Waarom is seksuele voorlichting op scholen beperkt tot alleen het fysieke aspect?

Bijna iedereen heeft seksuele voorlichting gehad op de lagere of middelbare school. Wat ik me kan herinneren was dat het zich beperkte tot een fysieke gebruiksaanwijzing over ;''hoe je het doet''. Nu als volwassene verwonder ik me er pas over. Dit kom ik tegen; jongens die niet weten hoe ze meisjes moeten naderen. Verlegenheid, stoerheid, moeilijk hechtten in een relatie ontkennen seksuele voorkeur. Andersom speelt dat ook bij de vrouwen. Op hun beurt weten ze niet goed hoe ze met mannen moeten omgaan. Assertief zijn. Aan praten schort het vaak, lijkt wel of iedereen een eigen plaatje heeft over hoe het is
Waarom is de seksuele voorlichting op scholen zo geconcentreerd op de daad en wordt er niet meer ingegaan op hoe je beter met relaties en contact en emoties moet omgaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Omdat de leerkrachten het soms moeilijk vinden om open over seksualiteit en intimiteit te spreken.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Gent bij 1212 leerlingen van 15 à 17 jaar van het Secundair onderwijs
is gebleken dat jongeren meer en betere seksuele voorlichting willen op school.
De leerlingen krijgen wel informatie over de biologische aspecten van seksualiteit, aids, seksueel overdraagbare aandoeningen, veilig vrijen, het condoom en dergelijke…
Op het vlak van de emotionele en gevoelsaspecten in verband met relatie en seksualiteit blijkt er vaak een hiaat te zijn.

Misschien is het wel een idee om verder in te gaan op deze onderwerpen door mensen van buiten de school.
De leerlingen voelen zich vaak veiliger en zijn meer open om te delen.

Er kan dan beter gesproken worden over:
Jongensgeheimen en meisjesgeheimen.
De chemie en dynamiek van verliefdheid en relaties. Liefdessleutels.
Houden van jezelf en zelfexploratie.
Voorwaarden en tips voor een goede seksuele relatie (fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel).
Hoe creëer je een sfeer van intimiteit?
Partnerkeuze: hoe vind je de ware voor jou?
Diversiteit in seksuele aard en relaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De daad en wat er bij komt kijken is voor bijna iedereen gelijk. Hoe je iemand benadert en met die persoon omgaat is voor bijna iedereen anders. Dit is nogal persoonsgebonden, en kan niet klassikaal behandelt worden, dat gaat ook gevoelsmatig. Het is daarom zo belangrijk om bij de eerste ontmoeting al goed te anticiperen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker. +!
Omdat het lichaamelijke aspect als een ongewenste manier van les geven word gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij beschrijf jij sociale vaardigheden en persoonlijke effectiviteit. Met als specialisatie dan het onderdeel seksualiteit.
Toch is dit al heel veel beter dan pakweg 30 jaar geleden. De huidige jeugd is veel sociaal vaardiger dan de generatie ervoor. Maar verbetering is natuurlijk altijd mogelijk.
Ik neem aan, dat deze vaardigheden op school aan bod komen bij het vak levensbeschouwing. Wat mij betreft mag dat wat meer seksueel gericht zijn, net zoals bij de oude Indiërs en veel andere volkeren. Eigenlijk zijn we het Victoriaanse tijdperk nog steeds niet te boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om even kort te zijn , dit is de taak vd ouders /verzorgers .
Een zeer kwalijke zaak wanneer ze hier in tekort schieten .

Kan je niet hier over praten dan zijn er ook goede boeken oid die je ze zelf kunt laten lezen .
en dan na vragen of ze het begrijpen laten weten dat ze bij jou terecht kunnen .

Alles is beter dan de gore /platte info die ze elders tv media straat of onderelkaar opdoen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De de daad is bij iedereen hetzelfde.
Het is erg belangrijk dat kinderen weten wat dit inhoudt.
Om bijvoorbeeld soa's of ongewenste zwangerschappen te voorkomen. Tegenwoordig wordt er wel steeds meer ingegaan op het onderwerp. Het is alleen niet mogelijk om een kind uit te leggen hoe je in een relatie moet staan en hoe je met emoties moet omgaan. Omdat iedereen zijn emoties op een andere manier toont en op een andere manier de een relatie ingaat kun je niet echt vertellen hoe iemand hiermee om moet gaan. Het is logisch dat het bij veel mensen in het begin een beetje klunzig gaat. Maar naar mate je ervaring op doet wordt dit steeds minder. Hoe meer ervaring je opdoet hoe zekerder je wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichamelijke aspect van seksuele voorlichting valt onder biologie, gezondheidszorg. Seks is dan nog wel een beetje taboe, maar dat lichamelijke aspect valt nog mee. Daarbij kun je de fysieke voorlichting als abstracte feiten zien, zonder dat je je dat hoeft toe te passen.

Het persoonlijke aspect ligt veel controversiëler, de opinie loopt uiteen van seks voor voortplanting tot seks als recht voor het plezier, met alles wat er tussen zit.
. Sommige vinden dat iedereen vanaf 12 seks mag hebben, met partners ongeacht het geslacht, met meerdere partners tegelijkertijd of afwisselend, op alle mogelijke manier zolang de ander niet protesteert, dieren indien deze er niet onder lijden, condooms ter bescherming tegen ziekten, en prostitutie is voor hen een verrijking. Andere hanteren 16 of 18 als minimum leeftijd, monogame relatie met de gehuwde partner bij voorkeur van het andere geslacht, waarbij de activiteit gericht is op voortplanting.
De fysieke voorlichting valt nog net als een compromis te geven, maar het psychologische aspect ligt veel gevoeliger, want dan moeten de spelregels (zie hierboven) duidelijk zijn.

Verschillende groeperingen hebben andere opvattingen over wanneer je een seksuele relatie kunt beginnen en hoeveel. De psychologie is ook zeer verschillend in verschillende doelgroepen door verschillende moraal. Voorlichting wordt dan snel een inbreuk op de persoonlijke levensbeschouwing en dat ligt in Nederland zeer gevoelig, zowel binnen de conservatieve als liberale groeperingen reageert men erg snel overgevoelig als iemand iets vertelt vanuit een andere visie op het psychologische aspect van seksualiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed verwoord denk ik
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
op school wordt wel degelijk aandacht geschonken aan sociale vaardigheden en gevoelens. Ook in relatie met sexualiteit. Alleen dat wordt misschien niet in dezelfde 'les' besproken. Als je een (biologisch) verhaal hebt over geslachtsgemeenschap of sexuele voorlichting, dan beperk je je op dat moment vaak tot dat onderdeel Op een ander moment is er juist weer ruimte voor de omgansvormen, de gevoelens en het sociale aspect. Bovendien wordne er ook specifiek 'lessen' gegeven met als onderwerp sociaal emotioneel, daar zit dit onderdeel in verpakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het belangrijkste van seksuele voorlichting op school, dat de leerlingen wel veilig en niet onbezonnen tot gemeenschap overgaan. Ze moeten weten dat die, indien gewenste, aangename bezigheid kan leiden tot ongewenste situaties, zoals geslachtsziektes (o.m. aids), jeugdige zwangerschappen, enz. Verder zou een school het een worst moeten wezen hoe men elkaar moet benaderen, hoe men het doen zal, enz.