Hoe voorkom ik het dat ik mijn ouders hoor als ze seks hebben?

Mijn ouders zijn 1 jaar geleden uit elkaar gegaan omdat ze gewoon té veel ruzie hadden. De afgelopen paar maanden lijkt het opeens weer goed tussen hen te gaan. Elke zaterdagavond komt hij bij ons logeren. In het begin was het leuk en gezellig. We waren allemaal blij dat papa er weer was, maar op een gegeven moment hoorde ik 's nachts de onmiskenbare geluiden van seks. Ik voel me zo vies als ik dat hoor, en dan kan ik heel kwaad op ze worden, een woede die ik nergens op kan af reageren op dat moment. Meestal zet ik muziek op als ze het weer doen, maar die durf ik niet te hard te zetten omdat ik bang ben dat ze me horen, en dus overstemd het ze niet. Mijn vader komt élke zaterdag bij ons 'slapen', oftewel voor een nachtje plezier. Soms doen ze het wel 2 of 3 keer per nacht, en telkens duurt het zo'n beetje een uur! Dit zorgt er voor dat ik geen oog dicht doe & ontzettend vermoeid op school kom. Nu is het vakantie en over een week heeft mijn vader ook vakantie, en hij heeft met mijn moeder afgesproken dat hij hier de hele vakantie zal logeren. Dit wordt dus een absolute hel voor mij! Ik durf er tegenover hen echt niet over te beginnen, ik heb nooit seksuele voorlichting of wat dan ook van hen gehad, en seks is een absoluut taboe in dit huis. Ik weet me geen raad meer, help me alsjeblieft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De laatste tijd heb ik ook last van mijn ouders en hun ‘geluiden’. (Ik weet dat ik een laatkomer ben met de reactie, maar ik ben vast niet de enige die dit heeft opgezocht in 2018). Het is ontzettend lastig om dit te bespreken (ik weet er alles van). Ik heb mijn ouders de afgelopen weken vaak gehoord en heb dit niet besproken. Mijn hart klopt in mijn keel wanneer ik het hoor. Ik weet niet waarom het me zo angstig maakt. Ik heb veel op het internet gezocht naar oplossingen en veel mensen zeiden ‘accepteer het’, maar op dat moment ben je zo kwaad dat dit geen optie lijkt. Mijn ouders zijn niet ontzettend luid, maar de muur is erg dun. Het was voor mij dus onnodig om te zeggen dat het zachter moest. Ik ben een paar keer naar beneden gegaan om daar te slapen, maar het was ook heel vervelend om de stap te nemen om langs de kamer te lopen met de slaapspullen etc. Uiteindelijk heb ik me rot gezocht naar van die geluid-dempende oordoppen en dit werkt :).

Het beste antwoord

Het is voor je ouders fijn dat ze zo van elkaar genieten maar als kind vind je dit zonder meer een verschrikking. Je kunt er wellicht rationeel over nadenken en ze dit gewoon gunnen maar dan nog is het op de een of andere manier pijnlijk om te horen (of erger nog: het per ongeluk te zien!)

Erover praten is, zelfs als je familie daar doorgaans open over is, misschien wel nog pijnlijker. Ik kan me goed voorstellen dat je dat niet wilt. En trouwens, ook voor je ouders is het waarschijnlijk niet fijn om daarop aangesproken te worden.

Ik zou subtiel en 'per ongeluk' herrie maken op zo'n moment. Laat iets vallen van een nachtkastje, stoot iets omver, trek de toilet door, krijg een zogenaamde hoestbui of iets dergelijks. Grote kans dat als ze jou horen ze zich ineens realiseren dat jij hen ook hoort en ze het, qua geluid, wat rustiger moeten aandoen.
Als dat niet werkt zou je kunnen overwegen om je muziek wat harder aan te zetten, dat is een beetje obstinaat misschien maar daarmee maak je dan wel duidelijk dat je last ervaart.
Doorgaans is het beter om over 'dingen' te praten, maar deze aanpak -ook herrie maken- is ook een vorm van communicatie en ik denk net zo effectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, ik denk dat ik dat van dat 'per ongeluk' herrie eens ga uitproberen!

Andere antwoorden (26)

Oordopjes indoen en op tijd gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou best eens 's morgens bij het ontbijt kunnen opmerken dat je die nacht weer bar weinig geslapen hebt omdat je hen hoorde. Over de sex zelf hoef je het niet te hebben, die is hun zaak, maar alleen over het geluid. Verder zou je met een hoofdtelefoon of oortjes naar jouw muziek kunnen luisteren. Of een keer keihard de muziek aanzetten als zij weer lawaai maken. Dan komt de boodschap misschien ook over.

Kinderen vinden het overigens haast nooit leuk te ontdekken dat hun ouders er een sexleven op nahouden. Ikzelf vond het ronduit walgelijk toen ik dat ontdekte. Zoiets déden je ouders niet, of hóórden het althans niet te doen, vond ik. Straks balen jóúw kinderen er weer van dat jij een gewoon mens bent met een gewoon sexleven en niet die ietwat verheven figuur die "het niet doet". Zo is het leven moet je maar denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
netjes! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Seks hoort bij een relatie maar je wilt niet weten dat je ouders het doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders doen het nog steeds niet! XD Nietes! Nietnietniet!! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natúúrlijk doen jouw ouders het niet! ;-) Maar waar komen die kleine pindadopjes nou vandaan? Heb je daar al een verklaring voor gevonden? LOL.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergis je niet zondag... Ik ben geadopteerd, "dus" als kind wist ik zéker dat mijn ouders niet zulke 'vieze dingen' hadden gedaan.
Het heeft lang geduurd voor ik besefte hoe ze ontdekt hadden dat ze niet op de biologische wijze een kind konden krijgen :-)
Gewoon even een scheeuw geven, met veel herrie naar de wc gaan. Of met muziek in je oren inslaap vallen. Ik zou er gewoon wat van zeggen. Dan is de taboe gelijk verbroken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst of je het zeker weet dat hun het zijn en probeer dan misschien soort van stille hints te geven dan word het ook minder een taboe en als dat niet werkt en je word alsnog gefrugstreerd ga dan zelf ook de muziek wat harder zetten bijvoorbeel dan komen ze naar je en is het meteen afgelopen(voor dan inieder al)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er wel wat over zeggen hoor. Want je wil niet dat je school prestaties er onder gaan leiden.
Je kan of een briefje schrijven over dat je het hoort en of ze stiller kunnen zijn...
Of je kan het aankleden als een grapje: zeg hebben jullie een muis in de kamer ofzo??? Ik hoor nu al elke avond zoveel lawaai uit jullie kamer....
Vaak werkt dat al.
En ik denk dat sex een minder groot taboe is in jullie huis is dan je denkt. Anders had je er niets van gehoord ;-) misschien het nu wel een goed moment om het er eens met je moeder of vader er over te hebben...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat is met je ouders , hun weten denk ik ook niet dat jij er last van hebt.

Je kan gewoon eerlijk zeggen : mam , pap ik vind het leuk dat het weer de goede kant opgaat en dat jullie leuk met elkaar om gaan maar ik hoef s'nachts niet van het leuke mee te genieten toch? Willen jullie wat meer rekening houden en zachter doen? want ik heb er toch wel goed last van.

Als je het zo zou zeggen dan is het netjes en begrijpen ze het wel en anders moet je het woord Leuk door Seks vervangen dan is het helemaal duidelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je ze 's nachts bezig hoort loop je naar de wc en trek je een paar keer door, je kamer deur en wc deur sla je ook een beetje hard dicht (niet te hard) dan zullen ze het waarschijnlijk horen en misschien bedenken dat jij hun kan horen.

je kan ook de dag erna tijdens het ontbijt zeggen dat je de buren hoorden vrijen of dat je de hele tijd een bed hoorde kraken ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, dat ga ik zeker proberen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop dat het werkt!
Ik heb dit ook ooit meegemaakt. Gebeurde ook al een paar keer en je slaapt er inderdaad niet van. Ik had toen geen mp3speler of oordopjes. Ik heb gewoon geroepen dat mijn vader moest stoppen met wroeten (of hoe schrijf je het?), hij kan in z'n slaap namelijk ook niet stilliggen. Daarna nooit meer iets gehoord:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begin zondagochtend met een luchtige opmerking van "phew halve nacht wakker gelegen, kan het niet wat rustiger?"

het is een beladen onderwerp en je ouders zullen zich er wel een beetje voor schamen als je er zo last voor hebt/het hoort, een luchtige/grappige opmerking lost het waarschijnlijk een eind op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als een logische oplossing maar als kind zoiets tegen je ouders zeggen lijkt mij onmogelijk, zeker als het onderwerp sex in de familie taboe is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het zon taboe was deden ze het wel stiller lijkt me, bovendien ben ik van mening dat je niet tegen je zin getuige hoeft te zijn van sexuele handelingen. de rede dat deze oplossing misschien confronterend lijkt is omdat ik van mening ben dat als er iets mis is je dat tegen de mensen moet kunnen zeggen, helemaal die zo dicht bij je staan. de leeftijd staat verder niet bij het bericht dus ga ik uit van het volgende: Volgends de algemene voorwaarde:
10.1 De Website is niet gericht op personen die jonger zijn dan 16 jaar.
Mijn zoontje van 10 (!) die zei gewoon tegen mij: "mam! jullie maken veel te veel herrie savonds, zo kan ik niet slapen!"

Je kan het gewoon zeggen, zonder het "onderwerp" te benoemen. Vertel dat je vermoeid op school komt, het hele verhaal. Het zijn je ouders, ze zullen het heus wel begrijpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er écht niet over kan praten, schrijf ze een briefje... leg het op hun bed neer, of geef het aan je moeder. Anders inderdaad gewoon even keihard je muziek aanzetten als je het hoort...

Verder niet zoveel van aantrekken joh...

Zie het als fijn dat ze weer terug bij elkaar zijn... scheiding en vechten is ook heel erg niet fijn, veel erger dan dit... Maar een beetje minder mag best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe de muziek zo hard mogelijk aan! of doe een koptelefoon op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon iets van zeggen, dan weten ze in ieder geval dat je hen hoort en er last van hebt. Of ze er iets mee doen is aan hen. Oordopjes etc. klinkt leuk, maar ga je dat jaren volhouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, sorry hoor ik begrijp dat je er erg last van hebt maar ik vind het toch humor. Ik heb dat ook wel eens gehad vroeger maar ik bonkte gewoon op de muur zo hard ik kon en schreeuwde: hallo gaat het lekker, ik kan niet slapen.

Als je dan door blijft gaan een heel klein poosje dan stopt je vader automatisch door de afleiding. Ik wist trouwens niet dat je school op zondag hebt, je kan toch lekker uitslapen of niet.

Als laatste: veel succes met het voorkomen en petje af voor je pa, op zo'n leeftijd nog drie keer per nacht van om en nabij een uur. Heel knap, kudo's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een rustig moment tegen je moeder zeggen: mam, ik hoor jullie 's nachts.
Waarschijnlijk vind zij dat net zo genant als jij en praat zij er met je vader over. Als ze niet direct vatbaar is hiervoor, kun je wat uitbreiden en benadrukken dat je het vervelend vindt om dat drie keer per nacht een tijd lang te moeten aanhoren.

Overigens verbaas ik me er over dat je ogenschijnlijk niet blij bent voor jezelf of voor je ouders dat het weer zo goed tussen hen gaat. Speelt er meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er is meer. Ik weet dat mijn moeder al LANG niet meer van mijn vader houdt, en heb het gevoel dat ze hem gewoon gebruikt zodat ze aan haar behoeftes kan komen. Ik denk dat mijn vader dit óf niet inziet, óf gewoon van de gelegenheid gebruik maakt om aan zijn trekken te komen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingewikkeld! Ik snap dat dit voor jou ook extra moeilijk is allemaal. Sterkte.
ik zou zeggen iedere keer dat jij hun bed geluiden hoort,
zou ik mn geluid even keihard aanzetten als hint .

Aangezien onderwerp seks taboe is en erniet overgesproken wordt ,en je toch iets duidelijk wilt maken kun je ditproberen .

mogelijk komt het tot een gesprek .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik meer hoor in je vraag is boosheid omdat je vader alleen maar de weekenden en nu ook nog in de vakantie gaat komen. En dan bedoel ik het zo:
Er zal een hoop ellende geweest zijn voor, tijdens en na de scheiding. Jij hebt daar erg onder geleden. En nu komt je vader dan wel weer regelmatig maar volgens jou gaat het hoogst waarschijnlijk (weer) niets worden. Dat betekent straks weer "gedoe". Ellende. En daar heb je gewoon geen zin meer in. Je hoort ze wel vrijen met elkaar maar je krijgt van geen van beiden duidelijkheid of je vader nu wel of niet blijft. Die onzekerheid is ellendig want het is wel je vader. En naar mijn idee zit dat achter de ergernis van je vraag. Daarbij komt dat seks voor jouzelf ook nog een taboe is, en al helemáál van je ouders. En al helemáál van ouders die niet duidelijk zijn of dit ook serieus betekent dat zij echt weer samen willen zijn, buiten de seks om. Ik vermoed dat zij er geen erg in hebben dat het voor jou belangrijk is om een beetje helderheid/zekerheid daarin te krijgen.
Ik zou er toch over praten als ik jou was. Of het eerst opschrijven en aan je moeder of beide ouders voorlezen. Zo van: ik hoor jullie nu wel iedere keer vrijen (dan weten ze dat ook gelijk) maar het is voor mij wel heel belangrijk om te weten of papa ook weer écht terugkomt. Het is allemaal al moeilijk genoeg geweest, ook voor mij, dus ik wil graag duidelijkheid.
En tot die tijd: oordopjes meis.
Sterkte, ik hoop dat je het durft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Oordopjes, Muziek luisteren met een koptelefoon daar hebben je ''ouders'' geen last van dat zit in de koptelefoon en dus niet in de speaker je kan je zelf ook bemannen en gewoon zeggen ''Willen jullie seksen als ik er niet ben?'' is maar een voorbeeld he.

Maar goed, Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb hetzelfde, alleen hoor ik het bijna altijd wanneer ik ongeveer dezelfde tijd als hun naar bed ga.
ik heb van die simpele oordopjes van de blokker ofzo, en ik vind dat ze goed helpen. ook ga ik soms gewoon onder mn kussen liggen met mn hoofd. :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ojee, dit herken ik wel een beetje, erg vervelend. Je kan tegen je moeder zeggen dat je niet kon slapen omdat ze nogal uh... lawaai maakten. En je kan je muziek tóch hard zetten, het is toch de bedoeling dat ze het horen?:p en dan vooral muziek waarvan je weet dat ze het niet mooi of vervelend vinden. Gewoon zelf 's nachts ook lawaai maken, en overdag voorzichtig hints geven. Dus niet; Hey mam ik hoor jullie 's nachts als jullie seks hebben, maar meer voorzichtig zeggen dat je 's nachts 'ergens' last van hebt ofzo. weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden maar ik hoop dat je me snapt(:
Als het echt niet meer gaat moet je toch misschien al je moed verzamelen en het gewoon zeggen. Ik denk dat de schaamte voor een groot deel bij hun zal liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het taboe is moeten ze het ook niet doen.

bonk eens op de muur als je het hoort en zeg dat je niet kan slapen door het lawaai. als het zo'n taboe is krijg je hier vast geen reactie op maar doen ze de volgende keer wel zachter.

wil je er echt helemaal niets meer van horen zeg je ;
mam? ik hoor dit geluid nu elke avond, zou het op zaterdag dan misschien iets minder kunnen?

wat ik even niet snap is dat je pa zaterdag komt (hoe vaak maakt even niet uit) maar dat je maandag erg moe bent. wat doe je zondag dan? deze dag zou je uit kunnen slapen lijkt mij.

loopt het echt de spuigaten uit zeg dan gewoon dat je er last van hebt en helpt het niet....knal de muziek aan zodat het overstemd.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft je moeder een TV op de kamer?
Vraag dan: "Welke film kijken jullie?"
Dan stoppen ze 100%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze heeft geen tv op haar kamer..
Gewoon gezellig op stap gaan met vrienden en vriendinnen op zaterdagavond en weer is thuiskomen om een uurtje of 3 4 in de nacht, ze slapen dan toch als een roos en weten van niks en als ze commentaar hebben dan gooi je het eruit wat je dwars zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
praat er met ze over en vraag of ze het willen doen als je er niet bent. good luck!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
's Nachts is het stil, waarschijnlijk zijn de geluiden helemaal niet zo luid, maar ^herken^ je het geluid als 'seks'.
Dus waarschijnlijk zit daar het probleem.

Toen mijn kind heel klein was, werd ik 's nachts wakker omdat ze huilde. Ik ben vaak gaan kijken, maar ze bleek lekker te slapen. Dus ik was verbaasd: ik hoorde haar toch huilen?? Ik zocht de bron. Het bleek de koelkast te zijn, die heel zachtjes aansloeg en daarbij maakte hij een geluidje dat een beetje op babygehuil leek. Het was echt heel zacht. Toch werd ik er wakker van omdat ik dit geluid herkende als babygehuil.
Na deze ontdekking kon ik weer goed slapen: mijn hersenen hadden zich weer ingesteld.

Dus het gaat om de herkenning van geluid.
Misschien is het daarom een idee, om heel zachtjes housemuziek af te spelen, de hele nacht. Het monotone en stampende ritme van zachte housemuziek lijkt er wellicht veel op. Je leert er dan doorheen slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je misschien een leuke tante of oom of misschien een ander familie lid waar je dit probleem mee kunt bespreken.
zo dat die eens met hun kan praten.
over sex praten en voorlichtingen vragen is nooit TABOE. en zo te horen is het voor je ouders geen taboe. Als ik jouw was zou ik toch gewoon eens je mening tegen je ouders uitpraten. ik bedoel voor jou lijkt me dit niet echt eerlijk. eerst maak je een scheiding mee tussen twee mensen waar je om geeft en dat doet pijn en dan doen die mensen daarna alsof dat niet telt en voel jij je dubbel verraden.
Eerlijkheid en rechtuit is altijd beter dan voor je problemen weg te lopen al is het soms vervelend en moelijk uiteindelijk loont het veel meer