Waarom heb je 1 miljoen spermatozoïden nodig om 1 eicel te bevruchten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriendin zou zeggen: omdat mannen te eigenwijs zijn om de weg te vragen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
die eicel moet wel wat te kiezen hebben, natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol hierzo :p

Het beste antwoord

Omdat een hele hoop van die beestjes verdwalen. Ofwel slaan ze de verkeerde zijstraat in, ofwel zwemmen ze de verkeerde kant uit, zijn ze niet snel genoeg, te zwak enz... . Enkel een spermacel met héél veel geluk heeft prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tom Tom zou makkelijk zijn hoor ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TomTom werkt soms niet in een tunnel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TomTom werkt soms idd niet in een tunnel, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed hoor

Andere antwoorden (8)

Dat heb je niet. Eén ondernemende spermacel is voldoende om een vrouw zwanger te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt waarschijk intotaal maar vormuleert het verkeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vormuleert het zelf verkeerd
Veel cellen zijn ook gehandicapt zoala 2 koppen of 2 staarten of ze kunnen alleen maar rondjes zwemmen verder heb je nog dat er een heleboel dood gaan onderweg en je heb er ook heel veel die het wel redden maar daar gaat het om wie het snelst is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat als je er maar eentje zou hebben die mogelijk van mindere kwaliteit is/minder sterke genen.
Ik verwacht dat het er zoveel zijn, dat de sterktste spermatozoide doorgaat voor de volgende ronde!

nl. aankomen bij de eicel. Vervolgens is de slimste/sterktste de mazzelaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar van sommige mensen snap je niet dat ze ooit de snelste zijn geweest:-)
Een spermacel maakt een flinke reis! Via de vagina naar de baarmoeder, naar de eileider (een heleboel verdwijnen in de 'verkeerde' eileider, daar waar geen eisprong plaatsvind) en uiteindelijk naar de eicel. Voor zo'n kleine cel duurt dat even en hij moet sterk zijn om te overleven. (en eventueel wachten tot de eisprong plaatsvind)
Er is maar 1 goeie cel nodig. Maar het feit dat er meerdere miljoenen cellen per zaadlozing vrijkomen vergroot de kans op een zwangerschap omdat er dan (bij gezond sperma) altijd wat goeie kanshebbers bij zitten. Handig bedacht van moeder natuur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook is het zo dat wanneer er zaad van verschillende partners aanwezig zijn, deze spermazootjes elkaar aanvallen./

net als in een American football wedstrijd worden de 'vreemde'zaadcellen aan de kant gehouden, terwijl de aanvallers verder trekken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, is dat zo? Dat wist ik niet. Heb je daar een link van?
ronaldP
12 jaar geleden
Geen link (kan wel even zoeken) maar heb een documentaire gezien waarin dit 'aspect' belicht werd.
Heel simpel: om meer kans te hebben op een bevruchting.

Het is precies dezelfde reden waarom vissen duizende eitjes leggen, en waarom Afrikanen 15 kinderen krijgen.
Dan is de kans tenminste groter dat ten minste ééntje het redt.

Één celletje is het gezondst, maar heeft ook het meeste geluk, om precies op tijd op de goeie plek aan te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De celwand van de eicel moet worden doorboord. Dat kan een zaadcel niet in zijn eentje. De benodigde enzymen worden met zijn allen geleverd. Ik dacht dat er uiteindelijk honderd zaadcellen nodig zijn voor die enzymen, en dat er bij toeval eentje ervan als eerste naar binnen kan. Op naar de celkern!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan dringen geblazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de eicel is veel groter dan de zaadcel, daarom zijn er ook flink wat van nodig om samen iets aan de celwand te doen. Eendracht maakt macht, zeg maar.
Voor een bevruchting zijn er één eicel en miljoenen zaadcellen nodig. Een man met minder dan 20 à 40 miljoen zaadcellen in een zaadlozing is onvruchtbaar. Er zijn er zoveel nodig, omdat de meeste de eicel niet bereiken. Ze verongelukken of blijven steken achter obstakels. Ook voor de bevruchting is er meer dan één zaadcel nodig. Een eicel wordt omgeven door steun- en voedingscellen. De zaadcellen maken met elkaar een weg vrij richting de eicel door de steuncellen losser te maken met behulp van enzymen.

Eenmaal bij de eicel gekomen binden er meerdere zaadcellen aan de eischil. De gebonden zaadcellen dringen zich door de eischil heen met de slagkracht van de staart en enzymen in de kop. Eén zaadcel zal de eerste zijn die de celwand van de eicel bereikt en binnendringt (bevrucht). De eicel stoot enzymen uit die de eischil ondoordringbaar maakt voor de andere zaadcellen. Eén zaadcel bevrucht de eicel ..... maar meerdere zaadcellen maken bevruchting mogelijk.