aan de hand: hij is een man van midden twintig, die tot nu toe overwegend valt op pubermeisjes. Dat betekent dat hij op meisjes valt, maar dan - in elk geval op dit moment - vooral op meisjes in een bepaalde ontwikkelingsfase. Dat is naar mijn idee nog iets anders dan homo- of heteroseksualiteit. Dat is een bepaalde aantrekkingskracht voelen voor iets dat die meisjes hebben, bepaalde eigenschappen, of bepaalde uiterlijkheden. In die situatie zou ik het al helemáál niet vreemd vinden als hij ooit verliefd wordt op een vrouw van zijn eigen leeftijd. Dat betekent dan nog niet dat die aantrekkingskracht voor tienermeisjes weg is, maar het kan zijn dat er een vrouw komt die ook bepaalde kenmerken heeft die zulke meisjes hebben, of dat er toch een verliefdheid ontstaat zonder dat de vrouw in kwestie in de categorie valt van meiden waar vraagsteller op valt. Hoeveel mensen vallen niet op vrouwen of mannen waarvan ze altijd hebben gezegd dat het "hun type" niet is? Niet dat het daar precies mee te vergelijken is, maar ik wilde duidelijk maken dat het hebben van een bepaalde seksuele voorkeur nog niet hoeft te betekenen dat alle seksuele gevoelens die iemand heeft, ook die richting hebben. En dat een voorkeur als deze niet hoeft te betekenen dat vraagsteller AL zijn seksuele gevoelens moet onderdrukken en zijn leven lang alleen moet blijven omdat het niet geaccepteerd is om als volwassen man met pubermeisjes te gaan, maar dat het ook mogelijk is dat hij gewoon gelukkig wordt in een relatie, óók als op de achtergrond de strijd met deze gevoelens misschien aanwezig zal blijven.
Het klinkt als een verschijnsel dat meerdere mannen hebben (en vrouwen vast ook) maar het nooit zullen toegeven. Deze leeftijd is echt te jong voor jou. Rare optie: er zijn veel vrouwen die erg jong ogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25 (ongeveer) is niet heel oud.
Je zegt zelf dat 17 "ook een optie" is.
Misschien iemand die 18 is? (net 18, daar merk je geen verschil bij) Als je het over een paar jaar nou nog hebt (tegen de 30 aan) moet je misschien eens naar je huisarts gaan, en het probleem bespreken, hij kan je doorsturen naar iemand die hier vaker mee te maken heeft.

Zolang je (wat je nu ook doet) niks met meisjes van 14/15 begint is er niks aan de hand. maar iemand van 17/18 mag je best iets mee beginnen (als zij ook wat in jou ziet dan he!)

probeer je ook niet al te bewust te zijn hiervan, niet de hele tijd mee rondlopen. kijk om je heen, geniet van je omgeving, van je vrienden, je hobby's etc.
denk niet alleen aan dit "Probleem"

Veel succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf ouder wordt verschuift de leeftijdsgrens van meisjes/vrouwen die je aantrekkelijk vindt ook mee naar boven. Toen ik 20 was vond ik meisjes van 15/16 ook leuk en aantrekkelijk. Later ging ik ze gewoon als kinderen zien. Nu ben ik 58 en mijn vrouw, met wie ik nu 7 mnd getrouwd ben, is 52. Jong genoeg, vind ik. Ik zou me over dit "probleem" niet al te veel zorgen maken, grote kans dat het zichzelf oplost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek een vrouw die er gwn jonger uit ziet en probeer die jonge meisjes uit je hoofd te zetten.