Waarom maakt een man 30 miljard spermacellen per 4 weken aan, terwijl je maar 1 cel nodig hebt om een vrouw te bevruchten?

en kom nu niet met een antwoord.. ze zijn niet allemaal gezond.. wat dat is maar een zeer klein percentage... Iets uit de geschiedenis??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Iedere spermacel ontstaat uit meiose. Van ieder chromosoom heb je er twee. Elke cel heeft 23 chromosomenparen, dus 46 chromosomen in totaal. Chromosomen bestaan uit genen, en die bepalen alle erfelijke eigenschappen. Bij meiose wordt het DNA in de chromosomen verdeeld, en dan wordt de cel gedeeld, zodat je twee cellen met 23 paar chromosomen hebt. Dan gebeurt nog een deling, maar dan zonder de verdubbeling van het DNA. Uiteindelijk heb je dus vier cellen met 23 chromosomenparen. Bij elke deling is er kans op 'crossing over', waarbij genen van chromosoom wisselen, en zo ontstaat er dus ook een beetje evolutie. Door de meiose heb je dus veel verschillende spermacellen, en dus ook veel evolutie, en dus meer kans dat de soort blijft bestaan, en dat is een van de belangrijkste dingen voor een soort. Ook zijn er veel cellen nodig voor de lange reis naar de eicel, waar ook door meiose 23 chromosomen inzitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb je wat aan! Dat verklaard dus de vele cellen. Dat veel spermacellen afsterven op de weg naar de eicel, was mij al bekend. Voor die het nog niet weten. Het voorvocht wat de man produceert voor de ejaculatie, is om de vagina PH neutraal te maken.. Dit helpt om de spermacellen te overleven.. ;-)

Andere antwoorden (4)

Heel veel spermacellen sterven onderweg, meer zaadjes = meer kans dat er 1 de finish haalt.
Ritsuka
12 jaar geleden
Het gaat er niet om dat ze niet allemaal gezond zouden zijn. Er worden weliswaar miljarden spermacellen aangemaakt, maar alleen de snelste/sterkste komt bij het eitje.

Veel spermacellen hebben een klein mankementje. Er wordt zo ontzettend veel gebruikt zodat het niet geeft als er een flink aantal niet aankomt.

Er moet dus meer dan 1 goede spermacel zijn, want de spermacellen moeten een barre tocht afleggen (terwijl de donor alweer rustig ligt te slapen) door een onherbergzaam gebied. De beste en de sterktste en de snelste zal succes hebben en daarom moeten er zo veel van zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrouwelijk lichaam maakt bepaalde zuur aan waardoor er vele sperma zaden deze reis niet overleven, en er maar een kleiner groepje door gaat.
Ik kan helaas het filmpje niet vinden op youtube daar word dit heel uitgebreid uitgelegd.
Het gaat erom dat de sperma zaden een soort "reis" afleggen en er veel verloren gaan door de zuur in de vrouw haar lichaam en ook vallen er een paar af vanwege knik in staart die kunnen namelijk niet verder voorruit komen.
Dus de reden dat er zoveel sperma zaden word gespoten is puur omdat er vele verloren gaan. Hopelijk is het duidelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gevonden hier word alles uitgelegd het zijn 5delen succes met kijken en leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe meer spermacellen, hoe meer kans op bevruchting omdat de zuurgraad in de vagina van de vrouw de meeste spermacellen doodt. rare constructiefout, maar het verklaart wel waarom vrouwen, anders dan de meeste zoogdieren, veel vaker vruchtbaar zijn. (want maandelijks ipv jaarlijks een weekje loops) het is echt een wonder dat er af en toe toch nog een spermatozoidje lang genoeg blijft leven om het eitje te bereiken! en dán moet ie ook nog als eerste door de wand breken om binnen te komen!