Hoe kan mijn hormonale huishouding nou weten dat ik stress heb?

Ik ben nogal gestresst de laatste tijd en erg zenuwachtig want ik ga trouwen deze week. Nu ben ik dus niet ongesteld geworden. Dat verwijt ik dus aan stress, maar hoe kan dat nou gebeuren? Om maar heel even in mijn eigen logica te denken: Mijn baarmoeder en de rest van het zooitje wat de boel regelt dan weet toch niet dat ik ga trouwen?En toch schijt het zo te zijn dat stress en zenuwen de boel door de war kunnen schoppen.Maar hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Stress kun je meten aan hormonen (cortisonen), het is een reactie die alle gewervelde dieren vertonen en het wordt daarom vaak gebruikt om een idee te hebben van het comfort van dieren in de veehouderij en visteelt.
Cortisonen zijn ook steroiden net als geslachtshormonen en er zijn effecten over en weer. Deze hormonen zijn erg sterk omdat ze door het bloed worden verspreid en actief zijn in de celkern, waardoor cellen van al je organen anders gaan functioneren dan 'normaal'.
De cortisonen (cortex = schors) worden gevormd in de bijnierschors. Het bijniermerg is betrokken bij primaire angst en schrikreacties en is verbonden met het zenuwstelsel. De aanmaak van cortisonen is een lange termijnreactie, die ook je immuunsysteem ontregelen, waardoor meer ziektes kunnen toeslaan. Bij een sterke immuunreactie worden vaak cortisonachtige medicijnen voorgeschreven, want vaak is juist die immuunreactie de veroorzaker van problemen (astma, rheuma etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door je stress maak je stress hormonen aan. Als ik het goed heb cortison, maar daar zou ik me in kunnen vergissen. Dit hormoon zorgt ervoor dat je bloeddruk omhoog gaat, je allerter wordt en nog een aantal lichamelijke dingen. Je adrenaline niveau stijgt ook. Dit is bedoelt om in noodsituaties (ook stressvol) snel fysiek te kunnen reageren door aan te vallen of weg te rennen.
(Niet handig bij je toekomstige echtgenoot, maar wel heel natuurlijk)
Deze hormonen beinvloeden ook andere hormonen in je lichaam.
Het kan dus heel goed dat het je hormonen beinvloed die van toepassing zijn op je cyclus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
cortisoL +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik twijfelde al...haha..dankje
Hoe weet jij dat je stress hebt? Zo weet je lijf het namelijk ook: dat werkt allemaal samen. Zoals je kippenvel krijgt als je het koud hebt of griezelt van iets.
In dit geval: je stresshormonen nemen toe en je lijf zet alles even op de rem, ongesteld worden kost nu teveel energie of kan zelfs gevaarlijk zijn (denk even terug aan de oertijd, toen wilde dieren dat konden ruiken en je je zo zou kunnen verraden aan ze).
Op zich allemaal niet zo heel functioneel meer, maar nog wel ingebakken in ons lijf.
Hopelijk zakt de stress straks en ik wens je een geweldige trouwdag toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt raar maar je psychische toestand heeft ontzettend veel invloed op onderandere je menstruatie. Als er een ramp gebeurt of er is een andere crisis, houdt het lichaam daar rekening mee en past zich aan. Het klinkt inderdaad heel raar, maar met je psyche heb je meer in controle over je lichaam dan je denkt. Mensen denken dat het lichaam alles automatisch doet, maar je zult zien dat als je ziek bent(waaronder gestresst) jouw lichaam er direct op reageert.