bepaald de ïntelligentie"van het zaad van de man ook de intelligentie van de baby?

Ze zeggen dat roken, alcohol en zo nog wat dingen van invloed zijn op de kwaliteit van het zaad.
Ook wordt gezegt dat het zaad van de man het geslacht bepaald, maar is het dan zo dat een "domme" zaadcel zorgt voor een "dom" kind en een "slimme"zaadcel zorgt voor een "slim" kind?

(dom en slim even heel zwart wit gesteld, dat weet ik, maar bedoel hier niets verkeerds mee)

(met intelligentie bedoel ik hier het iq)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwaliteit zegt niks over IQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ostraat Een + voor deze boeiende vraag waar je uiteraard niks verkeerd mee bedoelde, ik heb er alvast mijn 'domme' hersencellen mee 'verslimd' ;-) ;-) ;-) Bedankt daarvoor... Fijne zondag nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intelligentie zit voor een groot deel wel in de genen, maar als je twee genieën bij elkaar zet is er geen enkele garantie dat de kinderen ook genieën worden. En omgekeerd evenmin, dat is in mijn grote familie uitgebreid bewezen.

Het beste antwoord

Zoals al in de reacties verteld wordt: kwaliteit van het zaad staat niet gelijk aan het iq van het kind.
Dus wanneer het zaad van lagere kwaliteit is hoeft dit niet per se van invloed te zijn op het IQ van het kind.

Roken zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in het zaad niet in evenwicht zijn, waardoor er eerder DNA-schade optreedt.
Wanneer er DNA wordt aangetast dat invloed heeft op het IQ, dán zouden deze genen bij het kind een uitwerking kunnen hebben op het IQ.
Dit hangt echter ook af van de genen van de moeder. Wanneer de genen van de moeder op dit gebied dominant zijn, zullen deze een uitwerking hebben en niet die van de vader. Dan is er dus niks aan de hand.

In antwoord op de hoofdvraag: De genen van het zaad die invloed hebben op de intelligente bepalen voor een deel de intelligentie van het kind. Echter zal ook een deel bepaald worden door de genen van de moeder en een groot deel wordt bepaald door het milieu van het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kind uit de ene zaadcel zal een hoger IQ hebben dan dat uit een andere zaadcel.

Dus ja, het wordt deels bepaald door de zaadcel.

Vergeet niet dat je ook 50% van het erfelijk materiaal van je moeder krijgt.

Intelligentie is overigens deels erfelijk en wordt deels bepaald door omgevingsfactoren (opvoeding, school, etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zaadcel is niet slim of dom. De snelste kan de eitje bevruchten.
Dna, genen, aanleg, stimulatie, achtergrond, omgevingsfactoren, gebeurtenissen zijn van invloed op het IQ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk maakt het niets uit. Ik heb laatst een onderzoek gelezen dat de opvoeding een veel grotere rol speelt, om de potentie uit een persoon te halen. Dat het iq dus inpricipe gelijk is. En als je daar over denkt. Is dat eigenlijk best logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ben vast door een 'slimme zaadcel' gemaakt - hahahahaha Misschien iets te simpel uitgedrukt maar toch een + voor jouw antwoord ;-) ;-) Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zaken moeilijker maken dan Ze zijn. ;-)
Kort en krachtig.
Hetgeen jij de 'intelligentie' van het zaad van de man noemt is gedeeltelijk bepalend voor het soort intelligentie waarmee de baby geboren wordt.
Uiteraard kunnen er in de eerste levensmaanden/jaren bepaalde kenmerken de bovenhand nemen die doen vermoeden dat de zogenaamde intelligentie van de zaadcel aan de lage kant was.
Echter...
van zodra de baby opgroeit wordt die blootgesteld aan andere factoren die mede-bepakend worden/zijn voor het soort intelligentie dat die vertoont.

Het is dus niet zo dat de 'winnende' zaadcel eenzijdig bepalend is voor het latere IQ.

Eenvoudig gezegd heeft de zaadcel 'slechts een co-verantwoordelijkheid in dit spel.

Zo ook zijn factoren zoals roken, alcohol, drugs enz. 'slechts' co-beïnvloeders van het zogenaamde intellect.

Er zijn wereldwijd talrijke baby's van kettingrokers uitgegroeid tot super intelligente volwassenen.
Andersom zijn er wereldwijd ook talrijke minder intellectuele volwassenen voortgekomen uit Baby's van ouderparen die ongelooflijk gezond meenden te leven.

Het is dus allemaal héél relatief en multifactorieel beïnvloedbaar.

Indien deze materie jou werkelijk interesseert lees dan eens wat mee hierover via oa bijgaande links en trek er verder jouw eigen conclusies uit, het is best een boeiende materie als... het jou interesseert tenminste ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst is mij ooit vertelt;

over intelligentie kan men naar mijn mening niet veel meer zeggen dan dat het nogal naïef is als men daadwerkelijk geloofd dat dit een objectief vast te stellen waarde is aan de hand van een soort vertaalslag richting een getalletje waarbij men tevens in acht moet nemen dat dit ook nog (slechts) een momentopname betreft. Zo ook de uitkomst van een bevruchting in de regel blijkt te zijn (?!correct me if Im wrong..)

Ik denk trouwens dat het uiteindelijke produkt redelijk 50/50% zal zijn..

plusminus.