wie is er nog nooit bevallen,maar heeft wel ervaring met het inbrengen van Mirena?

Omdat ik nogal last heb van migraine in de stopweek van de pil, overweeg ik om over te stappen naar Mirena. Er staat in de folder dat het inbrengen bij vrouwen die nog nooit bevallen zijn, pijnlijk kan zijn.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag maar mijn vrouw had dezelfde klachten en heeft nu een "implanon" in haar arm.
Het inbrengen gebeurt onder plaatselijke verdoving en hij werkt 3 jaar.
Ze is nu aan haar 2de. Na het inbrengen alleen even een blauwe plek en een hechtinkje.
Buiten het feit dat ze van haar migraine en hormoonschommelingen af is wordt ze ook niet meer ongesteld.
En heeft ze geen bijwerkingen die ze met de gewone pil wel had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt ook als een oplossing voor mij. Bedankt! Ik zal me er eens in verdiepen.

Het beste antwoord

Ik heb er zelfs twee keer ervaring mee, toen de eerste erin ging, en toen die na twee jaar werd vervangen.

Mijn advies: vraag een plaatselijke verdoving. Dat betekent ook meteen dat je hem bij de gynaecoloog moet laten zetten trouwens (huisartsen plaatsen ook Mirena's, maar mogen die verdoving niet zetten). Die verdoving wordt door de fabrikant (en in de meeste landen door artsen) aangeraden voor vrouwen die nooit zijn bevallen, alleen in Nederland wordt er moeilijk over gedaan.

Mijn ervaring: de eerste keer liet ik hem heel naïef zonder plaatselijke verdoving zetten. En dat was enórm pijnlijk. Dat kwam niet omdat ik kleinzerig ben of niets gewend ben.

Bij de vervanging eiste ik een verdoving, al beweerde de arts dat dat niet veel verschil zou maken. Maar het maakte alle verschil in de wereld. Het was nu een beetje oncomfortabel en mijn baarmoeder was achteraf nog steeds een beetje kramperig (vergelijkbaar met een flinke menstruatie), maar het was niet echt pijnlijk.

Ook de hersteltijd was na de tweede keer veel korter dan na de eerste keer, toen was ik echt een tijdje uit de running.

Overigens: dat ik na vijf jaar weer voor een Mirena ben gegaan is natuurlijk niet voor niets. Hoe pijnlijk het inbrengen zonder verdoving ook was, vijf jaar geen zorgen over zwangerschap zonder de effecten van de pil wogen daar ruimschoots tegen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

mijn vrouw heeft er ook 1 en die is nooit echt bevallen want ze heeft 2 keizersnede s gehad
maar die heeft geen last gehad bij het plaatsen van de mirena
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel bevallen maar heb een gevoelige baarmoeder. een uitstrijkje vind ik al behoorlijk pijnlijk, en wordt ik ook misselijk van. Voor het zetten van de mirena spiraal heb ik van de huisarts Naproxine gekregen, daardoor heb ik het bijna niet gevoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik ben bevallen en het deed nog pijn!
MAAR dat was een seconde een steek die ik voelde en een uurtje buikpijn alsof je heel erg vloeit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat uurtje buikpijn was bij mij (toen hij er zonder verdoving in ging) twee weken...
Ik heb ook een mirena spiraaltje en ben nog nooit bevallen..
Bij mij deed het idd gruwelijk pijn.. Neem je ergste menstruatie die je ooit hebt gehad, en de dit ongeveer keer 4..
Maar ik heb hem nu anderhalf jaar, en het is echt aan te raden.. De pijn die je voelt duurt ongeveer 10 seconden. Daarna had ik er nog wel een paar dagen last van, maar dat kan bij mij ook komen omdat mijn menstruaties altijd al heel pijnlijk waren.. Je bent namelijk ongesteld op het moment dat ie gezet word.
Ik ben sinds het zetten van het spiraaltje nooit meer ongesteld geweest, heb geen last meer van bijwerkingen door rare hormoon schommelingen, en ben veel afgevallen.

Dus als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik het weer doen :-)
Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrouw die bevallen is heeft een wijdere baarmoedermond, waardoor deze minder hoeft te worden opgerekt op het moment dat de sonde (voor het meten van de diepte) wordt ingebracht, en in tweede instantie het spiraaltje zelf.
Ik heb ervaring met het inbrengen van spiraaltjes bij zowel nooit bevallen als vaak bevallen vrouwen, en het varieert enorm. Over het algemeen is het een stuk pijnlijker wanneer je nooit bevallen bent, maar uitzonderingen komen dus voor.
Plaatselijke verdoving kan iets helpen, aangezien dit de pijn van de baarmoedermond zelf vermindert. De grootste pijn ontstaat echter door het krampen van de gehele baarmoeder - die het vreemde object wil uitstoten. Dit kan niet verdoofd worden.
Maargoed, het inbrengen duurt normaal gesproken niet meer dan een paar minuten, en dan ben je er wel voor vijf jaar vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik herken je probleem heb ook altijd migraine in de stopweek. Nou heb de Mirena laten zetten en zat tegen het plafond van de pijn! Is echt geen pretje